وعده نعمت‌زاده برای 3 برابر شدن صادرات غیرنفتی

يكشنبه ، 11 مرداد 1394 ، 15:29

بانکی دات آی آر: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه استحقاق مردم ایران صادارت 50 میلیارد دلاری نیست، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها و هدف‌گیری‌هایی که در وزارتخانه برای خود ترسیم کرده‌ایم، در سه سال آینده صادارت غیرنفتی را به بیش از سه برابر افزایش می‌دهیم.

 

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت زاده امروز - یکشنبه - در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن در تبریز با اشاره به مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 5+1 اظهار کرد: موفقیتی که تیم دستگاه دیپلماسی کشور در سایه حمایت و هدایت های رهبری و ریاست جمهوری به دست آوردند، کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است.

 

وی با بیان اینکه توافق هسته ای، علت تامه رفع مشکلات کشور در تمامی حوزه ها نیست، ادامه داد: قطعا این گشایش باید به توسعه اقتصادی، صنعتی و سرمایه گذاری کشور منجر شود که در این صورت مفید خواهد بود، ولی اگر به افزایش واردات فکر کرده و واردات بی رویه خود را افزایش دهیم ممکن است مضر هم باشد، چون از این طریق حتی بازارهای داخلی خودمان را نیز از دست می دهیم.

 

نعمت‌زاده گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای قدرتمند جهان وارد مذاکره شد و آن ها هم از این موضوع استقبال کردند، یکی از شروطش انجام سرمایه‌گذاری های مشترک بوده و است، آن هم نه در همه زمینه ها بلکه در زمینه تولیداتی که مورد نیاز کشور است.

 

شرط قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: یکی از شروطی که در قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه گذاران خارجی باید ذکر شود این است که بخشی از کالاهای تولیدی در ایران باید به کشورهای دیگر و بازارهای بین المللی صادر شود.

 

نعمت زاده با بیان اینکه توافق هسته ای، فرصتی است تا عقب ماندگی های ایجاد شده برای کشور را در چند سال گذشته برطرف کنیم، افزود: باید سعی کنیم که در صورت حصول توافق جامع، دانش و تکنولوژی روز دنیا را به کشور وارد کنیم، چرا که اگر به این مهم دسترسی نداشته باشیم نمی توانیم در حوزه تولید، صنعت و شکوفایی اقتصاد، گام های مهمی برداریم.

 

وی با بیان اینکه رفع تحریم ها به معنی تقدیم بازار داخلی به شرکت های خارجی نیست، ادامه داد: در کنار سرمایه گذاری های مشترک، با تمام توان نیز از بخش خصوصی حمایت می کنیم تا بیشترین نیاز بازارهای داخلی را از تولیدات با کیفیت داخلی تامین کنیم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم تولید کالای رقابت پذیر و کیفی اظهار کرد: تولید کالای با کیفیت و افزایش صادرات، می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن، وضعیت اقتصادی کشور را به نحو احسن ترمیم کند.

به گفته وی کمبود نقدینگی و نرخ تسهیلات بیش از30 درصدی بانک ها از مهم ترین مشکلات فعلی حوزه تولید و صنعت کشور است و ساختار بانکی کشور باید به نفع حمایت از تولید، تغییر پیدا کند.

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز،۱۲ مرداد ۹۴
آغاز تولید شاسی بلند جدید ایران خودرو ◄

مطالب مرتبط
بنر