رقابت فرش چینی با ایرانی افسانه است

پنجشنبه ، 7 خرداد 1394 ، 10:49

بانکی دات آی آر: سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: صنعت فرش کشور حال و روز خوبی ندارد و این یک واقعیت است.

 

به گزارش ایسنا، حمید کارگر عصر امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ملی فرش ایران که در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت فرش حال‌ خوشی ندارد، بیان کرد: این امر یک واقعیت است و رنگ‌وبوی منفی‌بافی و سیاه‌نمایی ندارد.

 

وی در خصوص روند صادرات فرش‌های دستباف کشور طی سال‌های گذشته، گفت: در سال‌های گذشته به طور متوسط سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که این میزان طی سال‌های ۹۰ تا۹۲ با افت شدیدی همراه بود.

 

کارگر افزود: در اواخر سال ۹۲ میزان صادرات فرش دستباف کشور به ۳۱۴ میلیون دلار کاهش یافت که این کمترین میزان صادرات ثبت شده در زمینه فرش دستباف بوده است.

 

سرپرست مرکز ملی فرش ایران در خصوص دلایل کاهش صادرات طی سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: تحریم واردات فرش ایرانی به بسیاری کشورها از جمله آمریکا، هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت مستقیم وجه نقد به بافندگان و در نتیجه خروج آنان از این حرفه، ناآرامی‌های بازارهای عربی، ظهور رقبای قدرتمند و اشباع بازارهای داخلی از جمله عوامل موثر بر کاهش صادرات فرش دستباف کشور در چند سال گذشته بوده است.

 

کارگر تصریح کرد: خوشبختانه از اوایل سال گذشته شاهد رشد ارقام صادراتی فرش دستباف بوده‌ایم که البته این ارقام راضی‌کننده نیست.

 

وی افزود: در پایان سال گذشته ۳۳۰ میلیون دلار به وزن ۵۰۰۰ تن صادرات فرش دستباف داشته‌ایم که این میزان به بیش از ۸۰ کشور دنیا صادر شده است.

 

سرپرست مرکز ملی فرش ایران همچنین در خصوص شایعات موجود مبنی بر اینکه چین یک رقیب جدی برای فرش دستباف ایران است، گفت: رقابت چین با ایران در این زمینه تنها یک افسانه است، آمار کشور چین، ایران و سازمان ملل نشان می‌دهد که چین در حال خروج از دایره تولیدکنندگان فرش دستباف و در حال تبدیل شدن به یکی از خریداران عمده فرش دستباف ایران است.

 

وی ادامه داد: اما همچنان رقبای دیگری از جمله ترکیه برای ایران در این صنعت وجود دارند، هرچند به طور کلی در تجارت جهانی، فرش دستباف ایرانی با وجود همه ناملایمت‌ها همچنان صدرنشین این بازار است.

 

کارگر در خصوص کپی‌برداری از نقشه‌های فرش‌های ایرانی نیز اظهار کرد: با وجود برتری ایران در بازار فرش دستباف کپی‌کاری توسط رقبا رخ می‌دهد که به منظور جلوگیری از این امر طراحان و نقاشان این عرصه باید طرح خود را در مرکز ملی فرش ایران به ثبت برسانند.

 

سرپرست مرکز ملی فرش ایران در خصوص ثبت جهانی فرش‌های ایرانی، اظهار کرد: در سال ۹۲ پنج منطقه و در سال گذشته ۱۰ منطقه به ثبت جغرافیایی جهانی در زمینه فرش دستباف رسیده‌اند.

 

وی به مشهد و کاشمر به عنوان دو منطقه به ثبت رسیده در سطح جهانی اشاره و عنوان کرد: امیدواریم این اقدامات تلنگری برای حفظ و ارتقای جایگاه فرش دستباف ایرانی در جهان باشد.

 

کارگر در ادامه در جمع خبرنگاران در خصوص ثبت جهانی فرش دستباف مشهد و کاشمر، گفت: فرش مشهد و کاشمر در خراسان رضوی شهرت برون‌مرزی بیشتری دارد و این حراست باید از آن انجام می‌گرفت، لذا در مرحله اول به همراه 40 منطقه دیگر به ثبت ملی رسید و اکنون به ثبت جهانی رسیده است.

 

وی در خصوص روند ثبت جهانی این مناطق، بیان کرد: ثبت جهانی تابلوفرش روند پیچیده‌ای دارد و فرآیند سختی طی شد تا فرش دستباف مشهد و کاشمر به همراه 15 مطقه دیگر از کشور در چارچوب معاهده لیسبون قرار گیرد.

 

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه حدود 700 هزار نفر قالیباف فعال در کشور وجود دارند، عنوان کرد: همچنین یک میلیون بافنده پاره‌وقت نیز در این صنعت مشغول هستند.

 

کارگر در ادامه اطلاع‌رسانی و تبلیغات را موتور محرک هر صنعتی دانست و گفت: فرش دستباف ایرانی نیز با وجود همه شناختی که از آن وجود دارد از این قاعده مستثنی نبوده و نیازمند تبلیغات است، مطمئنا تنوع موجود در فرش ایرانی هر نوع سلیقه‌ای در داخل و خارج کشور را پاسخگو خواهد بود.

 

در انتهای این مراسم که با حضور مهندس راضیه علیرضایی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شده بود از سند ثبت جهانی فرش دستباف مشهد و کاشمر رونمایی شد.

► توصیه شرکت پخش به متقاضیان بنزین سوپر
سوناتا 2015 اولین خودروی اندرویدی جهان ◄

مطالب مرتبط
بنر