ناسا پهپاد فضانورد می‌سازد

چهارشنبه ، 14 مرداد 1394 ، 08:47

بانکی دات آی آر: پهپادهای جدید ناسا، می‌توانند خیلی بهتر از ماه-نوردها از سطح سیارات اطلاعات جمع کنند.

به گزارش دیجی کالا، چند وقت اخیر، قوانینی برای پرواز پهپادها در امریکا تصویب شد، اما ناسا می‌خواهد پهپادهای‌اش را به مکانی بفرستد که در آن هیچ قانونی، چه برای پهپاد و چه برای انسان وجود ندارد.

محققین آزمایشگاه Swamp Works ناسا موفق به ساخت پهپادی شده‌اند که قرار است سیاراتی مثل مریخ، یا ماه‌های مختلف منظومه‌مان را به دنبال اکتشافات جتسجو کنند. این پهپادها که Extreme Access Flyers نام گرفته‌اند، قرار است به محققان در کشف‌هایی که مریخ-نوردها یا ماه‌-نوردهای دیگر نمی‌توانند انجام دهند کمک کنند.

مریخ-نورد Curiosity با اینکه به یکی از معروف‌ترین ساخته‌های ناسا تبدیل شده است، اما این وسیله نقلیه نمی‌تواند به تمام بخش‌های مریخ هم دسترسی داشته باشد. مریخ هم مثل زمین پر از سطوح لبه دار و سخت است و دیوارهایی با زاویه‌ی 30 درجه یا بیشتر دارد. پهپادهای ناسا قرار است به آن‌ها در رسیدن به این نقاط کمک کنند.

پهپادهای ساخته شده، با پهپادهای معمولی تفاوت‌هایی دارند. در اتمسفر رقیق مریخ یا جو بدون هوای سیارک‌ها، موتورهای معمولی کاربردی ندارند. در نتیجه، پهپادهای فضایی از جت‌هایی که در آن گازخنک قرار دارد برای حرکت استفاده می‌کنند. پهپادی هم که می‌خواهد در فضا حرکت کند، باید تمام خودکار باشد، چون فاصله‌ی زیاد آن با زمین امکان کنترل از راه دور آن را غیرممکن می‌کند.

محققان به پهپادها به عنوان وسیله‌هایی که مختص یک کار خاص ساخته شده‌اند نگاه می‌کنند؛ کارهایی مثل رسیدن به مناطقی که حرکت در آن‌ها سخت است، یا نمونه‌گیری از خاک یک منطقه.

ناسا فعلا مشغول ساخت نمونه‌های مختلف از این پهپادها است. هر کدام از این نمونه‌ها برای آزمایش بخشی از مدل نهایی این پهپاد ساخته می‌شوند.

پنج سال پیش، محققان حتی تصور ساخت یک پهپاد فضانورد را هم نمی‌کردند، اما پیشرفت تکنولوژی‌هایی مثل پرینت سه‌بعدی، کنترل پرواز و نقشه‌‌گیری خودکار امکان ساخت یک پهپاد را برای ناسا فراهم کرده است.

► گوشی جدید هوآوی با یک دوربین کشویی
یخ‌های قطب شمال زودتر از موعد آب خواهند شد ◄

مطالب مرتبط
بنر