انتقاد دبیر کل بانک مرکزی از افزایش چک های برگشتی

يكشنبه ، 17 خرداد 1394 ، 14:40

بانکی دات آی آر: دبیرکل بانک مرکزی با انتقاد از شیوع چک‌های برگشتی ابراز امیدواری کرد تا با عملکرد سامانه چکاوک آبروی از دست رفته و ارزش چک دوباره برگردد.

به گزارش ایسنا، سید محمود احمدی با بیان اینکه وجود 5 تا 7 میلیون چک برگشتی در سال زیبنده کشور نیست و در 10 سال اخیر روند افزایشی داشته است با اشاره به دلایل این روند اظهار کرد: برخی مباحث اقتصادی موجب این معضلات شده و مقررات حاکم نیز که موجب از دست رفتن آبرو ، اقتدار و ارزش چک شده از دیگر عوامل افزایش چک های برگشتی است.

وی با بیان اینکه کسی که چک برگشتی دارد مجدد می تواند حساب باز کند و امکان نظارت بر تعدد این حسابها نیست گفت: در این شرایط طبیعی است که این اتفاق رخ دهد و ممکن باشد یک فرد در شبکه بانکی تا چند صد حساب داشته باشد.

دبیر کل بانک مرکزی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت با اشاره به ملی شدن سامانه چکاوک افزود: اکنون در سامانه چکاوک به ذینفع چک این امکان داده می شود که با ارسال اطلاعاتی به سامانه بتواند اطلاعات اولیه دارنده چک را دریافت کند و می تواند مطمئن شود که این فرد چک برگشتی دارد یا نه.

وی به تشریح عمکرد سامانه چکاوک پرداخت و توضیح داد: بر اساس این سامانه کسانی که حسابهای متعددی در داخل یک شعبه یا یک بانک مشخص دارند به یک حساب در یک بانک تبدیل می شود و فرد با داشتن یک دسته چک از آن بانک می‌تواند در کشور فعالیت کند.

احمدی افزود: در گام بعدی سامانه چکاوک ارتباط مردم را با شعب بانک‌ها قطع می کنیم به این ترتیب که شخص متقاضی دریافت دسته چک دیگر داخل شعبه نخواهد رفت و از طریق سامانه و غیر حضوری تقاضای چک می‌کند.

دبیر کل بانک مرکزی گفت: تقاضای این فرد داخل بانک مرکزی بررسی می شود و پس از اینکه مشخص شد این فرد حقیقی و حقوقی چک برگشتی ندارد به بانک مربوط تائیدیه داده می‌شود و در سامانه متمرکز ، چک متحدالشکلی که فقط لوگو و نشان بانک آن متفاوت است صادر و دسته چک از طریق پست به منزل فرد ارسال می شود.

احمدی ادامه داد: در گام بعدی اجرای سامانه چکاوک محدودیت‌های پرداخت الکترونیکی در مبالغ بسیار سنگین اعمال خواهد شد و مطمئنیم با این گونه اقدامات آبروی از دست رفته چک باز خواهد گشت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا یکی از دلایل افزایش چک های برگشتی می تواند به مباحث رکود و معضلات تولید مربوط شود گفت : به هر حال رکود در بخش تولید و صنعت در این معضل بی‌تاثیر نبوده است.

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۱۸ خرداد ۹۴
واردات 10 میلیون دلاری سیگار ◄

مطالب مرتبط
بنر