ارائه پیشنهادات جدید برای افزایش وام مسکن به بانک مرکزی

سه شنبه ، 3 شهریور 1394 ، 15:14

مدیرعامل بانک مسکن با اعلام ارائه‌ پیشنهادات جدید برای افزایش سقف تسهیلات مسکن گفت که پیگیر افزایش وام 35 میلیونی خرید هستیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد هاشم بت‌شکن در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به ایسنا مبنی بر این‌که پیشنهاد افزایش سقف وام 35 میلیونی مسکن به بانک مرکزی در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار کرد: بانک مسکن همواره به دنبال افزایش ظرفیت تسهیلات‌دهی خود است و پیشنهادات جدیدی از جمله افزایش وام 35 میلیونی را به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم که در صورت نهایی شدن بررسی‌ها در این بانک به تصویب شورای پول و اعتبار خواهد رسید.

وی این را هم گفت که افزایش تسهیلات ساخت مسکن در دستور کار ما بوده و پیشنهادات آن به بانک مرکزی ارائه شده است.

بت‌شکن در ادامه به عملکرد صندوق پس‌انداز مسکن (خانه اولی‌ها) که حدود دو ماهی از افتتاح آن می‌گذرد، اشاره کرد و گفت: در دو ماه گذشته 12 هزار و 600 فقره حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم انجام شده که بالغ بر 230 میلیارد تومان با متوسط مبلغ 18 میلیون و 300 هزار تومان منابع از این طریق به بانک مسکن وارد شده است.

به گفته مدیر عامل بانک مسکن از 12 هزار و 600 حساب افتتاح شده در صندوق پس‌انداز مسکن یکم حدود 3000 مورد مربوط به تهران است.

وی با بیان این‌که صندوق پس‌انداز یکم خوداتکا بوده و تسهیلات آن براساس جریان ورودی و اولویت‌ ثبت نام پرداخت شد، افزود: با سازوکارها و توافقاتی که با بانک مرکزی داشتیم هیچ نگرانی برای کسری صندوق وجود ندارد و منابع لازم از طریق استمهال اقساط مسکن مهر پرداخت خواهد شد.

درخواست برای راه‌اندازی لیزینگ مسکن

در ادامه این نشست مدیر عامل بانک مسکن به برنامه‌های این بانک برای خروج مسکن از رکود اشاره کرد و گفت: ما به دنبال فراهم‌کردن زمینه‌ای به منظور افزایش ساخت‌وساز و خرید هستیم. بر این اساس در راستای هدفمند کردن و جهت‌دهی تسهیلات برای خرید خانه نیز خواهیم بود.

بت‌شکن با اشاره به بررسی طرح لیزینگ مسکن در بانک مرکزی گفت: این طرح هنوز مجوز نهایی را از بانک مرکزی نگرفته است، اما با مذاکراتی که داشتیم درخواست کردیم که حداقل مجوز لیزینگ را برای بانک مسکن صادر کنند تا بتوانیم بازار دیگری را به منظور تسهیلات‌دهی بیشتر در این بخش فراهم آوریم.

شرط بانک مسکن برای تسهیلات‌دهی به انبوه‌سازان

وی به درخواست‌ها برای تسهیلات‌دهی هرچه بیشتر به انبوه‌سازان از طریق بانک مسکن اشاره کرد و یادآور شد: انبوه‌سازان زمانی می‌توانند میزان تسهیلات خود از بانک مسکن را افزایش دهند که گردش حساب‌های خود را در این بانک متمرکز کنند، چرا که منطقی نیست گردش حساب آنها در بانک دیگری باشد. بر این اساس اگر این طرح اجرایی شود ما سقف تسهیلات‌دهی بانک مسکن را به انبوه‌سازان تا جایی که شرایط اجازه دهد تغییر خواهیم داد.

فروش اقساطی 11 هزار واحد مسکونی در دولت یازدهم

بت‌شکن همچنین با اشاره به میزان فروش اقساطی انجام شده در بانک مسکن در دولت یازدهم گفت: از دو میلیون و 370 هزار واحد مسکن مهر حدود یک میلیون و 504 هزار واحد فروش اقساطی شده است که در مجموع مبلغ فروش اقساطی را به بیش از 31 میلیارد تومان می‌رساند.

وی توضیح داد: 55 درصد از کل فروش اقساطی در دولت یازدهم انجام شده است براین اساس آمارها نشان می‌دهد 11 هزار واحد مسکونی در دولت فعلی فروش اقساطی شده است.

► ضرب سکه‌های جدید طلا و نقره
250 شعبه بانکی بسته شد ◄

مطالب مرتبط
بنر