اطلاعاتی که پیش از مصاحبه ی شغلی خود باید داشته باشید

يكشنبه ، 10 خرداد 1394 ، 12:15

بانکی دات آی آر: درحالیکه مصاحبه ی شغلی هیچ تضمینی برای پیشنهاد کاری نیست، اگر بصورت مطلوبی برای آن آماده شده باشید و جلوتر از زمان حرکت کنید، شانس شما برای موفقیت درآن افزایش می یابد. اینها اطلاعاتی هستند که پیش از مصاحبه باید داشته باشید:
از ماموریت سازمان مطلع باشید
وقتی میخواهم افرادی را استخدام کنم اولین سوالی که از آنها میپرسم اینست که :"درباره ی ما چه میدانید؟" اگر پاسخ شان نشان دهد که اصلا بخود زحمت نداده اند که تحقیقی درباره ی ما بکنند، واضح است که استخدام نمیشوند.
پس از وبسایت سازمان برای یافتن درکی کلی از موارد ذیل بازدید کنید:
*کار آنها در چه موردی است
*چه محصولاتی و خدماتی ارائه میدهند
*مخاطبانشان چه کسانی هستند
*دفاترشان در کدام نقاط قرار دارند
*اعضای کلیدی مدیریت چه کسانی هستند

همچنین نگاهی به آخرین اخبار و انتشارات شان نگاهی بیاندازید، و ببینید که آیا بکار شما میآیند. شاید به تازگی دفتر یا کارخانه ی جدید افتتاح کرده و نیاز به کسی داشته باشند که بتواند فورا به کارگزینی گام نهاده و ترتیب امور پرسنلی را بدهد.
درباره ی تصمیم گیرنده و مصاحبه کننده بررسی ای کنید
شما میبایست همواره اطلاعات فراوانی درباره ی تصمیمگیر و مصاحبه کننده از طریق Linkedin بدست آورید. این اطلاعات برایتان روشن میسازد که انها چه مدت است که حضور دارند، از کجا آمده و حیطه های مورد علاقه شان کدامند. همچنین میتوانید اطلاعاتی درباره ی شخص قبلی متصدی این شغل و دلایل ترک شغل یا ترفیع وی کسب کنید.
من فروشنده ای را میشناسم که یک توانست یک مصاحبه ی شغلی با یک مدیر کارگزینی ترشرو را با تحقیق درباره ی او و اطلاع یافتن از فعالیت طولانی مدت وی در ارتش، به یک پیشنهاد کاری تبدیل کند. وقتی آن کارجو دوره ی خدمت نظامی اش را با رویکردی منظبط در فروش پیوند زد، توانست در نظر آن مدیر کارگزینی خود را متمایز از سایر متقاضیان شغل نشان دهد.
برای نشان دادن مفید بودن خود به کارفرما، از یشتر مواردی مبنی بر این موضوع آماده کنید
نکات و مواردی آماده کنید که نشان دهد چگونه تجربه، مهارتها و نقاط قوت شما مرتبط با شغل هستند و میتوانند به نفع کارفرما تمام شوند. مصاحبه شغلی برای شما شانسی است که درباره ی فرصت شغلی چیزهایی یادبگیرید، و برای کارفرما مجالی است که تشخیص دهد شما کاندیدایی مناسب برای تصدی آن شغل هستید یا نه. ابتدا با تعیین و بیان مثلا پنج مهارت اصلی لازم برای شغل آغاز کنید و سپس نشان دهید که شما چگونه آنها را در دوره های کاری خود با موفقیت داشته و بکار بسته اید.
برخی کارفرمایان از شما میخواهند که مروری اجمالی بر رزومه ی خود داشته باشید، درحالیکه سایرین ممکن است بر یک تجربه ی کاری خاص در رزومه تان تمرکز کرده و برای تعمیق در آن از شما اطلاعات و مثالهای بیشتری مبنی بر اثبات مهارتها و موفقیتهای تان بخواهند.
سوالاتی برای پرسش از کارفرما آماده کنید
هر مصاحبه ی شغلی در شکلهای مختلفی صورت میگیرد، اما غالبا کارفرما به شما میگوید که آیا سوال خاصی دارید یا نه. هرچند که مصاحبه مملو از اطلاعات بوده باشد، همواره سوالاتی برای پرسش از کارفرما آماده داشته باشید، پرسش در مواردی که مورد توجه قرار نگرفته اند و یا مواردی که داشتن اطلاعات بیشتر درباره شان میتواند به نفع شما باشد. سوال کردن از کارفرما جدیت و اشتیاق شما به کار و شغل مدنظر را نشان میدهد.
پرسش درباره ی اینکه چطور برخی اقدامات آتی میتوانند بر کسب و کار تاثیربگذارند و نیز سوالاتی که نشان دهد شما درباره ی شغل و شرکت مربوطه پیشاپیش و آینده نگرانه فکر میکنید، شما را در نظر کارفرما فردی "هوشیار و زیرک" نشان خواهد داد. بدین ترتیب است که گویا شما از پیشتر در آن شغل فعالیت میکنید و برای رفع چالشهای محتمل به آینده می نگرید. این نوع سوالات کمک شایانی به شما میکند تا خود را  بعنوان کاندیدای مناسب شغل معرفی کنید.
نهایتا اینکه، بدانید با چه کسی ملاقات میکنید. سعی کنید زودتر به آدرس رسیده و به اندازه ی مناسب زمان برای آن اختصاص دهید. تمامی تلاش و آمادگی کسب کرده ی خود را با دیر رسیدن و تاخیر در ملاقات، خراب نکنید. مسائلی کوچکی مانند این میتوانند تاثیر اولیه منفی ای بگذارند.

منبع:Careeralism

مترجم: مهرداد دستورانی

 

► ارزشمندترین نشان های تجاری جهـــان
در کارتهای تقـدیر، غیر از "تقـدیر و تشـکر" چه بگوییم ◄

مطالب مرتبط
بنر