هزینه انسانی بسیار بالای تصمیمگیری غیرعادی و غیرکاربردی فیــفــا

يكشنبه ، 17 خرداد 1394 ، 12:05

بانکی دات آی آر: بدنبال دستگیری مقامات ارشد فیفا به اتهام فساد "شایع"، برخی اسپانسرهای کلیدی فیفا تهدید کرده اند که در روابط خود با این سازمان بازنگری خواهند کرد. ادعای رشوه هایی بیش از 100میلیون دلار بدنه ی حکمرانی دنیای فوتبال را لرزانده است، اما این ماجرا تنها درباره ی پول نیست. اشاره به مرگهایی که در پیوند با رویداد نمایشی فوتبال در 2022 خواهند بود نیز، از اهمیت برخوردار است.


تصمیم اعطای میزبانی جام جهانی 2022 به قطر تنها ابروها را به نشان تعجب بالا نبرد. بلکه طوفانی از مجادله و ناباوری نیز به پا کرد. جام جهانی در کشوری بسیار کوچک با پرونده ی حقوق بشری سوال برانگیز، بدون هیچ گونه فرهنگ و پایه ی فوتبالی، و در آب هوایی که فوتبال بازی کردن در آن از نظر بدنی تقریبا ناممکن است، برگــزار خواهد شد. ازهمه مهمتر، تعداد فراوان کارگران مهاجر درحال مرگ، از زمانی که قطر کار بر روی زیرساختهای این رویداد را آغاز کرده است. هرچند فراهم آوردن داده از تمامی اماکن ساخت و سازها، بسیار دشوار است، اما بررسی ای که گاردین انجام داده نشان میدهد که کارگران مهاجر در قطر ،عمدتا از بنگلادش, هند و نپال، به تعداد یک نفر در هر دو روز میمیرند.

واشینگتن پست برای سنجیدن مقیاس وضعیت موجود در قطر، این داده ها را با دیگر رویدادهای ورزشی مقایسه کرده است. هرچند اعلام اینکه کدام مرگها مستقیما در پیوند با جام جهانی فوتبال بوده اند دشوار است، اما بالا بودن این مقدار تقریبا قطعی میباشد. چه وجود فساد ثابت شود چه نــه،  تصمیم میزبان کردن چنین کشوری از پیشتر عواقب وخیم و مرگبار داشته و دارد. اگر روند کنونی ادامه یابد، تا زمانی که یک توپ در سال 2022 در قطر شوت شود، 4000 کارگر مهاجر در این کشور جان خود را از دست خواهند داد.

 

منبع: Forbes

مترجم: مهرداد دستورانی

► نابــرابــری در جوایز آکادمی اسکار 2015 به روایت اعداد و ارقام
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز17 خرداد 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر