سیاستهای مالی نباید بر سیاستهای پولی حاکم باشد

سه شنبه ، 5 خرداد 1388 ، 15:07

 

رئیس کل سابق بانک مرکزی بر استقلال سیاستهای پولی، مالی و بازار سرمایه از یکدیگر تاکید کرد و گفت: سیاستهای مالی نباید بر سیاستهای پولی حاکم باشد.

طهماسب مظاهری در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: در کشور ما سیاست مالی که بودجه و هزینه های دولت، درآمدهای دولت، مالیات، درآمدهای گمرکی و غیره را شامل می شود، سیاست بازار سرمایه و سیاست پولی وجود دارد که سه عنصر مکمل یکدیگر هستند و نباید از یکدیگر تاثیر بپذیرند.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نباید یکی از این سیاستها بر دیگری مسلط باشد و هریک از سیاستها باید مستقل از یکدیگر عمل کنند، افزود: به عبارت دیگر، سیاستهای مالی نباید حاکم بر سیاستهای پولی باشد و دولت برای تامین نیازهای بودجه ای خود از منابع بانکها تاثیر بگیرد.

وی ادامه داد: استقلال هر یک از این سیاستها از یکدیگر به این معنا است که هیچیک از دیگری تبعیت نکنند و بر دیگری مسلط نباشند، ولی در عین حال از یکدیگر بیگانه نیستند و تعامل دارند.

مظاهری گفت: این تصور که بانک مرکزی تحت تاثیر خواسته های اجرایی، عملیاتی و نیازهای روزمره دولت قرار دارد و با انتشار پول بیش از حد، ممکن است پایه پولی را افزایش دهد و کشور را دچار تورم کند، باعث شده است که نمایندگان مجلس در طرح استقلال بانک مرکزی به فکر صلابت بانک مرکزی در تنظیم سیاستهای پولی بیافتند.

به گفته وی در این طرح ایده خودداری از انتشار پول توسط بانک مرکزی برای تامین منابع دولت مدنظر قرار دارد، اما چگونگی سازماندهی آن، انتخاب رئیس کل و جزئیات دیگر آن مشخص نیست و باید بررسیهای بیشتری بر روی آن انجام شود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد که نتیجه طرح استقلال بانک مرکزی در مجلس مطلوب باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

► یک میلیارد دلار را به خزانه واریز کنید
اعلام شرایط تعاونی های اعتبار تا هفته آینده ◄

مطالب مرتبط
بنر