ایران سومین سهامدار بزرگ در نهاد بین‌المللی فاینانس اسلامی

يكشنبه ، 7 تیر 1394 ، 16:25

بانکی دات آی آرخبرگزاری رویترز گزارش داد ایران همزمان با آماده شدن برای تسهیل تحریمهای اقتصادی و کاهش محدودیتهای تجارت خارجی، قصد دارد سهمش را در شرکت اسلامی بین المللی فاینانس تجاری (ITFC) افزایش دهد و به سومین سهامدار بزرگ آن تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، نهاد ITFC که در جده مستقر است ترویج کننده فاینانس تجاری اسلامی مطابق با احکام اسلامی است و 56 سهامدار دارد.

نقش بزرگتر در ITFC می‌تواند در صورت تسهیل تحریمها به ایران برای بازسازی ارتباطات تجاری بین المللی کمک کند. این امر به نتایج مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرتهای جهان و دستیابی به توافق جامع هسته ای بستگی دارد.

مجمع عمومی سالانه ITFC ماه جاری افزایش سهم ایران به میزان 8500 سهم را تصویب کرد. طبق گزارش سالانه این نهاد، هر سهم 10 هزار دلار ارزش دارد از این رو ایران برای بالا بردن سهمش باید 85 میلیون دلار پرداخت کند.

طبق اطلاعات پایگاه اینترنتی ITFC ، در پایان سال 2013 عضویت ایران در این نهاد تنها 1.92 میلیون دلار بود که این کشور را بیست و دومین سهامدار بزرگ در ITFC پس از بنگلادش و بالاتر از بحرین می‌ساخت.

در حال حاضر بانک توسعه اسلامی (IDB) با سهامی به ارزش 266 میلیون دلار، بزرگترین سهامدار ITFC بوده و عربستان سعودی با 120 میلیون دلار در جایگاه دوم قرار دارد. این نهاد فاینانس اسلامی مجموعا 701.9 میلیون دلار سرمایه پرداخت شده دارد.

طبق بیانیه ITFC، ایران سهم خود را در سه نوبت با سه پرداخت برابر افزایش خواهد داد. موعد پرداخت نخستین قسط شش ماه دیگر سرمی‌رسد اما ایران می‌تواند هر کدام از این اقساط یا همه آنها را پیش از موعد مقرر پرداخت کند.

فاینانس تجاری اسلامی تنها بخش کوچکی از تجارت جهانی را پوشش می‌دهد که تا حدودی به دلیل این است که بانکهای اسلامی نسبتا کوچک بوده و فاقد تخصص و شبکه‌های بین المللی بزرگ بانکهای غربی بزرگ هستند.

این نهاد مبادلاتی به ارزش 5.2 میلیارد دلار در سال 2014 را تایید کرد که در مقایسه با 3.4 میلیارد دلار در سال 2013 افزایش داشت و بیش از سه چهارم این پول مربوط به فاینانس تجارت در بخش انرژی بود.

از زمان تشکیل در سال 2008، ITFC فاینانسی به ارزش 594 میلیون دلار را برای ایران تایید کرده که مربوط به پیش از سال 2012 بود که تحریمهای غربی علیه ایران تشدید شد و کشور از دسترسی به سیستم بانکی جهانی محروم شد.

► شغلی که تا یک میلیارد تومان دستمزد دارد
افزایش قیمت لبنیات ◄

مطالب مرتبط
بنر