روحانی: دولت در حوزه اقتصادی تلاش بر آرامش بازار داشته

يكشنبه ، 8 شهریور 1394 ، 09:37

بانکی دات آی آر: رئیس جمهور تصریح کرد که دولت یازدهم در قدم اول سعی کرد در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم گذارد.

به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری امروز خود با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر، گفت:دولت یازدهم در نیمه راه خود رسیده است و اگر بخواهم نیمه راه را برای دولت با یک جمله تبیین کنم خواهم گفت نیمه راه برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش‌های مختلف جامعه بوده است.

با اشاره به اینکه ما دولت را در آغاز کار با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، سیاست خارجی،‌مسائل اقتصادی به دست گرفتیم،‌ اظهار کرد: دولت همه تلاش خود را به کار گرفت تا به سمت دولتی مستقر و باثبات حرکت کند.

وی افزود: دولت یازدهم در قدم اول سعی کرد در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم گذارد و تلاش کرد روابط جنا‌ح‌ها، احزاب، گروه‌ها، اقوام، مذاهب، ادیان در کشور روابطی آشتی جویانه، مسالمت‌آمیز و برادرانه باشد و اگر شکاف اجتماعی وجود دارد تا احد امکان ترمیم شود.

روحانی با اشاره به اینکه دولت در زمینه فرهنگی سعی کرد فضا را برای خلاقیت‌ها و احیای اخلاق‌، هنر و فرهنگ بهبود بخشد،‌ تصریح کرد: در این دو سال فضای آرام‌تری برای اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و همچنین رابطه آنها با مراکز علمی جهانی فراهم شد تا در مسیر تعالی علم، دانش و هنر حرکت کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه دولت در حوزه اقتصادی تلاش بر آرامش بازار داشته تا نوسان‌های شدید و تند را در بازار شاهد نباشیم، خاطرنشان کرد: تورم را مهار کردیم تا به تورمی آرام و کاهنده و مستمر دست یابیم. چون اساس کار ما از ابتدا این بوده است که تورم کاهش مستمر داشته باشد و امید است تا پایان دولت به تورم یک رقمی دست یابیم.

روحانی با اشاره به این‌که در آغاز کار با رکود شدید مواجه بودیم یعنی در سال 91 رشد منفی 6.8 و در سال 92 رشد منفی 1.9 را داشتیم، گفت: همه تلاشمان را کردیم تا به رشد مثبت دست یابیم و در سال 93 از رکود خارج شدیم.

روحانی با اشاره به اینکه سال سختی به لحاظ اقتصادی برای بسیاری از کشورهای دنیا است به خصوص کشورهایی که صادرکننده نفت هستند، تصریح کرد: به خاطر کاهش قیمت نفت برخی کشورهای صادرکننده حتی به تورم سه رقمی رسیدند و ما از نفت 110 دلاری به نفت 40 دلاری رسیده ایم که قطعاً در اقتصاد ما و حتی صادرات غیرنفتی تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری کشورهای دنیا در ماه‌های اخیر با نوسان شدید اقتصادی مواجه شدند، گفت: اخیراً حتی کشور چین با رشد منفی در بازار سرمایه مواجه شد و با توجه به اینکه همه دنیا به هم متصل است و ما در منطقه‌ای هستیم که مشکلات امنیتی فراوانی در سال‌های اخیر داشته است ناامنی‌های منطقه نیز می‌تواند در مسائل اقتصادی تأثیرگذار باشد اما مسیر اقتصادی ما قابل قبول بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: در سیاست خارجی به آرامش،‌ ثبات،‌ تعامل مثبت با جهان و بازسازی چهره ایران در افکار عمومی دنیا دست یافتیم. امروز نگاه به ایران جور دیگری است و ایران بیش از همیشه در رسانه ها مطرح است در حالیکه کمتر شاهد بودیم که نام ایران به صورت مثبت مطرح شده باشد، اما امروز جزء مقاطع استثنایی است که نام ایران به عنوان یک کشور صلح خواه وتعامل گرا در دنیا مطرح می‌شود تقریبا ایران هراسی شرایط بسیار وخیمی را می گذراند.

وی ادامه داد: بعضی ها تلاش می‌کنند تا با تنفس مصنوعی ایران هراسی را زنده کنند، اما باید بگویم پروژه ایران هراسی در حال مرگ همیشگی است و ایران جایگاه خود را پیدا کرده و امیدوارم در زمینه مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی راهمان را ادامه دهیم.

روحانی با بیان اینکه در زمینه هسته‌ای پرونده پیچیده ای وجود داشت، تاکید کرد: ملت ایران توانست با یک حرکت خوب و منسجم به یک نقطه خوب و مطلوبی در پرونده هسته‌ای دست یابد البته ما در تمام زمینه ‌ها که موفق شدیم از جمله سیاست خارجی به خاطر این بود که تصمیم عجولانه نگرفتیم و از خرد جمعی استفاده کردیم همه جا پیروزی ما به خاطر وحدت ملی بوده است. مردم احساس کردند مسأله هسته‌ای جناحی نیست و ملی است وموفقیت به نفع کشور است.

وی اضافه کرد:‌در مسأله هسته‌ای قدم بزرگی برداشته شده و در حال نهایی شدن این روند هستیم. بعضی ها می گویند اثرش را نمی بینید، البته اثرش دیده خواهد شد اما برای ملموس تر شدن زمانی که قدم های نهایی برداشته و تحریم ها نیز برداشته شود در ماه های آینده شاهد آن خواهیم بود.طبیعی است که یک مقدار طول می کشد اما آنچه مهم است این است که آنچه بدست آوردیم اعتماد و امید بیشتر مردم در سایه امیدو اعتماد به دولت بود.

حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت پیشرفت های کشور در دولت تدبیر و امید را در دو سال اخیر بسیار خوب دانست و گفت : در همه بخش ها پیشرفت های خوبی داشته ایم.

وی با اشاره به تحولات بسیار خوب در اقتصاد اظهار کرد: در بخش انرژی تولید گاز ما حدود 120 میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرد و تولید نفت از 2/7 به 2/9 رسید در پتروشیمی سال گذشته رشدبالای 9 درصد (9/6) داشتیم و44/5 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی بوده است . در معادن نیز رشد قابل ملاحظه ای داشتیم و تحول مثبتی در آینده معدن خواهیم داشت.

وی در ادامه یادآور شد: در معضل آب کشورما با خشکسالی مستمری مواجه بوده و امسال هم ادامه پیدا کرده و بعضی از استان ها بسیار خشک بوده اند ما حتی مشکلات زیادی برای آب آشامیدنی داشتیم که الحمد الله در حال عبور از آن هستیم .دولت سرمایه بسیار خوبی در زمینه تحصیل منابع جدید آب انجام داده و حتما این سرمایه گذاری که در این دو سال برنامه ریزی انجام شده در دولت قبل انجام نشده است.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: امیدواریم با استفاده از سدها آبهایی که از کشور عبور می‌کند و خارج می‌شود و با شیرین کردن آب ها بر مشکل بزرگ آب فائق شویم . یکی از راه ها آبیاری تحت فشار است که در دو سال گذشته قدم های خوبی برای آن برداشته شده است. در زمینه کانال کشی ها و زهکشی ها در زیر سد ها و بهره بری از آب ها در زمین های کشاورزی قدم بسیار خوبی برداشته شده و 171 درصد افزایش در این زمینه داشته ایم . فقط در خوزستان و ایلام طرح ما در سال گذشته 44 هزار هکتار را تحت پوشش قرار داده و امسال 82 هزار هکتار را در این منطقه انجام خواهیم داد به علاوه که در سراسر کشور این طرح در حال اجرا است.

روحانی در بخش دیگر از صحبت های خود به پیشرفت ها در زمینه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در مسائل اجتماعی حرکت خوبی را برای تحت پوشش قرار دادن مردم تحت بیمه درمانی شروع کرده ایم و در بهداشت و سلامت قدم خوبی برداشته شده و متخصصین را تقریبا به اقصی نقاط کشور رسانده ایم. تجهیزات بیمارستانی در حال نوسازی است و مخارج مردم در زمینه درمان کاهش پیداکرده و ان شاء الله این روند در طرح تحول سلامت ادامه خواهد داشت.

رییس جمهور همچنین تاکید کرد:‌دراین دو سال تلاش ما برای ایجاد ثبات و آرامش بوده است و در دو سال پیش رو تلاش ما برای ایجاد رونق، رشد، و پیشرفت خواهد بود.

روحانی درادامه‌ی نشست خبری خود با بیان این که در همه زمینه‌ها در دو سال گذشته مقدمات لازم را آماده کرده‌ایم اظهار کرد:‌در سیاست خارجی ، سیاست داخلی، فرهنگ و اجتماع مقدمات لازم را برای رشد و رونق و پیشرفت آماده کرده‌ایم و ان‌شاء الله امسال شاهد یک انتخابات بسیار خوب نیز خواهیم بود.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ان شاء الله در زمینه ی رشد و رونق سیاسی در اسفند ماه شاهد انتخابات با مشارکت بسیار گسترده مردم خواهیم بود تصریح کرد:‌ان شاء الله انتخاباتی شکوهمند و رقابتی‌تر و با احساس سلامت بیشتر داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه سالم بودن انتخابات یک موضوع است اما احساس سلامت مساله‌ی دیگری است گفت: ان شاء الله احساس سلامت را نیز در انتخابات پیش رو خواهیم داشت و در این راستا همه نهادها باید دست به دست هم دهند .

روحانی با تاکید بر این که ما قصد دعوا با هیچ نهاد و هیچ کسی را نداریم خاطر نشان کرد:‌همان طور که در گذشته گفتم من در انتخابات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظایفم عمل خواهم کرد و ممکن است برخی خوشحال شوند یا خوشحال نشوند اما به هر حال ما باید مجری قانون باشیم و کاری به بقیه‌اش نداریم.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که اجرای قانون وظیفه‌ی همه ماست گفت : ان شاء الله همه مردم نهادها و دولت مجری قانون خواهند بود وآثار آن را همه خواهیم دید.چون وقتی همه همدل و هم زبان باشیم در سالی که همدلی و همزبانی نامیده شده است آثار آن را مشاهده خواهیم کرد.

رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما که سوالی درباره برنامه دولت برای جلوگیری از سوء استفاده آمریکایی‌ها از فضای بعد از برجام و تلاش برای نفوذ در ایران پرسیده بود، اظهار کرد: اصل مساله که ما باید حواس‌مان را برای نفوذ قدرت‌های بزرگ و بخصوص آمریکا جمع کنیم کاملا درست است. مساله‌ای که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند یک رهنمود ملی است که همه ما باید به آن توجه کنیم. ما باید شرایطی را در خودمان ایجاد کنیم که جلوی نفوذها و رخنه‌ها را بگیریم. هر قدر قدرت اقتصادی و تکنولوژی ما افزایش یابد و وحدت و انسجام ملی بیشتری داشته باشیم و روابط دولت و ملت بالا برود احتمال نفوذ دشمن کم می‌شود.

وی افزود: اگر خدای ناکرده سرمایه اجتماعی از بین برود نه تنها رخنه بلکه اتوبان برای ورود دشمن باز می‌شود یا مثلا در اقتصاد اگر فقط نفت بفروشیم و کالا وارد کنیم راه دشمن باز می‌شود. هر قدر توسعه ملی ما بیشتر و تعامل ما با دنیا و همسایگان بیشتر شود رخنه سیاسی، فرهنگی و امنیتی کمتر می‌شود.

روحانی ادامه داد: ممکن است بعد از برجام و پساتحریم بعضی‌ها بگویند که شرایط باز می‌شود و ما وارد ایران می‌شویم و بیشتر می‌توانیم اثر بگذاریم اما ما باید کاری کنیم که نفوذ فکری، فرهنگی، اقتصادی و علمی ایران در منطقه و جهان بیشتر شود که البته این به معنی دخالت نیست. هر چه ملت آگاه‌تر باشد و روابط بین مردم صمیمی‌تر باشد می‌توان در برابر رخنه دشمن ایستادگی کرد و البته همه باید به نکته‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند توجه کنیم. جلوگیری از رخنه دشمن نه تنها دستور کار دولت بوده بلکه از ابتدا برنامه ما بر همین مبنا استوار شده و اینکه به دنبال بازسازی اقتصادی، افزایش اخلاق و انسجام و سرمایه اجتماعی بوده‌ایم بر همین مبناست.

رییس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ایرنا که درباره توسعه احزاب پرسیده بود، گفت: ما در کشوری هستیم که مبنای حکومت بر مبنای آراست و رای پایه اصلی برای مشروعیت حقوقی به حساب می‌آید. وقتی آرای مردم اساس و پایه مدیریت کشور است راه رقابت سالم در انتخابات، احزاب و تشکل‌ها خواهند بود و حتی انجمن‌های علمی و صنفی تاثیرگذارند. برنامه دولت از ابتدا این بود و از اول هم فراجناحی عمل کرد و اتهام به این دولت که متعلق به جناح خاصی است سخت خواهد بود. ما به هر دو جناح به معنای عام و به همه احزاب قانونی کشور احترام می‌گذاریم. در این دولت افرادی دور یک میز می‌نشینند که به هر دو جناح تمایل دارند.

وی اضافه کرد: اساس دولت تشدید رقابت‌های سالم انتخاباتی است بخصوص امسال که دو انتخابات مهم و همزمان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را پیشرو داریم و این مهم است که مردم در انتخابات حضور داشته باشند و کاری کنیم که رقابت‌ها بیشتر شود و همه احساس کنند که هستند. کلا کلمه انتخاب خیلی مهم است و انتخاب یعنی مردم در فضایی بتوانند چهره‌ها و افکار مختلف را ببینند و از بین آنها انتخاب کنند. هر چه فضا برای احزاب و گروه‌ها بیشتر باز باشد انتخاب بهتر صورت می‌گیرد و مردم با نشاط بیشتری شرکت می‌کنند و بهانه‌ها از دست کسانی که ایراد می‌گیرند گرفته می‌شود.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان که سوالی درباره همکار ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر بعد از لغو تحریم‌ها پرسیده بود، بیان کرد: در طول دو سال گذشته حتی قبل از اینکه به برجام و توافق برسیم روابط‌مان را با کشورهای حاشیه دریای خزر توسعه دادیم و رییس‌جمهورهای این کشورها به ایران سفر کردند و ما هم تقریبا به همه کشورها سفر داشته‌ایم و با روسیه نیز ارتباط داشتیم، سفرهای دیگری هم در پیش است.

وی افزود: ما با آذربایجان همکاری‌های فراوانی داریم و می‌توانیم داشته باشیم که هم در زمینه اقتصادی است و هم فعالیت مشترک در دریای خزر که یک منطقه نفتی در آن قرار دارد و می‌خواهیم با هم به آن ورود کنیم. خوشبختانه تبلیغات نادرستی که در برخی رسانه‌ها وجود داشت فروکش کرده و اطمینانی بین دو دولت برای ایجاد روابط بهتر وجود دارد. ما حتی می‌توانیم برای امنیت منطقه و استفاده از دریای خزر و کمک به محیط زیست آن با یکدیگر همکاری کنیم.

رییس‌جمهور در ادامه پرسش خبرنگار خبرگزاری اقتصادی موج را که درباره توانمندسازی بخش خصوصی در استقبال از شرکت‌های خارجی بود اینگونه پاسخ داد: یکی از برنامه‌هایی که دولت از آغاز داشت واگذاری امور مردم به مردم و بخش خصوصی بود. در بخش فرهنگی نیز چنین برنامه‌ای داریم چون هر چه بتوانیم این واگذاری را گسترش دهیم به نفع ماست بخصوص در اقتصاد ، جایی است که بهترین‌ها خصوصی‌ترین‌ها هستند و هر چه فضا به سمت عمومی پیش برود سخت می‌شود و رانت و فساد به وجود می‌آید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در برخی سفرهای ما به کشورهای همسایه فعالان کارآفرین به همراه ما آمدند و فعالان بخش خصوصی آن کشورها نیز به ایران سفر کردند. ما در هر سفر استانی یک جلسه با کارآفرین‌ها می‌گذاریم. اساس برنامه ما تشویق بخش خصوصی برای حضور بیشتر است. در پساتحریم شرایط آماده‌تر می‌شود. از همه کارآفرینان دعوت می‌کنیم که به میدان بیایند. ما کار خودمان را که ایجاد آمادگی و ایجاد شرایط مناسب بود را انجام داده‌ایم و حالا نوبت کارآفرینان است تا به میدان بیایند و البته بهره‌اش هم برای کشور، ملت و خود آنهاست.

رییس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار رادیو جوان درباره میزان امید و نشاطی که در جوان‌ها به وجود آمده و فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، گفت: تلاش ما بر این مبنا بوده که نسل جوان که یک سرمایه عظیم برای ماست امید و نشاط داشته باشد. امروز جوان‌ها در دانشگاه‌ها فعالند و بیش از چهار میلیون دانشجو داریم که باید فضا را برای حضورشان فعال‌تر کنیم. در محیط دانشگاه و علمی فضای بهتری به وجود آورده‌ایم و امروز جوانان در فضای آزادتری در حال فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: در هنر شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های سیاسی و فعالیت احزاب فضای بهتری به وجود آورده و امیدواریم تلاش‌ها در بخش‌های مختلف برای جوانان قابل قبول باشد. البته در فضای پساتحریم فضای بهتری به وجود می‌آید و به ویژه اگر مساله اشتغال حل شود معضل ازدواج هم حل خواهد شد و با حل آن معضل اعتیاد نیز حل می‌شود.

روحانی در پایان با تشکر از رسانه‌ها، اظهار کرد: رسانه‌ها بار سنگین ارتباط بین دولت و مردم و مردم و دولت را بر دوش دارند. تلاش ما برای ایجاد فضای مناسب برای رسانه‌هاست و امیدوارم رسانه‌ها بتوانند در فضای مناسبی به حرکت خود ادامه دهند.

► تغییرات آب و هوایی را جدی بگیریم
بهترین مدارک کارشناسی بر حسب حقوق ◄

مطالب مرتبط
بنر