قدیمی‌ترین کهکشان عالم کشف شد

يكشنبه ، 15 شهریور 1394 ، 14:29

بانکی دات آی آر: پژوهش‌گران قدیمی‌ترین کهکشان عالم را کشف کرده‌اند. این کهکشان 13/2 میلیارد سال عمر دارد.

به گزارش دیجی کالا، اخترشناسان انستیتوی تکنولوژی کالیفرنیا ادعا می‌کنند که قدیمی‌ترین کهکشان عالم را کشف کرده‌اند. تصویر این کهکشان را تلسکوپ «هابل» ثبت کرده و در حال حاضر EGS8p7 نامگذاری شده است. این کهکشان که در فاصله‌ی ۱۳/۲ میلیارد سال نوری از ما قرار دارد، در زمانی خیلی کوتاه پس از مهبانگ بوجود آمده است.
تخمین زده می‌شود دنیا ۱۳/۸ میلیارد سال سن داشته باشد و دانشمندان می‌گویند که کهکشان جدید کشف شده، متعلق به ۱۳/۲ میلیارد سال پیش است.

دانشمندان در حال تحقیق بیشتر روی EGSP8p7 هستند و در حال حاضر داده‌های جمع‌آوری شده از تلسکوپ‌های هابل و «اسپیتزر» را بررسی می‌کنند.
محققان برای ثبت انتقال به سرخ این کهکشان، طیف آن را مطالعه می‌کنند. انتقال به سرخ از اثر دوپلر نشات می‌گیرد؛ اثر دوپلر همان پدیده‌ای است که باعث می‌شود صدای آژیر یک آمبولانس با دور شدن، زیرتر شود. برای بررسی انتقال به سرخ EGSP8p7 محققان از طیف‌سنج رصدخانه‌ی «کک» در هاوایی استفاده کرده‌اند.
محققان در این کهکشان، خط لیمان-آلفا را پیدا کردند. انتقال به سرخ این کهکشان، ۸/۶۸ است. یعنی دقیقا زمانی که دنیا پر از ابرهای بزرگ هیدروژنی که راه نور را سد می‌کردند بوده است. دورترین کهکشان‌هایی که تا به حال پیدا شده بودند، انتقال به سرخ ۷/۷۳ داشتند.
«آدی زیترین» از محققان هابل ناسا و کسی که کهکشان جدید را کشف کرده می‌گوید: «اگر به کهکشان‌هایی که در اول دنیا به‌وجود آمده بودند نگاه کنید، اکسیژن خنثی زیادی می‌بینید نسبت به این طیف تابشی شفاف نیستند. تصور ما این است که هیدروژن موجود در فضا، بیشتر تابش این کهکشان را جذب می‌کند. اما باز هم می‌توانیم لیمان-آلفا را ببینیم.»

► کاهش صادرات در سال جاری
تولید دومین گوشی مبتنی بر سیستم‌عامل تایزن‌ سامسونگ ◄

مطالب مرتبط
بنر