9 راه بازاریابی برای کسب مشتریان جدید بانکداری موبایلی

پنجشنبه ، 8 مرداد 1394 ، 09:18

براساس تحقیقی موسسه ی Fiserv، موسسات مالی که فعالانه بانکداری موبایلی را بازاریابی میکنند، بطور متوسط  دوبرابر آن دسته از موسساتی که چنین نمیکنند، به این روشها روی می آورند. آیا از تمام کانالهای ممکن برای انتقال معاملات و استعلامها به دستگاه های موبایل مشتریان تان استفاده میکنید؟
بازاریابان مالی چگونه از کانالهای ارتباطی متعددی که در اختیار دارند برای ترویج کانالهای انتقالی استفاده میکنند؟ چگونه میتوانیم هم ثبت نام و هم بهره برداری از کانال موبایل که هزینه ها را کاهش میدهد و بصورت بالقوه سودآوری دارد را ترویج دهیم. در اینجا به نـُه راه که موسسات از طریق آنها بانکداری موبایلی را ترویج و تبلیغ میکنند، اشاره شده است.

1)دستگاه های خودپرداز
یکی از راه هایی که بانکداری موبایلی ترویج یافته است، از Fifth Third Bank نشات میگیرد. آنها نه تنها ثبت نام برای بانکداری موبایلی بر نمایشگر خودپرداز را تشویق میکنند، بلکه یک کد QR نیز در انتهای رسید تراکنش های خود ارائه میدهند. استفاده از کد QR برای کاربران تلفن های هوشمند پیشرفته جذابیت دارد و در عین حال راه کاملی برای پیوند الکترونیکی به اَپلیکیشن مناسب میباشد. مشتری ممکن است بلافاصله تصمیم به اسکن کد گرفته یا بعدتر هنگام مراجعه به رسید تراکنش جهت بررسی حساب خود از آن استفاده کند.

2)اظهارنامه ی حساب
یکی دیگر از راه های ارزان و در عین حال موثر در ترویج بانکداری موبایلی استفاده از کد QR در اظهارنامه های مشتریان یا در پاکت های ارتباطی استاندارد مشتری میباشد. بانک Chase این کار را بصورتی بسیار موثر انجام میدهد و مشتریان را بصورت خودکار به اَپ استور مناسب برای دستگاه های شان راهنمایی میکند. بعلاوه، الحاقات اظهارنامه راه کم هزینه ای برای تبلیغ شعبه میباشد، همانطور که Sun Trust آنرا انجام میدهد.

3)ارتباطات شعبه
آشکار است که راه های زیادی برای ترویج دانلود یک اَپ بانکداری موبایلی در یک شعبه، و بهمین ترتیب راه های فراوانی برای ارائه ی مشوقهایی به مشتریان یا کارکنان شعبه برای تکمیل یک دانلود، وجود دارد. منفعت هر تبلیغ و ترویج شعبه-محور توانایی گفتگو با مشتری درباره ی مزیت های استفاده از بانکداری موبایلی و همچنین ایجاد فرصت برای پاسخگویی به سوالات و دغدغه های مشتری میباشد. از آنجاییکه تقریبا تمامی مشتریان بهنگام آمدن به یک شعبه تلفن خود را همراه دارند، این نیز کانال دیگریست که کدهای QR میتوانند بسیار موثر باشند، بخصوص در آیتمهای POS شعبه و رسیدهای تراکنش.

4)ایمیل
یک کارزار ایمیلی میتواند راه خوبی برای هدفگیری مشتریان بانکداری آنلاین و مشتریانی که ماهانه استعلامهای متعددی میگیرند، باشند. برخی بانک ها حتی مشتریانی را که برای چک کردن سپرده ها به شعبه مراجعه میکنند، مورد هدف قرار داده و عملکرد بانکداری موبایلی در بررسی از راه دور سپرده ها را تبلیغ میکنند. کلید هر کارزار ایمیلی، فراهم کردن یک پیوند مستقیم به محل بانکداری موبایلی بر روی وبسایت شما یــا به خود اپلیکیشن بانکداری موبایلی میباشد.

5)بـَـنــِـر وب
استفاده از بنر تبلیغاتی یا بنرهای چشمک زن هنگامی که مشتریان وبسایت شما را با استفاده از دستگاه موبایل خود میبینند، یک تکنیک هدفگیری بسیار موثر است که میتواند به ترویج اپلیکیشن بانکداری موبایلی شما کمک کند. با استفاده از بنرها، بسیاری از تست ها میتوانند با هزینه ای نسبتا پایین انجام شوند. همچون بسیاری دیگر از بازاریابی های الکترونیکی و دیجیتال، فراهم کردن یک پیوند به صفحه ی اصلی بانکداری موبایلی یا به اَپ مناسب از اهمیت برخوردار است. اخیرا بسیاری از بنرهای تبلیغاتی بر مزیتهای چک کردن موبایلی سپرده ها تمرکز دارند، مانند آنچه توسط Citi Bank انجام شده است.

6)پست مستقیم
با گسترش تلفن های هوشمند و مزایای بالقوه ی اقتصادی و رقابتی بانکداری موبایلی، بسیاری از بانکها برای افزایش نفوذ و استفاده از بانکداری موبایلی از پست مستقیم بعنوان بخشی از یک استراتژی چندکاناله، بهره میگیرند. درحالیکه از دیگر کانالهای اشاره شده هزینه ی بیشتری دارد، اما تاثیر افزودن پست مستقیم در ترکیب بازاریابی هزینه های بالاتر این کانال را جبران میکند و حجم خالص کاربران واجد شرایط را افزایش میدهد.

7)رسانه های اجتماعی
بهنگام ساخت یک استراتژی برای بانکداری موبایلی، هواداران و دنبالکنندگان را از یاد نبرید. کاربران مشتاق شبکه های اجتماعی برخی از پربازده ترین کاربران تلفن های هوشمند هستند، که این امر آنها را به مخاطبان خوبی برای توجه به مزایای بانکداری موبایلی تبدیل میکند. اطمینان حاصل کنید که صفحه ی فیس بوک یا دیگر صفحات اجتماعی تان جهت بازدید موبایلی بهینه سازی شده اند، و شامل پیوندهایی آسان به صفحات اپلیکیشن بانکداری موبایلی یا اَپ اِستورهای مناسب هستند.

8)رسانه های سنتی
درحالیکه به وسعت و گستردگی دیگر کانالها مورد استفاده قرار نمیگیرد، تبلیغات چاپی سنتی کماکان جهت ترویج و تبلیغ مزیت های بانکداری با موبایل مورد استفاده قرار میگیرند. در این زمینه غالبا تمرکز بر چک کردن سپرده با موبایل، برنامه های جوایز موبایلی و اپلیکیشن های جدید مانند خودپرداز-یـاب یا ATM Finder میباشد. این کانال راه موثریست برای نمایش رهبری بازار بانکداری موبایلی.

9)پـیـامک متنی
بسیاری از موسسات مالی بعنوان بخشی از فرایند گسترش ارتباطات بهتر با مشتریان، درخواست برای دریافت شماره های تلفن های همراه را آغاز کرده اند. اگر مجوز پیامک را داشته باشید، این کانال وقتی با مشوقی جهت ثبت نام بانکداری موبایلی و پیوندی مستقیم به صفحه دانلود اَپلیکیشن همراه شود، میتواند بسیار موثر باشد. به رغم اینکه این کانال میبایست بصورت قانونی مورد استفاده قرار گیرد، توان درآمیختن پیام با برنامه های جوایز بانک شما یا تخفیف در کالاها را نیز، دارد.

منبع: http://thefinancialbrand.com/
مترجم: مهرداد دستورانی

► سه نکته درخصوص برنامه های جوایز در صنعت بانکداری
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز،8 مرداد 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر