عبور تاریخی از نقطه‌ی بی‌بازگشت

سه شنبه ، 9 تیر 1394 ، 13:42

بانکی دات آی آر: دو روز پیش، یکی از مشکل‌ترین و در عین حال هیجان‌انگیزترین پروازهای دور دنیا با هواپیمایی خورشیدی از کشور ژاپن آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
به گزارش دیجی کالا، هواپیمای خورشیدی «سولار ایمپالس 2» Solar Impulse 2 از شهر «ناگویا» در ژاپن به مقصد جزایر هاوایی آغاز به پرواز کرده است.
این هواپیما که تنها از انرژی خورشید به عنوان سوخت تغذیه می‌کند، به مدت 120 ساعت پرواز و مسافتی بیش از 7900 کیلومتر را طی خواهد کرد. این پراوز از کشور ژاپن به جزایر هاوایی در قاره‌ی آمریکای شمالی، یکی از سخت‌ترین و خطرناک‌ترین پروازهای سولار ایمپالس به شمار می‌رود.

خلبان این هواپیما «آندره بورشبرگ» (Andre Borschberg) روز یک‌شنبه هفتم تیر ساعت 21:30 به وقت ایران از ناگویای ژاپن به تنهایی هدایت این هواپیما را به عهده گرفته و شروع به پرواز کرد و حالا باید پنج روز و پنج شب سختی را تحمل کند. نه ساعت از زمان آغاز پرواز می‌گذشت که بورشبرگ تایید کرد به جایی رسیده که دیگر نمی‌تواند به ژاپن برگردد و باید به مسیراش ادامه دهد.

اگر این پرواز موفقیت آمیز باشد، طولانی‌ترین پرواز تک نفره در تاریخ هواپیمایی محسوب خواهد شد. عبور این هواپیما از فراز اقیانوس آرام، طولانی‌ترین مسافت طی شده توسط یک هواپیمای خورشیدی را رقم خواهد زد.
این هواپیما پیش از این در مسیراش به چین و ژاپن از ابوذبی در خاورمیانه و هند و میانمار عبور کرده بود، اما در ژاپن به دلیل شرایط بد جوی بلاتکلیف مانده بود.
تیم برنامه‌ریز این پرواز، مطمئن است که شرایط جوی در اقیانوس آرام مساعد خواهد بود و به سولار ایمپالس اجازه می‌دهد که این پرواز تاریخی را کامل کند. در طی این پرواز 120 ساعته بورشبرگ تنها می‌تواند به مدت بیست دقیقه خواب‌های کوتاه داشته باشد و برای حفظ آرامش خود و بیدار ماندن به یوگا و مدیتیشتن تکیه خواهد کرد.
سولار ایمپالس 2 مدل متفاوت و ارتقایافته‌ی هواپیمای سولار ایمپالس است که در سال 2013 میلادی بر فراز ایالات متحده‌ی امریکا پرواز کرد. طول بال‌های آن 72 متر است و 2.3 تن وزن دارد. بال‌های آن با 17000 سلول خورشیدی پوشیده شده که انرژی مورد نیاز برای پرواز در طول روز را فراهم می‌کند و علاوه بر این، باتری‌های لیتیومی را هم برای پرواز در شب شارژ می‌کند.
وقتی که این هواپیمای خورشیدی با سرعت 140 کیلومتربر ساعت به ارتفاع 8800 متری برسد، بورشبرگ با دمای بسیار سرد و منجمد کننده‌ای مواجه خواهد شد. گرچه سورلار ایمپالس در مقایسه با هواپیماهای دیگر با سرعت پایینی حرکت می‌کند، اما با این وجود سرعت‌اش بسیار بیشتر از کشتی‌های پشتیبانی بوده و این کشتی‌ها نمی‌توانند آن را در دریا دنبال کنند. به این ترتیب بورشبرگ در این ماجراجویی کاملا تنها خواهد بود.

► اطلاعیه پذیرش دوره های DBA دانشگاه تهران
پیامک های خنده دار با مایکروسافت ◄

مطالب مرتبط
بنر