پارلمانهایی که بیشترین نمایندگان زن را دارند

چهارشنبه ، 10 تیر 1394 ، 08:24
بانکی دات آی آر: کدام کشور بیشترین میزان نمایدگان زن را در پارلمانها (مجالس) ملی خود دارند؟
از حیث موسساتی که زنان اداره ی آنها را برعهده دارند، کشور آفریقایی روآنـدا در صدر فهرست چنین کشورهایی قرار دارد. درواقع این کشور کوچک آفریقایی در جهان تنها کشوری است که شمار نمایندگان مجلس مونث از همتایان مذکرشان بیشتر است_64درصد از نمایندگان مجلس روآندا را زنان تشکیل میدهند.
از لحاظ نسبت شمار نمایندگان زن به مرد، روآندا چگونه این شکاف بزرگ را ایجاد کرده است؟ در جهان، بطور میانگین تقریبا 22درصد از کل کرسیهای انتخابی مجالس و پارلمانها به زنان میرسد. پس از نسل کشی ها و کشتارهایی که در روآندا اتفاق افتاد، 70 درصد از جمعیت بازمانده ی کشور را زنان تشکیل میدادند.در سهمیه بندی انتخاباتی نیز 30درصد از کاندیداها زنان بودند که تاثیر به سزایی را بدنبال داشت. در همین راستا، حلقه ای از زنان مصمم که درصدد ایجاد تغییرات بزرگ بودند، موجب بوجود آمدن این مشارکت پارلمانی بزرگ در میان زنان شدند.
این وضعیت برای سایر کشورها چگونه است؟ ایالات متحده که در آن تنها 20درصد از کرسیهای پارلمانی در اختیار زنان میباشد، در رده ی هفتادودوم این فهرست قرار دارد. در شاهزاده نشین کوچک آنــدورا که در بالای کوهستانهای پایرنیــس بین اسپانیا و فرانسه قرار دارد، کرسیهای پارلمان بین بصورت 50_50 بین زنان و مردان تقسیم شده است، که این امر کشور مذکور را در رده ی دوم فهرست کشورهای دارای بیشترین نمایندگان پارلمانی زن قرار میدهد. در کــوبــا که یکی از کشورهای همسایه ی آمریکا میباشد، زنان اندکی کمتر از 49% از کرسیهای پارلمان را دراختیار دارند_بدین ترتیب کوبا سومین کشور جهان از حیث شمار بالای نمایندگان زن محسوب میشود.

منبع: Forbes
مترجم: مهرداد دستورانی

► بهترین کارفرمایان بخش فن آوری
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۱۰ تیر ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر