زمان خروج کشتی‌رانی از تحریم

شنبه ، 17 مرداد 1394 ، 14:33

بانکی دات آی آر مدیرعامل کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در پیوست‌های توافق هسته‌ای اخیر درج شده که گروه کشتی‌رانی ایران از فهرست تحریم‌ها خارج شود. البته اجرایی شدن آن زمان می‌برد ولی احتمالا این کار اوایل زمستان امسال صورت می‌گیرد.

محمد حسین داجمر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در پاسخ به این سوال که تردد کشتی های ایرانی در آبراههای اروپا با پرچم ایران چه زمانی از سر گرفته می‌شود؟ با بیان مطلب بالا افزود: ما به نمایندگی‌های خود اعلام کرده‌ایم که هر وقت حساب‌های بانکی‌شان در آن کشورها فعال و امکان تردد کشتی‌های ما در آبراههای اروپایی فراهم شد برنامه و جدول‌های حرکت کشتی‌ها را اعلام می‌کنیم.

وی در نشستی مجازی در پاسخ به این سوال که ایران در حال حاضر بابت اجاره پرچم چه مبلغی به کشتی های خارجی پرداخت می کند نیز گفت: در رابطه با پرچم مبلغی به کشتی‌های خارجی داده نمی‌دهیم. وزارت راه و شهرسازی 10درصد از هزینه حمل را از صاحبان کالاهایی که بار خودشان را با کشتی به کشور می‌آورند به عنوان عوارض دریافت می‌کند که اصطلاحا به آن حق پرچم می‌گویند؛ بنابراین کشورهای خارجی سهمی از آن ندارند.

داجمر همچنین در مورد این‌که طرح دریافت خسارت در دادگاه اتحادیه اروپا به کجا رسید؟ اظهار کرد: بعد از آنکه دادگاه حکم قرار دادن کشتی‌رانی ایران در دوران تحریم در لیست تحریم‌ها را غیر مستند دانست و حکم به لغو آن داد، ما مساله دریافت خسارت را مطرح کردیم که در حال پیگیری است. البته کارهای کارشناسی آن رمان زیادی می‌برد. در همین رابطه چندی پیش یک گروه حسابرس مورد تایید دادگاه به ایران آمدند و اسناد را بررسی کردند. ما به دنبال آن هستیم حکمی در رابطه با خسارت‌هایی که به ایران بابت تحریم کشتی‌رانی وارد شده از اتحادیه اروپا بگیریم.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی اواخر شهریور پارسال از لغو تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا نسبت به سازمان کشتیرانی ایران خبر داده بود. به گفته وی تا دو ماه اجازه اعتراض بر این رای آزاد بوده و اگر تا زمان مقرر اعتراض به رای وارد نشود این رای لازم الاجراست. وی در آن زمان تاکید کرده بود که رای صادر شده برای خروج شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و 17 شرکت وابسته به این سازمان صادر شده است.

دو ماه بعد از آن نیز داجمر از عدم اعتراض به لغو تحریم کشتیرانی از سوی اتحادیه اروپا خبر داد ولی با این حال به فاصله چند روز یک دادگاه در اروپا کشتی‌رانی ایران و تعدادی از مدیران آن را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

اما با توافق جامع هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 مدیران و شرکت های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از لیست تحریم ها خارج شدند. در متن انگلیسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نام مدیران ارشد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچون محمد حسین داجمر ، علی عزتی ، قاسم نبی پور ، علاالدین سادات رسول ، حسن جلیل زاده ، منصور اسلامی ، محمد هادی پژند ، غلامحسین گلپرور ، جمشید خلیلی ، احمد تفضلی ، احمد سرکندی ، علیرضا قزل ایاغ و .... به همراه شرکت های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به چشم می خورد که از لیست تحریم های یک جانبه آمریکا خارج شده اند.

لازم به ذکر است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مجموعه شرکت های گروه از سپتامبر 2008 تاکنون در 22 نوبت تحت تحریم دفتر کنترل سرمایه های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) قرار گرفت که 20 مورد آن پس از تصویب قطعنامه 1929 و از ابتدای تیرماه 1389بوده است.

علاوه بر این از ابتدای سال 1390 تاکنون افک 13 تحریم و دو بخشنامه بر علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر و اعمال کرد که در مجموع (OFAC) تا به حال 132 شرکت و 16 نفر از مدیران کشتیرانی را تحریم کرده که بیشترین تعداد در بین سازمان ها و ارگانهای تحریم شده در سطح کشور بوده است.

► روایتی از پشت پرده برکناری مدیران یک بانک
ایست شاخص بورس در 66000 واحد ◄

مطالب مرتبط
بنر