اقتصاد آمریکا کوچک شد

شنبه ، 9 خرداد 1394 ، 16:01

بانکی دات آی آر: اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول سال میلادی جاری تحت تاثیر تعطیلی بنادر و کندی رشد مصرف کننده 0.7 درصد کوچک شد.

به گزارش ایسنا، آمار بازبینی شده وزارت بازرگانی آمریکا از رشد تولید ناخالص داخلی، توقف رشد در سه ماهه اول سال 2015 را تایید کرد و نگرانی‌هایی را نسبت به ضعیف ماندن بنیه بزرگترین اقتصاد جهان با گذشت شش سال از بحران مالی جهان بدنبال داشت.

اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند برآورد اولیه از رشد 0.2 درصدی در سه ماهه اول، در برآورد مجدد کاهش چشمگیری پیدا کند.

با این همه آمار ضعیف سه ماهه ژانویه تا مارس نظر اقتصاددانان بانک مرکزی آمریکا مبنی بر اینکه دلایل این رشد منفی موقتی هستند را مورد حمایت قرار داد و منجر به بالا رفتن انتظارات برای احیای قوی در سه ماهه دوم شد.

رشد منفی سه ماهه اول سال 2015 در مقایسه با رشد 2.2 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2014 تا حدود زیادی به دلیل تعطیلی بنادر ساحل غربی که در فوریه پایان گرفت و همچنین قوی شدن دلار بود که به توان رقابت صادرات آمریکا لطمه زد.

در مجموع تجارت آمریکا 1.9 درصد تاثیر منفی در تولید ناخالص داخلی داشت. صادرات در سه ماهه اول 7.6 درصد کاهش یافت در حالیکه در سه ماهه پیش از آن 4.5 درصد رشد کرده بود. در این بین واردات 6.5 درصد رشد کرد که در مقایسه با سه ماهه پیش از آن بیش از نیمی افزایش داشت.

بعلاوه مصرف شخصی، سرمایه گذاری شرکتها و هزینه دولت که عوامل کلیدی دیگر در رشد تولید ناخالص داخلی هستند، ضعیف ماندند.

همچنین شرایط جوی نامساعد که بخشهای زیادی از آمریکا را در سه ماهه اول فراگرفت، بر فعالیت مصرفی و تجاری بویژه در بخش ساخت و ساز تاثیر گذاشت.

با این همه هزینه در بخش مسکن و تجهیزات تجاری در مدت مذکور بهبود یافت که نکته مثبتی در آمار اقتصادی بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالیکه رشد منفی سه ماهه اول تردیدها را نسبت به احیای اقتصاد آمریکا برانگیخته با این همه آمار منتشره از آوریل به بعد در مجموع بهتر بوده اند و امیدها را نسبت به بهبود قوی ایجاد کرده‌اند.

► درخواست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره حقوق مسافر
کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن ◄

مطالب مرتبط
بنر