کارگروه بررسی مشکل آب و برق مسکن مهر تشکیل می شود

دوشنبه ، 11 خرداد 1394 ، 13:33

بانکی دات آی آر: قائم مقام وزارت نیرو با بیان اینکه شاخص‌های سنجش آب، کاهش مصرف را نشان می‌دهند درباره مشکلات برق و آب مسکن مهر گفت: کارگروهی تشکیل شده و در حال بررسی این موضوع است.

به گزارش ایسنا، ستار محمودی در نشست خبری صبح امروز اظهار کرد: هر دو شاخص سنجش وضعیت آب منفی است؛ امسال 182 میلی متر بارندگی داشتیم که شاهد کاهش 4 درصدی نسبت سال گذشته و 20 درصدی نسبت به میانگین بلند مدت بوده‌ایم.

او ادامه داد: کاهش میزان نزولات در کوتاه مدت باعث ایجاد مشکل در آب شرب، کشاورزی و حیات وحش شده و در بلندمدت به منابع آبی کشور ضرر می‌رساند.

او در ادامه توضیح داد: از 31 استان کشور 23 استان کاهش شاخص‌ها را نشان می‌دهد و سایر استانها برابر بودند. همچنین شاخص‌ها در هشت استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گیلان، یزد، چهارمحال بختیاری و خراسان شمالی افزایش را نشان داده است.

وی افزود: تولید در حوزه برق در سال گذشته ۷۳ هزار مگاوات بوده که در اوج مصرف ۴۹هزار و ۵۰۰ مگاوات آن مصرف شده است. با توجه به افزایش مصرف کننده و تغییر الگوی مصرف، امسال ۵۱ هزار و ۳۰۰ مگاوات پیش بینی شده است. همچنین به ذخیره برای مواقع خاص و ظرفیت بیشتری نیاز داریم.

محمودی گفت: مدیریت استفاده از نیرو مورد نیاز است؛ برنامه‌هایی وجود دارد اما کاهش مصرف بدون همکاری مردم قابل اجرا نخواهد بود و در برخی از شهرها به علت شرایط آب و هوا نیاز بیشتری به این موضوع دارند و ما این را در نظر داریم البته امکان کنترل مصرف وجود خواهد داشت.

وی گفت: در سال 1392 وزارت نیرو ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشته و در دو سال این عدد کم و زیاد شده که 17 هزار میلیارد تومان آن به بخش برق مربوط است. بخش عمده این بدهی به بانک‌ها و بخشی به پیمانکاران اختصاص دارد.

او ادامه داد: برای پرداخت بدهی‌ها دو راه وجود دارد؛ یکی تغییر تعرفه‌ها و دیگری تامین از طریق سایر منابع است. البته وزارتخانه طلب نیز دارد که می‌تواند بخشی از بدهی را از این طریق تامین کند که 2000 میلیارد تومان آن به صورت قانونی پرداخت شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در سال 1394، ۵۵ درصد آب مصرفی از منابع زیر زمینی تامین می‌شود و کاهش روان‌آب‌ها نیاز سفره‌های زیر زمینی را تامین نمی‌کند، برای طرح تقویت و نگهداری منابع، اعتباری تخصیص داده شده است.

وی در تشریح طرح یکسان سازی قبوض و لوله کشی گفت: به علت هزینه زیاد، طرح اجرا نشده البته به خاطر پیشرفت فن‌آوری هزینه‌های بسیاری کاهش یافته است‌. مشکلات دیگری وجود دارد به عنوان مثال اختلال در یک حوزه باعث اختلال در کل می‌شود مثلا ترکیدن گاز، برق و آب را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته او طرح‌های دیگری همچون پرونده‌ الکترونیک یا اطلاع میزان مصرف به تلفن همراه مشترکان نیز در حال بررسی است و امکان اجرای آن وجود دارد.

قائم مقام وزیر نیرو درباره تخصیص 1000 میلیارد تومان به مسکن مهر گفت: چون طرح مسکن مهر رسالت اصلی را به خود ساختمان می‌داد، سیستم مخابراتی، آب و برق به درستی اجرا نشد و به علت ضرورت موارد ذکر شده شرکت‌ها برای برق و آب ساختمان‌ها بدهکار شدند. در حال حاضر کار گروهی از نماینده وزارت راه و شهر سازی و وزارت نیرو در حال بررسی این موضوع هستند.

وی درباره مصرف آب در بخش کشاورزی هم گفت: باید کشت طبق امکان منطقه باشد به عنوان مثال باید برنج در گلستان، گیلان و مازندران که رطوبت بیشتری دارد کشت شود همچنین باید از روش‌های درست و علمی در کشت استفاده شود.

او در پاسخ به سوالی درباره اخذ رشوه در وزارت نیرو گفت که این موضوع باید از حوزه حقوقی وزارت نیرو پرسیده شود.

► تاکید یک حسابدار با سابقه بورس بر حساب سازی صورتهای مالی شرکت‌های بورسی
تعیین تکلیف یارانه سود تسهیلات صنایع ◄

مطالب مرتبط
بنر