هشدار درباره ارزش جهانی دلار

شنبه ، 24 مرداد 1394 ، 14:48

بانکی دات آی آر: وال استریت ژورنال نوشت مقامات کاخ سفید تلاش می کنند با هشدار درباره تبعات منفی اقتصادی رد توافق هسته ای، کنگره آمریکا را برای تصویب این توافق تحت فشار قرار دهند.

به گزارش شفقنا، پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مطلبی به قلم نیک تیمیرائوس نوشت: مقامات آمریکا به ندرت درباره تهدیدات علیه موقعیت جهانی دلار هشدار می دهند. این بار مقامات دولت اوباما از این هشدار به عنوان شیوه جدیدی برای تحت فشار قرار دادن کنگره به منظور متوقف نکردن توافق هسته ای با ایران استفاده کرده است.

در روزهای اخیر اوباما و کری هشدار دادند خروج از توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت دنیا و اعمال مجدد تحریم ها علیه تهران پیامدهای مالی در پی خواهد داشت که موقعیت دلار را به عنوان واحد ارزی بین المللی کاهش می دهد.

این استدلال بخشی از تلاش های دولت برای تاکید بر این موضوع است که واشنگتن نمی تواند تحریم ها علیه رژیم ایران را بدون این که آسیب جدی به اعتبارش در میان شرکایش که همچنان به توافق هسته ای پایبند هستند، بازگرداند.

شاید تا حدودی تحریم های آمریکا کارایی داشت چون کشورها را از کمک به فروش نفت ایران منع می کرد. در سال 2012 آمریکا تهدید کرد نام موسسات مالی آمریکا و هر موسسه ای را که به ایران برای دور زدن تحریم ها کمک کند به فهرست سیاه خود وارد خواهد کرد و برای بانکهای جهانی(در صورت تخطی) میلیاردها دلار جریمه در نظر گرفت.

اظهارنظرها درباره ارزش دلار به شدت در داخل آمریکا مورد توجه قرار می گیرد زیرا سیاستگذاران آمریکا از وزیر خزانه داری در موضوعات مربوط به دلار حمایت می کنند. برهمین اساس کری روز پنج شنبه گفت، وزارت خزانه داری به زودی تحلیل های بیشتری درباره تبعات مالی خروج از توافق هسته ای ایران منتشر خواهد کرد.

سخنگوی خزانه داری آمریکا نیز روز پنج شنبه گفت« تحریم برخی از بانک های بزرگ دنیا برای وادار کردن آنها به منظور اجرای خواسته ما، خطرات بسیاری بر اقتصاد آمریکا در پی خواهد داشت».

هرچند جک لو وزیر خزانه داری آمریکا در تحلیلش در وب سایت روزنامه نیویورک تایمز در روز پنج شنبه به طور مستقیم به خطر کاهش ارزش دلار اشاره نکرد، اما گفت تلاش برای حفظ تحریم ها علیه ایران بدون کمک متحدانش بسیار دشوار خواهد بود و احتمالا آمریکا مجبور خواهد شد بدهی هایش را پرداخت کند که این موضوع بدون تردید تبعاتی در پی خواهد داشت.
از زمان جنگ جهانی دوم جایگاه دلار به عنوان ارز بین المللی به قدرت اقتصادی آمریکا بستگی داشته و باعث شده است هزینه های بدهی های آمریکا کمتر از میزان واقعی اش باشد.

در سالهای اخیر سلطه اقتصادی آمریکا با ظهور اقتصادی چین و تلاش های روسیه برای جایگزین کردن واحد پول دیگر به جای دلار، بارها آزموده و تهدید شده است.

این روزنامه در ادامه نوشت، اوباما هفته گذشته برای نخستین بار در سخنرانی اش برای قبولاندن توافق هسته ای، موضوع ارزش دلار را مطرح کرد. وی گفت: آمریکا برای حفظ تحریم ها باید برخی محدودیتها برای بانک های جهانی اعمال کند. وی گفت« ما دسترسی برخی کشورها مثل چین را از نظام مالی آمریکایی قطع کرده ایم. اگر چنین اتفاقی برای خریداران بزرگ بدهی های ما رخ دهد، چنین اقدامی(تحریم آنها) آسیب های جبران ناپذیری بر اقتصاد ما وارد خواهد کرد».

مقامات مالی آمریکا همیشه درباره اقدامات سیاسی که جایگاه دلار را به عنوان ارز بین المللی به خطر بیاندازد، هشدار داده اند. در سال 2012 آنها درباره موضع قانونگذاران آمریکا برای مخالفت با افزایش سقف بدهی های این کشور هشدار داده بودند. اما تا هفته گذشته درباره اعمال تحریم های یک جانبه و تبعات آن بر ارزش دلار هیچ هشداری داده نشده بود.

► تخلفات آشکار در موسسات غیرمجاز در حال تایید
ابلاغ بخشنامه نحوه تسویه بدهکاران ارزی توسط بانک مرکزی ◄

مطالب مرتبط
بنر