قابلیت ویندوز 10 درباره بازی‌های غیرقانونی

دوشنبه ، 26 مرداد 1394 ، 14:33

بانکی دات آی آر: مطابق جدیدترین نسخه‌ی مفاد موافقت‌نامه‌ی مایکروسافت، این شرکت می تواند بازی‌های یا نرم‌افزارهای غیرقانونی نصب شده بر ویندوز را از دور حذف کند.

به گزارش دیجی کالا، ویندوز 10 توانسته‌ است با آشتی دادن و ادغام ویندوز 7 و 8 رضایت بسیاری از مشتریان‌اش را جلب کند. اما در پس این رابط کاربری آشنا و ساده، مایکروسافت تمهیدات محدودکننده‌ای اندیشیده است. این شرکت به خود اجازه می‌دهد بازی‌هایی را که غیرقانونی دانلود کرده‌اید، روی کامپیوتر شخصی شما شناسایی کند. براساس جدیدترین مفاد موافقت‌نامه، مایکروسافت این حق را دارد که از دور چنین نرم‌افزاری را حذف کند.
در این بیانینه همچنین درج شده است که مایکروسافت نه تنها نرم‌افزار، بلکه سخت‌افزار را هم می‌تواند غیرفعال کند. براساس بند 7b این موافقت‌نامه برای استفاده از برخی از سرویس‌های مایکروسافت، به‌روزرسانی کردن ضروری است. مایکروسافت به طور اتوماتیک نسخه‌ی نرم‌افزار شما را چک می کند و به‌روزرسانی‌هایی را دانلود می‌کند تا مانع از دسترسی شما به سرویس‌ها، بازی‌ کردن بازی‌های جعلی و غیرقانونی یا استفاده از سخت‌افزارهای نامعتبر شود.

اگرچه در بیانیه‌ی بالا صراحتا به بازی‌های غیرقانونی اشاره شده، اما منظور مایکروسافت از سخت‌افزار نامعتبر مشخص نیست. با توجه‌ به اینکه ویندوز 10 روی دستگاه‌های مختلفی نصب خواهد شد، در مورد "سخت‌افزار نامعتبر" به شفافیت بیشتری نیاز است. به همین صورت، مایکروسافت درباره‌ی نحوه‌ی شناسایی بازی‌ها و نرم‌افزارهای جعلی مبهم بوده است. این مسئله همچنین نگرانی‌هایی را درباره‌ی حریم شخصی دامن می زند؛ زیرا مایکروسافت می‌تواند بفهمد که چه نرم‌افزاری روی سیستم نصب شده است.
سیستم‌عاملی که کامپیوتر شخصی شما را اسکن می‌کند تا تعیین کند چه نرم‌افزاری روی سیستم شما نصب شده و از آن فراتر، تشخیص دهد که نرم‌افزار مورد نظر غیرقانونی است، به حریم شخصی شما احترام نمی‌گذارد. درواقع به این ترتیب، نام "کامپیوتر شخصی" دیگر معنا ندارد. این مسئله در کشورهایی مثل کشور ما و هندوستان که عمدتا از نرم‌افزارهای غیرقانونی استفاده می‌شود، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
از اینها گذشته، به‌روزرسانی نرم‌افزار ویندوز 10 دیگر اختیاری نیست و به طور اتوماتیک و کاملا اجباری از سوی مایکروسافت انجام می‌شود. در ویندوز 10 دیگر گزینه‌های "choose when to download" و "never check for updates" وجود ندارد. برای آن دسته از افرادی که پهنای باند محدودی دارند، به‌روزرسانی‌های اجباری ویندوز مشکل ایجاد می‌کند، زیرا دیگر آنها نمی توانند زمان دانلود را انتخاب کنند.

► توضیح وزیر درباره روی کار آمدن اپراتورهای جدید مخابراتی
اینترنت اکسپلورر 20 ساله شد ◄

مطالب مرتبط
بنر