انتشار 1.5 میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی

يكشنبه ، 20 ارديبهشت 1388 ، 14:17

 

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه سیستم مالی دنیا "ربوی" است، اعلام کرد مجلس شورای اسلامی اجازه انتشار اوراق صکوک ارزی به میزان 1.5 میلیارد یورو برای سالجاری را به دولت داده است.

 سید شمس الدین حسینی امروز یکشنبه  گفت: تدوین برنامه ها از جمله برنامه پنجم مصادف با واقعیتهایی در جهان از جمله بحران مالی است که با نظام تامین مالی در جهان گره خورده است؛ بنابراین رویدادها و تلاشها باید با شناخت و تعامل در این حوزه صورت گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: شرایط امروز جهان  با بحران مالی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و سیاستگذاران برای برون رفت از بحران در تکاپو هستند.

وی با اشاره به تبعات رخدادها و بحرانهای اقتصادی و مالی جهان از جمله تاثیرگذاری در حوزه های نظریه پردازی اندیشه و به دنبال آن سیاستها، گفت: وقتی رویدادهای اقتصادی شرایط خاصی به خود می گیرند و تبدیل به بحران می شوند به دنبال آن الگوها و نظریه ها در اقتصاد دچار تغییر می شود.

حسینی با طرح این سئوال که آموزه هایی که از بحران مالی 2009 در اندیشه ها و حوزه های اقتصادی می گیریم، چیست؟ گفت: اگر ما به دنبال تدوین یک نظام مالی در کشور هستیم اندیشمندان باید به این سئوال توجه کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برای آسیب شناسی از نظام مالی نیازمند طرح ابعاد مختلف آن هستیم، تصریح کرد: مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که نظام مالی جهان از 4 منظر آسیب دیده و آسیب پذیر است که این آسیبها عبارتند از : آسیب از منظر مبانی، معماری، مقررات و مراقبتها.

به گفته وی نظام مالی فعلی و حاکم بر جهان که امروز دچار بحران شده به سایر جنبه های اجتماعی و سیاسی نیز کشیده شده است.

حسینی تصریح کرد: به جای ارزیابی طرحهای سرمایه گذاری، نظام مالی فعلی جهان مبتنی بر نظام مالی استقراضی است و نظام مالی فعلی دنیا بیش از حد دست به دست شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حجم ابزارهای مشتقه و مبتنی بر بدهی بر اساس آمارهای بانک تسویه بین المللی در سال2007 حدود 642 هزار میلیارد دلار بوده که در مقایسه با تولید ناخالص داخلی همان سال که حدود 54 هزار دلار بوده، 12 برابر است، این در حالی است که در سال 2008 حجم ابزارهای بدهی در آمریکا بالغ بر 33 هزار میلیارد دلار بوده که حدود 2 و نیم برابر GVP این کشور بوده است .

وی  ادامه داد: در نتیجه ما شاهد جدایی و تفکیک بخش مالی و نظام تامین مالی از بخش واقعی اقتصاد هستیم که نتیجه آن تداول، تکاثر و رشد بی حد داراییهای مالی به ویژه مشتقه بدون تناسب با داراییهای واقعی است.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی عدم تناسب داراییهای واقعی و کاغذی ( مالی) شکل گیری حسابها است و نمی شود حجم داراییهای واقعی به این میزان کمتر از حجم داراییهای کاغذی باشد و یا برعکس، زیرا این امر منشا بی ثباتی در نظام مالی است.

حسینی سیستم مالی دنیا را "ربوی" عنوان کرد و با بیان اینکه تقسیم سود و ریسک مناسبی انجام نشده است، تصریح کرد: نظام مالی جهان به یک بازارگرایی افراطی گرفتار شده و بر اثر آن، دچار مشکلات دیگری همچون رهاسازی افراطی شده است.

وی با اشاره به اینکه شاهد آسیبهای دیگری در نظام مالی دنیا همچون آسیب در معماری هستیم تصریح کرد: در طراحی نظام مالی دنیا تمرکز بر روی چند کانون و چند کشور معدود است که کانون مالی جهان محسوب می شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در این طراحی نهادهایی که نقش مسلط را بازی می کنند به شدت متکی بر کانونهای معدود و محدود که در تامین مالی خود و چه در تصمیم سازیها هستند

وی گفت: با توجه به عدم تناسب داراییهای مشتقه و کاغذی با داراییهای واقعی این کانونها بسیار آسیب پذیر هستند بنابراین یکی از مشکلات اساسی در این شرایط عدم ارزیابی درست است.

حسینی بیان کرد: آسیب شناسی سوم را فکر کردن به خود انتظامی نهادهای مالی و اینکه آنها نمی توانند مسائل خود را حل کنند بر می گردد. بر همین اساس، مقررات را از بین می بریم و به دنبال آن مراقبتهای لازم را کنار می گذاریم و زمانی متوجه مشکلات می شویم که انفجارها صورت گرفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با طرح این سئوال که ما به عنوان محققین کشورهای اسلامی و افرادی که با داعیه بانک توسعه اسلامی کار می کنند چگونه باید با این مسائل برخورد کنیم؟ افزود: در زمان تدوین برنامه پنجم نمی توانیم به این آسیبها بی تفاوت باشیم.

وی با تاکید بر توجه به تجربه دنیا و تطبیق آن با واقعیتهای اقتصادی کشور گفت: ربا حرام است و دارای مبانی و تبعاتی است.

حسینی ادامه داد: اگر صحبت از اقتصاد مالی اسلامی و بانکداری اسلامی است حتما خیری در آن نهفته است ولی تلاش متخصصین، پافشاری و جنبه تحقیقی و پژوهشی آن است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی  با بیان اینکه بین رشد واقعی اقتصاد و بخش مالی رابطه و تناسب وجود دارد که مانع از شکل گیری حبابها در اقتصاد می شود، تصریح کرد: تلاش محققان حوزه های مالی کشورهای اسلامی باید معطوف به ترویج بنیانها و مبانی مالی اسلامی شود

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از بانکهای دنیا ابزارهای مالی اسلامی به عنوان یک خدمت عرضه می شوند، افزود: بانک توسعه اسلامی باید به معرفی بانکداری اسلامی به عنوان یک الگو معطوف شود.

حسینی  با اشاره به اینکه ایران چهارمین سهامدار بانک توسعه اسلامی است و این بانک متعلق به ایران است، افزود: نزدیک به 30 سال در ایران نظام بانکداری مبتنی بر قانون عملیات بانکی غیر ربوی شکل گرفته و باعث شده که ایران در بسیاری از بخشها در این خصوص پیشگام باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: منشا صکوکی که امروز در کشورهای اسلامی مطرح می شود اوراق مشارکتی است که در ایران طراحی شده است به نحوی که تاکنون 142 مجوز انتشار اوراق مشارکت به ارزش 29 هزار میلیارد تومان که 24 هزار میلیارد تومان آن به فروش رفته، صادر شده است.

وی از طراحی مقررات صکوک اجاره و استثنا در بازار سرمایه خبر داد و با بیان اینکه بسیاری از ابزارهای مالی همچون فیوچرها در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می گیرند، گفت: همچنین قراردادهای آتی بورس کالا راه اندازی شده است.

حسینی  گفت: مجلس اجازه انتشار اوراق صکوک ارزی به میزان یک و نیم میلیارد یورو برای سالجاری به دولت صادر کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در تدوین برنامه پنجم طراحیها بدون شناخت ابزارهای موجود نخواهد بود، یکی از دغدغه های دولت را توجه به مبانی دینی برای خلق ابزارهای مالی جدید و استفاده از ظرفیتهای مالی اسلامی دانست که  باید به این مبانی ها توجه کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

► احتمال تغيير رييس كل بانك مركزي پس از انتخابات
انتقاد مجدد مظاهری از سیاست های اقتصادی دولت ◄

مطالب مرتبط
بنر