ابلاغ آیین‌نامه اجرایی فروش اقساطی کالا به زوج های جوان‌

يكشنبه ، 11 مرداد 1394 ، 14:38

بانکی دات آی آر: معاون اول رئیس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی تبصره 26 ماده واحده قانون بودجه سال 1394 کل کشور، درباره فروش اقساطی کالاهای با دوام خانگی به زوج‌های جوان مشمولِ دریافت وام ازدواج را که به تصویب هیئت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا، در تبصره 26 ماده واحده قانون بودجه سال 1394 کل کشور مقرر شده است: «زوج های مشمول دریافت وام ازدواج می‌توانند به‌ جای دریافت وام به صورت نقدی، از تسهیلات فروش اقساطی استفاده کنند.

تسهیلات مزبور توسط تولید‌کنندگان و فروشندگان متقاضی که عرضه‌کننده کالاهای بادوام داخلی هستند، ارائه می‌شود و بانکها صرفاً پرداخت اقساط را تقبل می‌نمایند. بانکها و مؤسسات اعتباری موظفند با درخواست فروشنده پس از اخذ تضمین‌های لازم از زوجین، پرداخت اقساط را تقبل کنند. خریدار موظف به پرداخت اقساط به بانک می‌باشد و بانک عامل، پرداخت اقساط را در سررسیدهای مذکور در قرارداد برای فروشنده (یا فروشندگان) تضمین می‌کند.

سقف تسهیلات فروش اقساطی که بانکها به‌ موجب این تبصره مکلف به تضمین پرداخت اقساط آن هستند در سال 1394 برای هر یک از زوجین یکصد میلیون (100.000.000) ریال است.آیین‌نامه اجرائی این تبصره به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت ظرف مدت یک‌ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. کارمزد بانک توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود».

بر این اساس، هیئت وزیران در جلسه 24 /4 /1394 آیین نامه یادشده را به تصویب رساند که بر اساس آن قیمت کالای با دوام داخلی و شرایط تسهیلات اعطایی به تفکیک هر یک از کالاها، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و همراه با فهرست فروشندگان مایل به شرکت در طرح موضوع این آیین نامه و نام بانک‌های عامل هر یک از فروشندگان، از طریق پایگاه اطلاع رسانی وزارت یادشده برای آگاهی عموم منتشر می‌شود.

همچنین طبق این آیین نامه، متقاضی موظف است با مراجعه به فروشنده پس از انتخاب کالا نسبت به اخذ پیش فاکتور حاوی مشخصات کالا، قیمت فروش کالا و شرایط بازپرداخت تسهیلات کالاهایی اقدام و آن را به بانک مربوط ارایه کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را در تاریخ 3/ 5/ 1394 برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

► بهترین اسمارت فون‌های ضد آب سال 2015
آمار بانک مرکزی درباره خرید و فروش مسکن ◄

مطالب مرتبط
بنر