کوچک‌ترین دوربین ۴K دنیا با قابلیت تعویض لنز

دوشنبه ، 5 مرداد 1394 ، 13:42

بانکی دات آی آر: تا به حال آرزو کردید یک دوربین حرفه‌ای اما کوچک و جمع‌وجور داشته باشید؟ برای من که بارها اتفاق افتاده است به چنین دوربینی نیاز پیدا کنم؛ در کوه‌نوردی، پیاده‌روی‌های طولانی، مراسم‌های عروسی که هم میزبان هستید و هم باید عکاسی کنید و هم خوش‌تیپ باشید و چیزهایی مانند بند دوربین و کیف و لنز دور و اطراف‌تان نباشد! عکاسان حرفه‌ای مجهز به دوربین DSLR با چندین لنز برای هر موقعیتی و البته یک دوربین بدون لنز نیز گاهی آرزو می‌کنند یک دوربین کوچک اما انعطاف‌پذیر داشته باشند تا وقتی دارند سوار بر یک قایق با امواج آب به این طرف و آن طرف پرت می‌شوند یا سوار بر یک پاراگلایدر بر فراز آسمان چند عکس هم بگیرند. فکر کنم کم‌کم‌دارد آرزوی من و شما برآورده می‌شود. اصولاً فناوری هیچ‌گاه شما را حسرت به دل نمی‌کند. قبلاً شرکت GoPro یک دوربین بسیار کوچک ولی حرفه‌ای ساخته بود و اخیراً نیز نمونه به‌روزتری از آن را معرفی کرد.

به گزارش یک پزشک، اما همین چند روز پیش یک شرکت استارت‌آپی به نام Z Camera دوربینی ۴K UHD با لنز قابل تعویض معرفی کرد که هم کوچک‌ترین دوربین حرفه‌ای دنیا است و هم ویژگی‌های جالبی دارد و نمی‌توانید به راحتی از کنارش رد شوید. حتا این دوربین نظر نویسندگان سایت معروف DPreview را نیز جلب کرد و درباره‌اش مطلبی نوشتند. دو سال است که دوربینE1  در حال تکمیل شدن است و اکنون در نسخه سه به سر می‌برد. جیسون زانگ، مهندس و سازنده این دوبین می‌گوید که E1 یک دوربین واقعی است و مراحل تولید آن شروع شده و ابتدای سال آینده به مشتریان تحویل داده خواهد شد. خود جیسون یکی از مهندسان طراح پردازنده‌های ارزان قیمت دوربین GoPro است. پس، تعجب نخواهیم کرد که برخی ایده‌های به کار رفته در E1 تکراری باشند.

E1 از یک پردازنده پردازش تصویری به نام Ambarella A9 استفاده می‌کند که قابلیت ۴K UHD دارد ولی سنسور Micro Four Thirds پاناسونیک/المپیوس روی آن سوار شده است چون تنها گزینه استاندارد باز برای لنزهای قابل تعویض است. همچنین، چون تثبیت‌کننده تصویر ندارد از یک لنز O.I.S پاناسونیک استفاده می‌کند و مجهز به فوکوس خودکار براساس ظرفیت لنز سوار شده روی دوربین است. در حالی که این دوربین ۷۵ در ۲۷ میلی‌متری می‌تواند تصاویری با دقت ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل و با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه به ثبت برساند، ویدیوهایی با دقت UHD یا ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه با استاندارد فشرده‌سازی H.264 می‌گیرد و با استفاده از یک فیلتر قدرتمند سه بعدی پیشرفته سعی می‌کند نویزها و لرزش‌های عکس را از بین ببرد. می‌توانید با این دوربین تصاویر باکیفیتی با حداقل نور ممکن و در ایزو ۱۰۲۴۰۰ بگیرید در حالی که برای حفظ کیفیت تصویر می‌توان از ایزو ۶۴۰۰ استفاده کرد. جیسون زانگ، سازنده این دوربین روی این ویژگی E1 خیلی مانور می‌دهد و می‌گوید بهترین دوربین برای مستندسازی در نورهای بسیار کم است و لنز آن هیچ‌گونه سروصدای اضافه‌ای تولید نمی‌کند؛ حتا از سروصدای دوربین‌های پاناسونیک بهتر است. انعکاس نور یا سایه‌ را به شدت کاهش می‌دهد و با تنظیماتی که کاربر روی دوربین انجام خواهد داد، می‌توان نورهای عکس به خصوص نور سفید را متعادل و مناسب کرد. زانگ اعتقاد دارد تنظیمات این دوربین به کاربران کمک می‌کند تا بعد از عکاسی نیازی به پردازش و ویرایش عکس نداشته باشند. همین‌طور، این دوربین قابلیت فوکوس برای عکاسی طولانی‌مدت را دارد.

تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی ضبط می‌شوند و با استفاده از وای‌فای ۸۰۲٫۱۱n و بلوتوث با قابلیت مصرف انرژی پایین می‌توانند به سرعت با دستگاه دیگری به اشتراک گذاشته شوند. البته، این دوربین قابلیت کار از راه دور با اپلیکیشن‌های موبایل را نیز دارد. مثلاً از طریق موبایل می‌توان دوربین را خاموش/روشن کرد یا روی تصاویر ویرایش‌هایی را انجام داد و تنظیمات دوربین را دستکاری کرد. برنامه‌هایی برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS تولید شده که از هم‌اکنون قابل دانلود و نصب هستند.

هنگام تصویربرداری ۴K باتری حدود یک ساعت دوام خواهد آورد و اگر وای‌فای هم روشن باشد به مرز ۴۵ دقیقه می‌رسد. باتری سوار شده روی این دوربین برای مصارف طولانی نیست و بیشتر در پی ثبت لحظات و دقایقی است که با دوربین‌های سنگین و بزرگ DSLR سخت به نظر می‌رسد. یکی دیگر از کارکردهای این دوربین، نصب روی هواپیماهای بدون سرنشین و تصویربرداری و عکس‌برداری از آسمان مراسم‌ها و نمایشگاه‌ها است.

این دوربین تصاویری RAW (DNG) و JPG ثبت می‌کند و امکان کار همزمان با چندین دوربین دیگر E1 را دارد. احتمالاً ویژگی آخری برای استفاده در واقعیت مجازی یا عکس‌برداری همزمان از زاویه‌های مختلف یک صحنه است. جنس قاب دوربین از آلیاژ منیزیم است که البته با ریخته‌گری انجام شده روی آن در برابر گرما مقاوم است. ضدآب نیست ولی شرکت سازنده دارد روی این قابلیت نیز کار می‌کند. طراحی ساده‌ای دارد: لنز، شاتر و کلید روشن/خاموش به همراه یک صفحه‌نمایش LCD تک وضعیت در عقب که البته لمسی نیست. یک جک میکروفون روی این دوربین می‌بینیم ولی برای میکروفون نیست بلکه شاید توسعه‌دهنده‌گان ثالث بخواهند به عنوان درگاه ورودی/خروجی استفاده کنند تا بشود دوربین را از راه دور کنترل (مثلاً با یک دِرون همگام‌سازی) کرد. همچنین یک خروجی HDMI دارد و تصاویر را روی کارت حافظه MicroSD ذخیره می‌کند و خبری از فضای ذخیره‌سازی داخلی نیست. یک سه پایه استاندارد هم می‌توانیم استفاده کنیم که مانند همه سه پایه‌ها به پایین بدنه دوربین پیچ می‌شود.

زانگ می‌گوید قیمت این دوربین احتمالاً ۷۰۰ دلار خواهد بود که در مقایسه با دوربین‌های ۴K ارزان است. به وضوح می‌شود فهمید که این دوربین از روی GoPro کپی‌برداری کرده است اما در یک نسخه بزرگ‌تر و البته با لنز قابل تعویض. به هر حال، هر فیلم‌ساز و عکاس حرفه‌ای دوست دارد یک چنین دوربینی در کوله‌پشتی خود داشته باشد تا برای مواقعی که عکاسی در حالت پایدار و مطمئن امکان‌پذیر نیست یا دست‌ها گیر هستند، ازش استفاده کند. چنین دوربین‌هایی به راحتی قابل ترکیب شدن با تجهیزات دیگر برای ساختن گجت‌هایی جذاب‌تر هستند.

► اطلاعات جدیدی از گوشی اکسپریا C5 Ultra
احتمال عرضه‌ اکسپریا Z5 سونی در دو مدل ◄

مطالب مرتبط
بنر