4 نکته درمورد کسب امادگی برای مصاحبه ی شغلی، که نبـاید فراموش کنید!

پنجشنبه ، 7 خرداد 1394 ، 08:32

بانکی دات آی آر: یک مصاحبه ی شغلی میتواند بشدت اضطراب اور باشد. چرا؟ به این علت که مورد قضاوت قرار خواهید گرفت. سرنوشت شغل آتی تان به نحوه ی عملکردتان در مقابل  مصاحبه کننده/کارفرما بستگی دارد.

در مورد آمادگی برای مصاحبه ی شغلی نکات زیادی وجود دارد: بگذارید 4 تا از مهمترین ها را در اینجا ارائه دهیم:

1)کمی اضطراب بـد نیست، اما زیادش بسیار بد است. هرچند گـفتـنـش از انجامش بسیار ساده تر است، اما میبایست تا بیشترین حد ممکن آرامش و برخوردی مطمئن داشته باشید_ اضطراب بیش از حد شخصیت واقعی تان را به مصاحبه کننده نشان نمیدهد.

از سوی دیگر، تفاوت مشخصی میان اطمینان بخود و تکبروخودبینی وجود دارد، پس به این مورد توجه کنید. به انچه میگویید فکر کرده و اعتماد بنفس گـزاف نداشته باشید زیرا آزاردهنده و نشان خودنمایی میباشد. سوالات را صادقانه پاسخ دهید و خودتـان باشید، نقش بازی نکنید!

2)شما باید برای آن سوالاتی که همواره مطرح میشوند، آماده باشید

برای مثال، چرا آن شغل را میخواهید؟ چرا کاندیدی مناسب برای این موقعیت شغلی هستید؟ نقاط قوت و ضعف تان چیست؟ چه مهارتهایی دارید که همراستا با این موقعیت شغلی باشد؟ روز پیش از مصاحبه، خودکاری برداشته و پاسخهای این سوالات را بصورت کامل آماده کنید.

همچنین میبایست کاملا بر محتویات رزومه ی کاری خود مسلط باشید. باید بتوانید همه ی مطالب موجود در آن را با جزییات شرح دهید. ایده آل اینست که آنرا از حفظ بدانید، و بدون اینکه مقابلتان باشد بتوانید در خصوص مطالبش صحبت کنید. این کار هوشیاری، صداقت و حرفه ای بودن شما را به مصاحبه کننده نشان میدهد.

3)درباره ی شرکت تحقیق انجام دهید

برخی سوالات رایجی که کارفرمایان در مصاحبه شغلی میپرسند عبارتند از: "درباره ی شرکت چه میدانید؟" یا "درباره ی این نقش شغلی خاص چه میدانید؟". با دانستن اطلاعاتی پایه ای درباره ی شرکت، میل و اشتیاق خود به موقعیت شغلی و کار در شرکت را به کارفرما نشان دهید.

اینکار تاثیر اولیه ی مثبتی بر مصاحبه کننده گذاشته و رقابتپذیری شما را در قیاس با دیگر متقاضیان شغل بالا میبرد.

4)نهایتا، برخورد و رفتار شما بسیار اهمیت دارد

* با لبخند و دست دادن محکم سلام کنید

* وقتی از شما خواسته شد، بنـشینـیـد

* خمــیده و شل و ول روی صندلی نـنشیـنیـد

* مستقیم و رسـا صحبت کنید

* ارتباط چشمی برقرار کنید، البته نـه خیلی زیاد

* حتی اگر فکر میکنید مصاحبه برایتان بخوبی پیش نرفت، باز هم از مصاحبه کننده برای وقتی که گذاشته است، تشکر کنید

* سعی کنید بشاش و خوش مشرب باشید، زیرا باعث میشود شما دوست داشتنی جلوه کنید

هرچند این نکات بسیار واضح و مبرهن هستند، اما معمولا به فراموشی سپرده میشوند.  پیش از مصاحبه ی شغلی اینها را برای خود یادآوری کنید، تا ریسک از دست رفتن فرصت شغلی نصیبتان نشود!

منبع: Careeralism

مترجم مهرداد دستورانی

► سرمایه گذاری برای تولید پیکاپ‌های بزرگ از سوی جنرال موتورز
چگونه در رزومه به مدرک تحصیلی تکمیل نشده ی خود اشاره کنیم ◄

مطالب مرتبط
بنر