جريمه 13 ميليارد ريالي بانك‌ها در اسفندماه

سه شنبه ، 8 ارديبهشت 1388 ، 13:30

بانك مركزي در اسفند ماه سال گذشته شبكه بانكي كشور را به دليل تراكنش‌هاي ناموفق در سيستم‌هاي خودپرداز و شبكه شتاب 13 ميليارد ريال جريمه كرده است.


مهران شريفي ـ‌ مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي ـ با بيان اينكه تراكنش‌هاي ناموفق بانك‌ها نشان مي‌دهد كه بانك‌ها ظرفيت متناسب با تعداد كارت‌هايي را كه صادر كردند، ندارند، تصريح كرد: بسياري از بانك‌ها بيش از ظرفيتشان كارت‌هاي بانكي صادر كرده و در دست مشتريان قرار داده‌اند ولي متناسب با تعداد كارت‌هايي كه در اختيار مشتريان قرار داده‌اند، ظرفيت‌سازي نكرده‌اند كه در نتيجه منجر به تراكنش‌هاي ناموفق مي‌شود.

به گفته وي در اسفند ماه شبكه بانكي كشور 13 ميليارد ريال جريمه شده‌اند.

مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي با بيان اينكه اولويت‌ اصلي ما در سال 88 بررسي و ارزيابي‌ كيفيت و عملكرد خودپردازهاست، تاكيد كرد: در سال 88 كيفيت عملكرد خودپردازها و پايانه‌هاي فروش را در دستور كار جدي برنامه‌هاي كاري خود داريم و اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه ميزان سرويس‌دهي بانك‌ها در ارائه خدمات به چه شكلي بوده است.

شريفي از راه‌اندازي بانك اطلاعاتي در سال 88 خبر داد و افزود: در سال جديد بانك اطلاعاتي را عملياتي خواهيم كرد و اين بانك اطلاعاتي عملكرد دستگاه‌هاي خود پردازها را نشان مي‌دهد.

به گفته وي در اواسط سال بانك اطلاعاتي افتتاح و اجرايي مي‌شود و بر اساس اين بانك اطلاعاتي تمام اطلاعات بانك‌ها را به دست مي‌آوريم كه بر مبناي اين اطلاعات با بانك‌هاي متخلف برخورد خواهيم كرد.

وي خاطرنشان كرد: با راه اندازي اين بانك اطلاعاتي كنترل‌هاي دقيقي بر روي عملكرد خودپردازها و پايانه‌هاي فروش و كانال‌هاي سرويس‌دهي بانك‌ها فراهم مي‌شود.

به گزارش ايسنا نظام بانكي كشور در اسفند ماه سال گذشته 96 ميليون و 377 هزار و 366 تراكنش در سوئيچ كارت‌ها داشته كه از اين تعداد تراكنش 11 ميليون و 466 هزار و 794 ناموفق بوده است.

اين تراكنش‌هاي ناموفق براي بانك‌ها حدود 12 ميليارد و 917 ميليون و 144 هزار ريال هزينه داشته است.

بانك ملي ايران با 27 ميليون و 976 هزار و 680 تراكنش، ركود دار بيشترين عملكرد را در سوئيچ كارت‌ها دارا بوده است و بانك‌هاي صادرات و ملت به ترتيب با 16 ميليون و 959 هزار و 328 و 11 ميليون و 344 هزار و 770 تراكنش در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. بانك توسعه صادرات هم با 14 هزار و 720 تراكنش كمترين ركورد را در ميان 18 بانك دولتي و خصوصي داشته است.

بر همين مبنا بانك‌هاي ملي، صادرات و تجارت به ترتيب با سه ميليون و 47 هزار و 548، دو ميليون و 556 هزار و 581 و يك ميليون و 615 هزار و 683 بيشترين تراكنش ناموفق داشته‌اند.

در بين بانك ملت با وجود اينكه در سومين رتبه بيشترين تراكنش قرار داشته با 843 هزار و 534 تراكنش ناموفق در رتبه پنجم بيشترين تراكنش ناموفق قرار گرفته است.

به اين ترتيب بانك‌هاي ملي، تجارت و صادرات حدود 3.3 ميليارد ريال، 2.1 ميليارد ريال و 3.96 ميليارد ريال هزينه اين تراكنش‌هاي ناموفق را پرداخت كرده‌اند.

به گزارش ايسنا در روزهاي پاياني سال گذشته كه مردم با خودپردازهاي خراب و خارج از سرويس مواجه شده و رسانه‌ها نيز به انعكاس اين مشكلات پرداختند مسئولان بانك مركزي عنوان كردند كه بانك‌هاي متخلف را جريمه خواهند كرد.

به نظر مي‌رسد كه بانك مركزي به وعده خود در جريمه كردن بانك‌ها عمل كرده است اما آيا اين جريمه مي‌تواند پاسخي به سرگرداني برخي از مردم در روزهاي آخر سال باشد؟ اميدواريم بانك‌ها كه براي فرار از فشار كاري آخر سال به راحتي خودپردازها را از مدار خارج كردند با اين جريمه دوباره دست به اقدام‌هاي مشابه نزنند.

البته اين نكته را هم نبايد فراموش كرد كه در روزهاي آخر سال بانك‌ها براي اينكه تراكنش‌هاي ناموفق را ثبت نكنند به اقدام ديگري دست زده و خودپردازها را به گونه‌اي فعال كردند كه مشتري نتواند درخواستي ارائه كند كه با اجرا نشدن مواجه شود.

در واقع مي‌توان گفت كه تراكنش‌هاي ناموفقي كه بانك مركزي آنها را ثبت كرده همان‌هايي است كه مشتري درخواستي ارائه كرده ولي پاسخي دريافت نكرده است اما در خودپردازهايي كه گزينه‌هايي چون برداشت پول غير فعال بود، مشتري هم نمي‌توانست درخواستي داشته باشد. به اين ترتيب جمع تراكنش‌هاي ناموفق را بايد بيشتر از آمار 11 ميليون بانك مركزي در اسفندماه عنوان كرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► انصراف 9 هزار نفری در مسکن مهر استان تهران
بسته سياستي متناقض ◄

مطالب مرتبط
بنر