بانکها 34 هزار میلیارد وام دادند

پنجشنبه ، 1 مرداد 1394 ، 09:39

بانکی دات آی آر: بانک‌ها در دو ماهه ابتدایی امسال بالغ بر 34 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختند.

 

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی اعلام کرد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 2 ماهه سال 1394 به بخشهای اقتصادی مبلغ 34 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با 26 هزار میلیارد پرداختی در دو ماهه ابتدایی سال گذشته 8.1 درصد افزایش دارد.

 

بر این اساس سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش صنعت و معدن طی 2 ماهه سال جاری10 هزار و 400 میلیارد تومان یعنی حدود 30 درصد کل وام های پرداختی بوده که نسبت به 2 ماهه سال گذشته معادل 3.8 درصد کاهش داشته است.

 

همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش های اقتصادی بیش از 23 هزار و 200 میلیارد تومان است که 67.1 درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل شده و نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته 21 درصد افزایش یافته است.

 

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در این مدت 89 درصد است که حاکی از تخصیص38.3 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش های اقتصادی خواهد بود.

 

این در حالی است که از 10 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات پرداختی دربخش صنعت و معدن معادل85.2 درصد آن در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

 

بانک مرکزی در این رابطه توضیح داد که باید ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد بود.

 

از سوی دیگر، ضروری است به افزایش توان خلق پول بانکها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانکها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانکها، افزایش بهره‌وری بانکها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانکها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

► یکه‌تاز قاطع بازار ساعت‌های هوشمند
عدم افزایش قیمت شیر و لبنیات ◄

مطالب مرتبط
بنر