توضیح نیلی درباره کاهش نرخ تورم

يكشنبه ، 10 خرداد 1394 ، 14:02
بانکی دات آی آر: همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی از امروز به مدت دو روز در سالن اجلاس سران برگزار می شود. دبیر این همایش با تاکید بر اینکه سیاست های غیر منضبط مالی در سه دهه گذشته نقش زیادی در مسئله تورم داشته، تصریح کرد: در دولت یازدهم تورم کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، فرهاد نیلی درمورد اهداف همایش سالانه سیاست های پولی و ارز گفت: با توجه به تصمیم دولت یازدهم مبنی بر کنترل تورم و تعهد بانک مرکزی به اینکه تورم را تک رقمی بکند، نیاز به یک نقشه راه بود که بتواند این مسیر را هموار کند به همین علت همایش بیست و پنجم که پس از بیست و چهار سال مستمر برگزار شده بر چالش ها، موانع، پیش نیازها و الزامات تک رقمی کردن تورم متمرکز شده است.



وی همچنین توجیه خود را درمورد اینکه بانک مرکزی کنترل تورم و نقدینگی را ندارد در حالیکه دولت گفته تورم را مهار کرده است گفت: این دو نکته، نقطه مقابل پازل است و یکی از تهدیدهایی که  تا سال92 با آن مواجهه بودیم این بود که دولت در زمان افزایش قیمتهای نفتی با فشار و الزام بانک مرکزی به تبدیل درآمدهای ارزی به ریال باعث شد که پایه پولی پرقدرت از محل دارایی های خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا بکند و در زمان کاهش قیمت نفت هم بدهی های دولت به سیتم بانکی  و مخصوصا بانک مرکزی عامل اصلی تورم بود، بنابر این ما یک سیستم طولانی سلطه مالی را طی کردیم.

وی همچنین درمورد تایید اینکه آیا تورم مهار شده یا نه گفت: تورم به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. 25 واحد درصد ظرف 18 ماه تورم کاهش پیدا کرده است. از حدود 40 درصد به محدوده 15 درصد رسیده است و 25 درصد قدرت خرید مردم مهار شده است که این خبر خیلی خوبی است.

نیلی همچنین درباره اینکه ایران در بین  یازده کشور جهان تورم دو رقمی دارد گفت: قطعاً سیاستهای غیر منضبط مالی در سه دهه گذشته نقش زیادی در این مسئله داشته است و خوشحال کردن کوتاه مدت بنگاههای اقتصادی به اراده تسهیلات ارزان قیمت اصلا ارزش آن را ندارد که ما  تورم  مضمن را در اقتصاد کشور داشته باشیم که البته شرط لازم برای عبور از تورم مضمن انضباط پولی و مالی است اما قطعا مدیریت انتظارات تورمی توسط بانک مرکزی است و چالش بزرگی که در سر راه نظام بانکی قرار دارد و آن هم کنترل بدهی بانک ها به بانک مرکزی است.

وی گفت: سیاست مالی دولت تخصیص بودجه باید پیش بینی پذیر باشد و از غافلگیر کردن آحاد اقتصادی پذیر شود . سیاست های دولت باید سیاست هایی باشد که در افق میان مدت قابل اتکا است و بحث دیگراین است که از بودجه عمرانی بیشتر بتوانیم استفاده کنیم، اینکه دولت درآمدهای نفتی را خودش مستقیما صرف بودجه عمرانی بکند و بعنوان یک کارفرمای بزرگ خودش در اقتصاد وارد شود و نه به صلاح است و نه می تواند به ما کمک کند،  برای خروج از این  رکورد دولت باید بتواند  نظام مشارکت ، بحث خصوصی و بحث دولتی را دنبال کند و از ظرفیت بودجه عمرانی استفاده کند و به شکل غیر تورمی تحریک تقاضا کند و تکته بعدی ادامه ثبات بازار بود که در سال 93 داشتیم  و ما امیدواریم در سال 94 نیز ادامه داشته باشد.

نیلی همچنین به سخنان وزیر اقتصاد  درمورد  موسسات غیر مجاز گفت: نظام اعتباری که در سایت بانک مرکزی اسامی آنها تصریح نشده موسساتی هستند که زیر پوشش نظارتی بانک مرکزی نیستند و هر موسسه سپرده پذیر صرف نظر از نامش باید زیر چتر حمایتی بانک مرکزی باشد.


وی درمورد افزایش پایه پولی نیز گفت: دو مشکل اساسی در این زمینه و جود دارد اولین مشکل بزرگ این است زمانیکه قیمت مسکن  بالا بوده است بانکهای ما بی محابا سرمایه گذاریهای سنگین در این زمینه انجام داده و رکورد مسکن هم باعث شده که بخشی از دارایی های بانکها هم منجمد شود و مشکل دوم نیز مطالبات معوق است که باعث شده که دریافت وصول توسط بانکها کند شود.

وی همچنین درمورد اینکه تک رقمی شدن در چه زمانی عمق می یابد گفت: تعهد دولت یازدهم در این است که تورم تک رقمی را بعنوان یکی از مهمترین دستاوردهای خودش در عرصه اقتصاد بر جای بگذارد و با اصلاحات نهادی بتواند این دستاورد را ماندگار بکند و امیدواریم که در اواخر سال 95 و سال 96 که البته بستگی به شرایط اقتصادی دارد طی دو یا سه گام محقق کنیم.

► تشکیل جلسه فوق العاده برای تعیین تکلیف حق مسکن کارگران
درد دل‌های یارانه‌ای معاون اول رئیس‌جمهور ◄

مطالب مرتبط
بنر