رونق بازار مسکن یکسال پس از لغوتحریم

چهارشنبه ، 21 مرداد 1394 ، 13:47

بانکی دات آی آر: یک فعال صنعت ساختمان با اشاره به اینکه لغو تحریم ها پس از یکسال اثر خود را بر بازار مسکن نشان می‌دهد، گفت: رکود مسکن صنایع ساختمان را زمین گیر کرده است.

به گزارش مهر، احمد کرمی راد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صنعت ساختمان در دو سال اخیر به رکود کمرشکنی رسیده است، گفت: اقتصاد مسکن با توجه به تورم و کاهش قدرت خرید دچار رکود شده و این رکود بر بازار صنایع ساختمانی هم تاثیر گذار شده و کارخانه‌های زیادی ورشکست شده‌اند.

وی با بیان اینکه ساخت و ساز با صنایع ساختمانی زیادی در ارتباط است، افزود: یکی از راه‌های دولت برای ایجاد اشتغال این است که بودجه‌های عمرانی را سمت صنعت ساختمان هدایت کند؛ اما در دو سال رکود این صنعت، بسیاری از کارخانجات را زمین گیر کرده است.

این فعال صنعت ساختمان با اشاره به اینکه پس از توافقات ایران و کشورهای ۱+۵، شرکت های خارجی تمایل زیادی به همکاری با شرکت های داخلی دارند، ادامه داد: توان صنایع داخلی در سال های تحریم بسیار افزایش یافته که همین موجب شده که نگاه شرکت های خارجی به ایران فقط نگاه مصرف کننده نباشد و به دنبال سرمایه گذاری و شراکت با شرکت‌های داخلی هستند.

وی با تاکید براینکه ما باید از یک واردکننده تکنولوژی به تولیدکننده تبدیل شویم، بیان کرد: بخش خصوصی باید نگاهش را به دولت تغییر دهد و فقط توقع کمک از دولت نداشته باشد چرا که نقش دولت رهبری است و بانک‌ها باید از بخش خصوصی حمایت کنند.

کرمی راد با انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها برای خروج از رکود صنعت ساختمان، اظهار داشت: بانک‌ها تسهیلات لازم را در اختیار شرکت های ساختمانی قرار نمی دهند اما وارد این صنعت شده و به دلیل نقدینگی بالایی که در اختیار دارند، بخش خصوصی امکان رقابت با آنها را ندارد.

وی در خصوص پیش بینی بازار مسکن در پساتحریم، گفت: تاثیر لغو تحریم‌ها حداقل یکسال آینده در بازار مسکن مشخص می‌شود بنابراین می‌توان گفت که از یکسال آینده بازار مسکن با رونق بیشتری همراه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آراد با اشاره به اینکه اغلب پروژه‌های بزرگ ساختمانی در منطقه یک تهران برای بانک‌های خصوصی است، گفت: شرکت آراد در زمینه سازه‌های فولادی ساختمان، صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی و پتروشیمی فعالیت می‌کند و در ۱۰ سال گذشته با وجود تحریم و رکود صنعت ساختمان، توانسته به رشد دست پیدا کند و کارخانجات خود را توسعه دهد اما در مجموع شرایط اقتصادی سال‌های گذشته موجب شده که فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد از شرکتهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، باقی بمانند.

کرمی راد با بیان اینکه کشور ما پتانسیل رشد در بخش صنایع پتروشیمی را دارد، گفت: باید درآمد حاصل از نفت به سمت پتروشیمی و پالایش برود چراکه در سال‌های آینده سوخت‌های جدید جایگزین سوخت فسیلی می‌شود و دیگر زمان فروش نفت به پایان می‌رسد.

► معرفی ارزان‌ترین و گران‌ترین سهام بورس
آماده باش پرسنل آب و برق ◄

مطالب مرتبط
بنر