80 درصد مردم تهران زیر خط فقر هستند

يكشنبه ، 13 ارديبهشت 1388 ، 14:50

کارشناسان معتقدند در نظر گرفتن خط فقر بر مبنای درآمد یک دلار در روز مبنای علمی ندارد و به همین دلیل وزارت رفاه نباید بر اساس این مبلغ خط فقر را تعیین کند و باید در ایران خط فقر بر اساس درآمد روزانه دو دلار در نظر گرفته شود.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: با پذیرفتن خط فقر 850 هزار تومانی در استان تهران 70 الی 80 درصد مردم پایتخت زیر خط فقر قرار خواهند گرفت.

سید جواد زمانی با بیان این مطلب در مورد تعیین خط فقر گفت: تعیین خط فقر در استانهای مختلف متفاوت است و باید براساس شرایط هر شهری خط فقر را مشخص کرد.

کارشناسان اجتماعی معتقدند که خط فقر مطلق عدم تامین حداقل نیازهای تغذیه ای، بهداشتی، آموزشی، مسکن و حمل و نقل یک خانواده است که حداقل غذای مورد نیاز یک خانوار ایرانی دو هزار کالری در روز است و این رقم مبنای محاسبه خط فقر در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: خط فقر در استانی مانند تهران که مشکلات اقتصادی و هزینه های زندگی مردم بیش از دیگر شهرهای کشور است ، بسیار بالاتر خواهد بود و باید وزارت رفاه به عنوان یکی از سازمانهای مرتبط نسبت به تعیین و اعلام خط فقر اقدام کند .

کارشناسان معتقدند در نظر گرفتن خط فقر بر مبنای درآمد یک دلار در روز مبنای علمی ندارد و به همین دلیل وزارت رفاه نباید بر اساس این مبلغ خط فقر را تعیین کند و باید در ایران خط فقر بر اساس درآمد روزانه دو دلار در نظر گرفته شود.

زمانی با اشاره به اینکه ابتدا باید مشخص شود که خط فقر 850 هزار تومانی در استان تهران برچه اساسی تعیین شده است، گفت: البته من هم قبول دارم که هزینه های زندگی در استان تهران هنگفت است به همین دلیل در نظر گرفتن این مبلغ خط فقر می تواند درست باشد بنابراین در این صورت 70 الی 80 درصد مردم تهران زیر خط فقر قرار خواهند گرفت.

چندی پیش حسین راغفر تدوینگر نقشه فقر کشور برای استان تهران خط فقر را درآمد ماهانه کمتر از 850 هزار تومان اعلام و عنوان کرده بود که این مبلغ کمتر از میزان واقعی خط فقر محاسبه شده است و با توجه به نرخ تورم، تعداد فرزند دانشجو و دانش آموز در سال جاری خط فقر خیلی بیشتر از 850 هزار تومان برای خانوار 5 نفره خواهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه هزینه های تهران آنقدر زیاد است که تمامی کارمندان فقط زندگی می کنند، افزود: با شرایط موجود و هزینه های اجاره مسکن ، آموزش و ...، درآمد کارمندان فقط کفاف خوراک و هزینه های اولیه زندگی آنها را می دهد.

زمانی تاکید کرد: موضوع تعیین خط فقر را در کمیسیون اجتماعی مطرح خواهیم کرد تا وزیر رفاه هرچه زودتر نسبت به اعلام خط فقر اقدام کند.

منبع: خبرگزاری مهر

► افزايش 9 درصدي حقوق كاركنان بانكها تا هفته آينده
پايان رکود جهاني؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر