5 راه برقراری روابط با همکاران

شنبه ، 16 خرداد 1394 ، 07:35

بانکی دات آی آر: شاید ندانید اما ایجاد روابط سالم با همکاران بخش مهمی از یک دوره ی شغلی موفق است. همکاران بخش اعظمی از زمان را با هم میگذرانند، و گاهی ورای روابط حرفه ای شان، روابطی شخصی برقرار میکنند. این امر میتواند برای شرکتها خوب شد، زیرا میتواند به شرکتها در ایجاد عملکردی یهتر در محل کار، کمک کند.
بعلاوه، به گفته ی سیسیلیـا هـَـری، مشاور شغلی و نویسنده ی کتاب 10 را برای بهبود روابط تان با رییس خود (یا هر کسی) (10 Ways To Improve Your Relationships With Your Boss (Or Anyone)): "در شرکتهای بسیار اندکی کارکنان بصورت 100% مستقل کار میکنند"، وی افزود: "ما متکی به دیگران هستیم تا با به اشتراک گذاری حمایت, تخصص و سایر منابع به رفع نیازهای مشتریان, تحقق ماموریت شرکت و یا ایجاد سود و منفعت به بهترین شکل، بپردازیم"

5راه برقراری روابط با همکاران
ازآنجاییکه هر کسی در یک شرکت نقش خود را برای ایفا دارد، پس این مهم است که همه _نه تنها بخاطر محیط کار، بلکه برای شرکت و موفقیتــش_ باهم کنار بیایند. 5 راه ایجاد رابطه با همکاران عبارتند از:
1)صادق باشید و ارتباط برقرار کنید
هری بر این باور است که::"وقتی کار به ایجاد روابط با همکاران تان رسید، بـاز و صادق باشید."
هری افزود:" در روابط و ارتباطات اجتماعی با همکاران که جهت کسب شناخت بیشتر و بهتر از آنهاست، من افراد را به صادق بودن تشویق میکنم"
"برخی افراد کار را بعنوان محلی برای رفتن و حاضر شدن در آن، انجام کاری که میبایست بکنند، و رفتن به خانه تلقی میکنند؛ حال آنکه سایرین آنرا محل گذراندن نیمی از زمان بیداری خود، و فرصتی برای ایجاد روابط اجتماعی میــدانـنــد.
2)دوست داشتنی باشید
برخی اوقلت باز و صادق بودن در ایجاد روابط با همکاران، شما را به واکنشی که بدنبالش هستید نمیرساند. در عین حال، کسی که علاقه به ایجاد رابطه ندارد را نیــز، کاملاً از نظر دور نکنید.
به گفته ی هری:"اگر آنها(همکاران) نمیخواهند دخیل شده و رابطه ای دوستانه و اجتماعی ایجاد کنند، ممکن است شما نهایتا آنها مستثنی و یا ارزش زدایی کنید، که این امر به شکلگیری رابطه ای منفی و احتمالا لطمه ی به شرکت منتهی شود. در عوض آنها را در چرخه ی ارتباطی نگه داشته و در وظایف مربوط به کار به آنها یاری رسانده و حمایت شان کنید."
3)نــاظــر باشید
برخی افراد ممکن است راه مناسب ایجاد رابطه ی خوب با یک همکار را بدانند.
هری گفت:"من افراد را تشویق میکنم که نگاهی به فرهنگ شرکت انداخته و از آن در تصمیمگیری درباره ی همراه شدن با همکاران خارج از فعالیتهای عادی و مقرر کاری، استفاده کنند. "
اگر درباره ی دعوت یک همکار به شام پس از کار، یا رفتن به پیاده روی و ورزش در آخر هفته چندان مطمئن نیستید، چرا از موارد کوچک مانند صرف ناهار با یکدیگر، شروع نمیکنید؟ چیز زیادی از دست نخواهید داد، و اگر زمان خوبی را با هم داشته باشید، این میتواند به امری عادی و منظم تبدیل شده و به شما در راه رشد بعنوان همکار، کمک کند.
4)علاقه ای مشترک پیدا کنید
برای برخی رفتن و آشنا شدن با یک فرد کاملا غریبه، دشوار است. اما هری به این مطلب اشاره کرد که ، بیشتر کسانی که اکنون بعنوان دوست نزدیک میشناسیم در مقطعی برای ما غریبه بوده اند. اگر درباره ی دوست شدن با یک همکار که نمیشناسید معذب هستید، این دانستن مطلب مذکور میتواند به شما کمک کند.
به گفته ی هری:"راه دیگری که میتواند این را اسانتر کند، تمرکز بر علاقه ای است که هر دو دارید. مثلا شاید هر دو سگ داشته باشید, به یک دانشگاه رفته باشید و یا برنامه های تلویزیونی مشابهی تماشا کنید؛ این علاقه ی مشترک میتواند بنیان خوبی برای یک رابطه ی مثبت باشد."
5)از برقراری رابطه با افرادی که کمی بالاتر (یا پایینتر) از شما هستند، نهراسید
هرچند ایجاد رابطه با یک همکار که وضعیت شغلی مشابهی با شما دارد میتواند آسانتر باشد، اما این بدان معنا نـیـست که نـمیتوانید با همکاری که در شرکت رتبه ی بالاتر_و یا حتی پایینتری_ از شما دارد، رابطه ای ایجاد کنید.

به زعم هـری:"رابطه های مرشدی در محل کار به سود هر دو طرف است و هنگامیکه کارکنان بیشتری منسجم و پشتیبان یکدیگر باشند، شرکت دستاوردهای بهتری خواهد داشت."
از نظر هـری رتبه ها در شرکت تغییر هم دارند. اگر برنامه ای برای رشد در شرکت دارید، فردی که زمانی مافوق شما بوده است، ممکن است زمانی برسد که دیگر در چنین جایگاهی نسبت به شما نباشد!
اگر رتبه ها بین همکاران معکوس شود، یک رابطه ی مثبت که از پیشتر برقرار شده است این گذار در وضعیت رتبه ها را تلطیف و هموار میسازد.

منبع: Careeralism

مترجم: مهرداد دستورانی

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۱۶ خرداد ۹۴
رفع مشکلات ارتباطات در کار ◄

مطالب مرتبط
بنر