هشدارهایی که پیش از گرفتن یک کار پیمانی باید به انها توجه کنید

سه شنبه ، 12 خرداد 1394 ، 23:47


بانکی دات آی آر: 42% از کارفرمایان بعنوان بخشی از استراتژی پرسنلی سال 2014 خود، گرایش به استخدام کارکنان موقتی و قراردادی داشتند_که 14% افزایش طی 5سال گذشته داشته است.
این گرایش جدید سخت و مشکل است، زیرا مشاغل پیمانی فاقد موارد ذیل هستند:
•    مرخصی با حقوق
•    بیمه ی سلامت
•    ایام بیماری
•    تسهیم در سود (مشارکت کارگر در سود کارخانه)
•    پاداش و مزایا

کار پیمانی چیزی نیست به جز یک چک پرداخت دستمزد.
در اینجا به برخی هشدارهای که پیش از کار پیمانی باید مورد توجه قرار دهید، اشاره میکنیم:
اضافه کاری بدون حقوق
هرچند در بسیاری از مناطق(ایالتها) این کار غیرقانونی میباشد، اینکه شرکتها کارکنان پیمانی را ملزم به کار پس از ساعت کاری کنند، رایج و متداول است. پولی که از عدم پرداخت اضافه کاری ذخیره میشود میتواند به چند میلیون دلار برسد. همچنین پولی هم که صرف پرداخت به کارکنان حقوق نگرفته  میشود، بسیار کمتر از پولی است که شرکت در صورت پرداخت اضافه کاریها، میبایست صرف کرده باشد.
با توجه به همه ی اینها، شما نهایتا دو انتخاب دارید: ا)شما میتوانید به کار بچسبید و بصورت رایگان با امید اینکه پس از پایان قراردادتان شغلی با حقوق و مزایای ثابت در انتظارتان است، کار کنید. یــا 2)باید از شر ان خلاص شده و کار دیگری بیابید.
تعطیلی بدون حقوق
موقعیتهای شغلی پیمانی تعطیلی با حقوق ندارند. شما تنها بابت ساعاتی که کار میکنید دستمزد میگیرید. با توجه به این مسئله، شما میبایست برای مواقعی که به دلیل بیماری یا سفری از پیشتر برنامه ریزی شده قادر به کار نیستید، مقدار قابل ملاحظه ای پول پس انداز کنید.
بازنشستگی
در کار پیمانی، خارج از دستمزد ساعتی شما هیچ خبری از پاداش، تسهیم در سود، و یا هیچ مشوق_مالی دیگری نیســـت. همانند مثال تعطیلی بدون حقوق، شما بعنوان یک پیمانکار(کارگر قراردادی)، میبایست خودتان به فکر تهیه ی برنامه ای برای بازنشستگی خود باشید.
بیمه ی سلامت و درمان
موقعیتهای شغلی پیمانی ندرتا بیمه ی سلامت ارائه میدهند. این بدان معناست که خودتان مسئول فراهم آوردن پوشش بیمه ی سلامتی برای خودتان باشید، که میتواند ماهانه چند صد دلار برایتان هزینه داشته باشد.
به رغم این نکات منفی، مشاغل قراردادی مزیتهای مثبتی نیز دارند:
نرخ بالاتر دستمزد دریافتی به نسبت موقعیتهای شغلی دارای حقوق ثابت
•    قابلیت ورود ساده تر به شغل، از آنجاییکه ریسک مالی کمتری برای کارفرما دارد
•    فرصتهای بالقوه برای کسب یک موقعیت شغلی دارای حقوق ثابت، پس از انقضای دوره ی قرارداد

اگر یک موقعیت شغلی پیمانی(قراردادی) را انتخاب میکنید، از سبک سنگین کردن موافقان و مخالفان (نکات مثبت و منفی) آن اطمینان حاصل کنید. شغلهای پیمانی برای تازه فارغ التحصیلان که بدنبال کسب تجربیاتی ارزشمند و ورودی ساده به دنیای کار هستند، بسیار خوب است.
فقط اطمینان حاصل کنید که زمان خیلی درازی را صرف شغلهای پیمانی نکنید، زیرا از دست دادن مزایا بصورت دراز_مدت میتواند بسیار پرهزینه باشد.

منبع: Forbes

مترجم: مهرداد دستورانی

► رفع مشکلات ارتباطات در کار
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز12 خرداد 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر