برجسته‌ترین ویژگی‌های سیستم‌عامل iOS 9

شنبه ، 13 تیر 1394 ، 12:51

بانکی دات آی آر: شاید از نظر کاربران مهم‌ترین خبر کنفرانس WWDC امسال اپل، iOS 9 بود. سیستم‌عامل موبایلی که می‌تواند به طور رایگان از پاییز امسال روی دستگاه‌های محبوب و پرکاربری مانند آیفون و آی‌پد نصب می‌شود و روزانه با آن سروکار داشته باشند. iOS 9 چندین ویژگی کاملاً جدید دارد و البته برخی ویژگی‌های قدیمی مورد علاقه کاربران بهبود یافته‌اند؛ سیری هوشمند‌تر و جست‌وجوهای مبتنی بر آن کاربردی‌تر شده‌اند و در نهایت کنترل حریم خصوصی بهتر و قدرتمندتر از قبل شده‌ است. همچنین، بهبودهای کارایی جدید روی این سیستم‌عامل به شما اجازه می‌دهد از طول عمر باتری بیشتری استفاده کنید، با iOS 9 می‌توانید یک ساعت بیشتر از مدت زمان معمول از دستگاه استفاده کنید و مود Low Power کمک‌تان خواهد کرد تا سه ساعت بیشتر از باتری دستگاه کار بکشید. حتا بهتر از بهبود شارژ باتری، در iOS 9 می‌توانید از حجم فضای ذخیره‌سازی بیشتری استفاده کنید. این سیستم‌عامل برای نصب فقط نیاز به ۱٫۳ گیگابایت فضا دارد ولی سیستم‌عامل iOS 8 حدود ۴٫۶ گیگابایت فضا اشغال می‌کند. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های جدید سیستم‌عامل جدید موبایل اپل را توسط کریگ فدریگی، سخنگوی اپل روی سن معرفی شدند، مرور می‌کنیم تا ببینیم برای دیدن iOS 9 باید ذوق‌زده باشیم یا نه.

جست‌وجوی هوشمندتر

اپل روی این ویژگی مانور زیادی داد و چندین اسلاید معرفی iOS 9 را به خود اختصاص داده بود. در سیستم‌عامل جدید جست‌وجو به وضوح بهتر و هوشمندتر و با ابزارهای حساس به متن نیز ترکیب شده است. شما متوجه می‌شوید که زمان و موقعیت شما در جست‌وجوها تاثیرگذار است و با دادن اولین اطلاعات به چیزی که می‌خواهید، می‌رسید. دنبال چیزی بیرون از خانه برای صبحانه می‌گردید؟ کافی است تلنگری به ابزار Search بزنید (کشیدن صفحه اصلی به سمت راست) تا نزدیک‌ترین مکان‌ها برای صرف صبحانه، قهوه و چای را ببینید.


بهبود حریم خصوصی‌

اپل در سیستم‌عامل جدید روی کنترل بیشتر اطلاعات شخصی کاربران و حریم خصوصی تمرکز کرده است و علاوه بر قوی‌تر کردن رمزهای شش رقمی و استفاده از احرازهویت دو مرحله‌ای برای محافظت بهتر از اطلاعات، در iOS 9 می‌توانید از دستگاه موبایل شخصی‌تان برای کارهای تجاری و فعالیت‌های مرتبط با کسب‌وکارتان استفاده کنید و مطمئن باشید که اطلاعات و وضعیت شما در Apple ID یا سرویس‌های دیگر اپل مورد استفاده قرار نمی‌گیرند یا نشان داده نمی‌شوند.


Proactive Assistant

یکی از پرسروصداترین ویژگی‌های جدید iOS 9 است و سرویسی مانند Google Now. علاوه بر اینکه بستری برای جست‌وجوی اطلاعات مرتبط ایجاد می‌کند، می‌تواند به شما پیشنهاد اپلیکیشن، اطلاعات تماس‌های فردی، مدیا، زمان و روز مناسب با موقعیت را بدهد. این سرویس‌ می‌تواند فهرستی از موسیقی‌های مناسب برای سفر را پیشنهاد بدهد، افرادی را پیشنهاد بدهد تا به فهرست ایمیل‌های خود اضافه کنید و همین‌طور به شما اخطار بدهد ساعت ۸٫۰۵ باید از خواب بیدار شوید چون به موقع به پرواز امروز صبح نمی‌رسید. Proactive فعالیت‌های شما روی گوشی را دنبال می‌کند و براساس آن به شما از برنامه‌های موجود روی گوشی پیشنهادیی خواهد کرد. می‌تواند در ایمیل شما جست‌وجو کند و به طور کامل با Siri هماهنگ است تا اطلاعات تماس‌های فردی یا ایمیل را در اختیارش قرار بدهد. مثلاً از ایمیل اطلاعات رئیس شما را خارج کرده و به Siri می‌دهد تا فردا به شما یادآوری کند.


Wallet به جای Passbook

Passbook یک سرویس گمنام اپل بود که اکنون نامش به Wallet تغییر کرده و البته ویژگی‌های جدیدی بدان افزوده شده است. تا کنون، این سرویس قابلیت ذخیره اطلاعات کارت‌های بانکی را داشت اما در iOS 9 می‌تواند انواع کارت‌های اعتباری، کارت‌های فروشگاهی و کارت‌های هدیه را پشتیبانی کند. به علاوه، سرویس Apple Pay نیز به کمک او می‌آید تا تعداد کارت‌خوان‌های الکترونیکی بدون تماس با کارت در کشورهایی مانند انگلیس نیز توسعه داده شده و تعدادشان افزوده شود. این‌طوری کاربران آیفون راحت‌تر می‌توانند از فروشگاه‌های بیشتری خرید کنند. اپل تعداد بسیار زیادی از بانک‌ها و کارت‌های اعتباری را وارد این سیستم کرده و در چند ماه آینده نیز تعداد دیگری را اضافه خواهد کرد.


اطلاعات قطارها روی نقشه‌

نهایتاً چیزی که بسیاری از کاربران منتظرش بودند، رخ داد: افزودن اطلاعات و مسیرهای تردد قطارهای درون شهری و مترو روی سرویس Maps اپل. نه تنها اطلاعات ترددی حمل و نقلی در نقشه‌های جدید پوشش داده شده‌اند بلکه در این نقشه‌ها مرحله به مرحله مسیر‌های ترددی رسم شده و شامل برخی مسیرهای بهینه شده برای شما با هدف صرف‌جویی در وقت هم هست. خبر مهم دیگر اپل افزوده شدن مسیرهای تردد حمل و نقلی به نقشه‌های کشور انگلیس بود.


ساده و ظریف

اسکرول عکس‌ها در iOS 9 تغییر یافته است. شما می‌توانید در هنگام دیدن عکس‌ها، با یک لمس کوچک صفحه‌نمایش عکس قبلی یا بعدی را ببینید. دیگر نیازی نیست میان حالت اندازه بزرگ عکس و حالت آلبومی دائم در حال رفت و آمد باشید. به طور ساده، می‌توان عکس‌هایی را به تایم‌لاین با یک تلنگر و کشیدن اضافه کرد.

چند وظیفه‌گی و تقسیم صفحه‌نمایش

روی آی‌پد شاهد چندین ویژگی جدید هستیم: چندوظیفه‌گی و تقسیم‌بندی صفحه‌نمایش. روی iOS 9 می‌توانید لبه‌های یک برنامه را بکشید تا بزرگ‌تر شود یا آن را جابه‌جا کنید تا تعداد برنامه‌های بیشتری روی صفحه اصلی به طور همزمان دیده شوند. می‌توانید صفحه اصلی را به طور مساوی به دو برنامه اختصاص دهید یا اینکه ۳۰ درصد فضا را به یک برنامه و ۷۰ درصد دیگر را با برنامه دیگری تقسیم کنید. پشتیبانی از حرکت چند لمسی روی هر دو طرف تقسیم شده صفحه و مشاهده ویدیوها در حال تصویر در تصویر نیز روی iPad Air 2 و آی‌پادهای سال آینده فعال خواهد بود.

خبرخوان News

یک اپلیکیشن جدید روی iOS 9 که می‌خواهد با برنامه‌هایی مانند فلیپ‌برد رقابت کند. News اخبار روزانه را براساس علاقه‌مندی شما به فرمت‌های ساده قابل مرور نشان می‌دهد. این سرویس اخبار را از روی سایت‌ها و مکان‌های مختلفی جمع‌آوری و به شما نشان می‌دهد. قرار نیست فقط متن نمایش داده شود بلکه مقالات به فرمت موبایل و انیمیشن‌های آموزشی نیز نمایش داده خواهند شد. اپل برای قدرتمندسازی این سرویس با سایت‌های و رسانه‌های زیادی صحبت کرده است و قرار است براساس موضوع‌های مورد علاقه کاربر، خبرها به سرعت روی iOS 9 آپلود شده و قابل نمایش باشند.

سوییچ میان اپلیکیشن‌ها

به راحتی می‌توان میان برنامه‌های در حال اجرا روی iOS 9 حرکت کرد؛ چیزی شبیه حرکت میان تب‌های یک مرورگر وب. می‌توان پیش‌نمایش تمام صفحه‌ از برنامه‌ها قبل از انتخاب کردن‌شان دید و با حرکت سریع دست برخی را انتخاب کرد. همچنین، می‌توان چیزهایی مانند متن، لینک، صفحه‌، نقشه و مانند این‌ها را خیلی سریع از یک اپلیکیشن استخراج و به اپلیکیشن بعدی اضافه کرد.

Siri

این سرویس نیز در iOS 9 به‌روزرسانی شد. نسخه جدید از یک رابط کاربری بسیار خوب و جدید در کنار برخی مجتمع‌سازی‌های عمقی بهره می‌برد. با این دستیار دیجیتالی می‌توانید میان تصاویر ذخیره شده روی موبایل گردش کنید و یک عکس با موضوعی خاص در یک زمان و مکان مشخص را بیابید. وقتی سوالات مشخصی پرسیده شود، می‌تواند اطلاعاتی از افراد یا برنامه‌ها پیشنهاد بدهد. قدرت جست‌وجوی Siri افزایش یافته است و حتا می‌تواند برخی محاسبات ساده مانند تبدیل واحدها را نیز انجام دهد.

► پرورش توت فرنگی زیر آب
Native App واسطه آشتی کاربران و توسعه‌دهنده‌ها با ساعت اپل ◄

مطالب مرتبط
بنر