معرفی ارزان‌ترین و گران‌ترین سهام بورس

چهارشنبه ، 21 مرداد 1394 ، 13:49


بانکی دات آی آر: شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملت و پتروشیمی مارون این روزها به ترتیب صاحب ارزان‌ترین و گران‌ترین سهم در بورس اوراق بهادار تهران هستند.

به گزارش اقتصادنیوز، روزانه حدود 430 عنوان سهم در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار می گیرد. این تعداد سهام در 75 گروه بورسی هستند و طیف قیمت بین 63 تومان تا 3500 تومان را شامل می‌شوند.

«مارون»، گران ترین سهم بازار
‌ در حال حاضر سهم پتروشیمی مارون که با نماد معاملاتی «مارون» در بازار عادی فرابورس مورد معامله قرار می گیرد،‌ گران ترین سهم در بازار سرمایه است. این سهم در آخرین روز معاملاتی با قیمت 3500 تومان مورد معامله قرار گرفت.

شرکت پتروشیمی مارون از ابتدای بهمن سال 1377 کار خود را آغاز کرد. تاسیس این شرکت از ابتدا برای اجرای الفین هفتم بود. با اجرای این طرح که یا ظرفیت تولید سالیانه 1/1 میلیون تن پلی اتیلن در زمره بزرگترین الفین‌ها در جهان است، برای اولین بار در کشور +2C ( اتان ) از گاز طبیعی استحصال شده، طی فرآیندهایی به مواد الفینی، فرآورده های پلیمری و شیمیایی تبدیل می‌شود.

پتروشیمی مارون با استفاده از مفروضات مربوط به نرخ خوراک مصرفی،‌ نرخ تسعیر ارز و ترکیب فروش شرکت،‌ اولین پیش بینی سود در سال 94 را 580 تومان به ازای هر سهم اعلام کرد.

گفتنی است در شرح مفروضات این سود پیش بینی شده می‌توان به نرخ 240 دلاری به ازای هر تن خوراک مصرفی (اتان) با دلار 2700 تومانی مرکز مبادلات،‌ نرخ تسعیر ارز فروش صادراتی و سایر هزینه های ارزی به ازای هر دلار مبلغ 3200 تومان و همچنین 61 درصد فروش داخلی در کنار 39 درصد فروش صادراتی اشاره‌کرد.

این شرکت در پایان تیرماه 94 عملکرد واقعی سه ماهه خود را منتشر کرد. در این دوره شرکت موفق به پوشش 25 درصدی پیش‌بینی سود هر سهم خود شد. همچنین در گزارش مالی 3 ماهه ابتدایی امسال،‌ مشخص شده‌است که جمع دارایی‌های این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل،‌ 19 درصد افزایش داشته‌و به رقمی بالغ بر 5 هزار میلیارد رسیده‌است.

البته مجموع بدهی‌های این شرکت که انواع بدهی‌های جاری و غیرجاری این شرکت اعم از بدهی به شرکت‌های گروه وابسته،‌ ذخیره مالیات،‌سود سهم پرداختی، تسهیلات مالی دریافتی کوتاه مدت و بلند مدت وذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان را شامل می شود،‌ نسبت به پایان سال گذشته با افزایش 373 درصدی مواجه بوده‌است.

در نهایت در صورت‌های مالی سه ماهه ابتدایی امسال این شرکت دیده می‌شود که حقوق صاحبان سهام که از محل سرمایه، اندوخته قانونی و سود و زیان انباشته شرکت حاصل می شود،‌ نسبت به پایان سال گذشته افزایش 19 درصدی داشته‌است.

گفتنی است مجمع این شرکت که در تاریخ 26 خرداد سال جاری برگزار شد،‌ سود 730 تومانی به ازای هر سهم تصویب شد. همچنین سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح،‌ شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، شرکت سرمایه گذاری عدالت استان کهگیلویه و بویر احمد،‌ شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان،‌ شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره انتخاب شدند. همچنین شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا و شرکت سرمایه گذاری عدالت استان مازندران به عنوان اعضای علی ابدل در هیات مدیره انتخاب شدند.

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح سهامدار عمده این سهم است.

«وملت»،‌ ارزان ترین سهم در تالار شیشه‌ای
در حال حاضر سهم گروه سرمایه گذاری ملت که با نماد «وملت» در بازار دوم بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار می گیرد،‌ ارزان ترین سهم در این بازار است. در آخرین روز معاملات این سهم به قسمت 63 تومان مورد معامله قرار گرفت.

این شرکت که یکی از شرکت های زیر مجموعه بانک ملت است،‌ سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحد سرمایه گذاری صندوق ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای شرکت‌ها ، موسسات یا صندوق‌های سرمایه گذاری با هدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص وابسته خود، کنترل شرکت ، موسسه یا صندوق سرمایه گذاری سرمایه پذیر را در اختیار نگرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه نیابد؛ سرمایه گذاری در سایر اوراق بهادار که به طور معمول دارای حق رای نیست و توانایی انتخاب مدیر یا کنترل ناشر را به مالک اوراق بهادار نمی دهد‌ را موضوع اصلی فعالیت‌های خود عنوان می‌کند.

در مجمع این شرکت که در تاریخ 25 فروردین ماه برگزار شد، سود تقسیمی برای سهام وجود نداشت.

با توجه به این که سال مالی این شرکت،‌ 30 آذرماه است، گزارش‌های مالی 6 ماهه منتهی به خرداد 1394 این شرکت نشان می‌دهد جمع دارایی‌های این شرکت نسبت به سال قبل 1 درصد افزایش داشته‌است. همچنین جمع بدهی‌های جاری و غیرجاری این شرکت 6 افزایش داشته اما جمع بدهی ها و حقوق صاحبان سهام نیر تنها افزایش یک درصدی در برداشته است که از محل سرمایه،‌ اندوخته قانونی و سود و زیان انباشته حاصل شده است.

لازم به ذکر است سرمایه این شرکت اکنون بالغ بر 116 میلیارد تومان است. همچنین طبق تصمیمات مجمع،‌ هم اکنون شرکت سرمایه گذاری دنیای آزاد پویا،‌ شرکت تند ماشین زرین،‌ داروتجارت سامان،‌ شرکت سلامت جویان تهران و شرکت دنیای فن آوران پویان اعضای هیئت مدیره این شرکت هستند.

► نحوه اداره بانک مرکزی تغییر کرد
رونق بازار مسکن یکسال پس از لغوتحریم ◄

مطالب مرتبط
بنر