بهره بانکی 27 درصد تولیدکننده را فراری می‌دهد

شنبه ، 21 شهریور 1394 ، 14:23

بانکی دات آی آر: سودهای بانکی بالا تولیدکنندگان را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است که این امر نه تنها کمکی برای تحقق اقتصاد مقاومتی نکرده است بلکه موجب وارد شدن ضرر و زیان فراوان به بخش تولید و در نهایت تضعیف نظام اقتصاد کشور شده است.

به گزارش «رازق»، سیاست اقتصاد مقاومتی بسته‌ای منجسم در تمام ابعاد اقتصادی کشور است که برای به تحقق رسیدن آن باید ارگان ها و بخش هایی که به نوعی اهرم های کمکی برای رونق تولید می باشند، همسو و هماهنگ باهم فعالیت کنند و از طرفی واحدهای تولیدی برای رونق تولیدات و همچنین کسب توان رقابتی در صحنه های اقتصادی جهان، نیازمند کاهش هزینه های مواد اولیه، کاهش هزینه های دستگاه های تولید، افزایش تکنولوژی و مهم تر ازهمه، تامین مالی و پولی توسط بانک ها هستند.

با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و همچنین صدور دستور تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی توسط دولت، مسلما یکی از بحث هایی که باید در راس دستور کار هیات دولت و ارگان های دخیل در کارگروه اقتصاد مقاومتی قرار گیرد، ارایه تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان و بسترسازی هرچه بهتر برای رفع مشکلات بودجه ای این کارگاه های تولیدی است.

در این راستا، اصناف و تولیدی های زیرنظر اتحادیه های اتاق اصناف به عنوان یکی از مهمترین ارکان بخش خصوصی می توانند تاثیر به سزایی در به تحقق رسیدن سیاست های اقتصاد مقاومتی ایفا کنند اما در شرایط فعلی باید دید که آیا این واحدهای تولیدی به لحاظ مالی و دریافت تسهیلات از سوی بانک ها رضایت کافی را دارند و بهره های بانکی که از این تولیدی ها دریافت می شود، تولید آنها را با مشکل مواجه کرده است یا خیر.



پولهای آزاد شده باید به بخش تولید تزریق شود

حسین قدیانی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای خواب در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با بیان اینکه وام با 27 درصد سود جز ضرر نتیجه‌ای برای تولیدی ها ندارد، اظهار کرد: بانک ها فقط ادعا دارند که وام 24 تا 27 درصد اعطا می کنند اما در واقع با هزینه های بیمه و مسایل دیگر به 30 درصد هم میرسد.

وی تصریح کرد: تولید زمانی به صرفه خواهد بود که تولیدکننده محصول را با قیمت تمام شده ی پایین تری تولید کند ولی زمانی که 24درصد سود دریافت می کند، خود به خود 24درصد به قیمت محصول افزوده می شود بنابراین این تولید توان رقابت با سایر کشورها را هم نخواهد داشت.

قدیانی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و بحث توافق هسته ای گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی رونق چرخه تولید داخلی و برای این امر اگر پولهایی که بعد از توافق احتمالی آزاد می شوند به شبکه بانکی کشور تزریق و برای حمایت از تولید صرف شود، مسلما توان رقابتی کشور با سایر کشورها بالا خواهد رفت و هم آسیب هایی که به تولیدکنندگان وارد شده است جبران می شود.



بهره بانکی بالا تولیدکنندگان را از تولید فراری می دهد

محسن خردمند رییس اتحادیه سراجان در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با بیان اینکه بهره بانکی 27درصد برای تولید به صرفه نیست، گفت: تولید با بهره بانکی 27درصد که با هزینه های جانبی عملا به 30درصد هم می رسد، هیچگونه سازگاری‌ای با رونق تولید و اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی تصریح کرد: وقتی بانک ها سودهای بدون حساب کتاب ارایه می دهند، تولیدکننده هم ترجیح می دهد تولید را رها و سرمایه خود را در بانک سپرده گذاری کند چون هم سود بالایی دارد و هم از بحث مالیات و بیمه معاف می شوند.

خردمند اظهار کرد: حمایت از تولید موجب افزایش کارآفرینی، ایجاد اشتغال و در نتیجه ایجاد یک زنجیره اقتصادی مداوم و پایدار در راستای محقق شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهد شد.



بانک ها سودهای مرکب دریافت می کنند

علی جعفری رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به اینکه بانک ها حمایت مالی از تولیدکنندگان نمی کنند، اظهار کرد: کار تولید وابسته به حمایت های پولی بانک ها است و تولیدکنندگان همواره درگیر بحث تامین مالی برای کارگاه های تولیدی خود بوده اند.

وی ادامه داد: تولید هایی که اقدام به دریافت وام می کنند باید بهره بانکی 27 درصد که عملا به 30درصد هم می رسد را بپردازند و در برخی موارد جریمه هایی که به علت عقب افتادین اقساط بانکی پرداخت می شود، به 100 درصد هم می رسد.

وی در خصوص این مطلب افزود: همین امر موجب شده است بسیاری از تولیدکنندگان برای حل بحران، واحدهای تولیدی خود را تعطیل کنند و ادامه فعالیت ندهند.

وی ادعا کرد: در طی چند سال گذشته، بانک ها بی رحم ترین نهادهای اقتصادی کشور بوده اند و برای اقساط عقب افتاده، جریمه های مرکب دریافت کرده اند.

جعفری افزود: پس از انقلاب قرار بر این شد که بانک ها کارمزدی باشند و در همان دهه اول انقلاب این امر محقق شد اما بعدها این رویه تغییر یافت و شرایط فعلی را به وجود آورد.

رییس اتحلادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی اظهار کرد: در طی 40 سالی که شخصا در کار تولید هستم همیشه درگیر بحث های مالی و بانک ها بوده ام و هنوز هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: نرخ بالای سود بانکی تولید را فلج کرده و باعث به تعطیلی کشیده شدن کارگاه های تولید شده اشت.



وام 10 تا 15 میلیونی جوابگوی خرید دستگاه های چاپ نیست

داود دهخدا رییس اتحادیه تولیدکنندگان فتوکپی و زواید در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با بیان اینکه بانک ها تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی دهند، گفت: بسیار از دستگاه های مورد نیاز چاپ قیمتی بالای 100 میلیون تومان دارند که برای خرید آنها نیاز به مساعد بانکی هستیم اما تا به حال وامی دریافت نکرده ایم.

وی ادامه داد: حتی اگر تسهیلاتی هم دریافت کنیم، با سود بانکی 27 درصد هیچ صرفه اقتصادی برای تولیدی ندارد چون قیمت دستگاه های ما هم تماما به روز حساب می شود که اگر طی یک سال هزینه آن تامین نشود حتی دستگاه ها را نصف قیمت هم از ما نمیخرند.

وی اظهار کرد: طی این چند سال بسیاری از صنف های زیرنطر اتحادیه آسیب جدی دیده اند و برای این صنوف بیشتر وام های 10 تا 15 میلیونی تعلق گرفته است که جوابگوی نیاز آنها نیست.



بهره بانکی 27 درصد بازده مثبتی برای تولیدکننده ندارد

علی کریمی رییس اتحادیه صوت و تصویر در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با بیان اینکه اگر تولیدکنندگان در شرایط اضطرار قرار نگیرند برای دریافت تسهیلات اقدام نمی کنند، اظهار کرد: پرداخت بهره بانکی 27 درصد برای تمامی تولیدکنندگان دشوار است چون عملا این وام به هیچ وجه بازده مثبتی برای شخص ندارد و صرفا حساب بانک ها پر می شود.

وی ادامه داد: بسیاری از تولیدکنندگان برای تامین کسری مالی و برای پرداخت اقساط و چک های عقب افتاده خود اقدام به دریافت تسهیلات می کنند و برای توسعه بخش های تولیدی استفاده نمی کنند چون به صرفه نیست.



علی اکبر ایلخانی رییس اتحادیه تولیدکنندگان وسایل الکترومغناطیسی در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با اشاره به اینکه بانک ها اتحادیه ما را از لیست دریافت کنندگان تسهیلات خارج کرده است، گفت: تولیدکنندگانی را که برای دریافت وام به این بانک ها معرفی کرده ایم نتوانسته اند تسهیلاتی دریافت کنند.

وی تصریح کرد: این در صورتی است که ما در 13رسته صنفی، 12 رسته تولیدکننده داریم.

وی ادامه داد: در پی این موضوع نامه ای برای اتاق اصناف ارسال کرده ایم که این درخواست به وزارت صنعت و معدن فرستاده شد اما هنوز اقدام عملی برای آن صورت نگرفته است.



بهره بالای بانکی باعث ورشکستگی تولیدی ها شده است

حبیب الله بشارتی رییس اتحادیه آهنسازان در گفت و گو با خبرنگار «رازق» با بیان اینکه حمایتی از از سوی بانک ها وجود ندارد، اظهار کرد: بانک ها برای پرداخت تسهیلات ضمانت نامه های مختلفی دریافت می کنند و از سوی دیگر هم به فکر سود و بهره خود هستند.

وی ادامه داد: طبق معمول سود بانکی 27 درصد است و این میزان بهره بانکی باعث شده است بسیاری از تولیدی ها از دریافت وام خودداری کنند و آن دسته از تولیدکنندگان که وام دریافت کرده اند به علت بهره بانکی بالا کارگاه‌هایشان به ورشکستگی هم کشیده شده است.



باتوجه به ادعاهای روسای اتحادیه ها، شرایط فعلی کارگاه های تولیدی و مشکلات عدیده ای که تولید کنندگان با آن مواجه شده اند، نمی تواند باعث خوشبینی برای رونق تولید داخلی و افزایش توان رقابت کالاهای داخلی با خارجی شود یا به عبارتی تحقق اقتصاد مقاومتی در حد یک حرف و شعار باقی می ماند.

نمی‌توان منکر این قضیه شد که کشور به لحاظ اقتصادی در شراط تقریبا بحرانی قرار دارد اما این که بانک مرکزی با توجه به اینکه نرخ تورم را 17درصد اعلام می کند اما نرخ بهره ای که از تولیدکنندگان دریافت می کند به چیزی حدود 30درصد میرسد، نمیتواند نقطه امیدی برای پیشرفت تولید داخلی باشد و این سیاست غلط بانک ها مسلما با نظام اقتصادی کشور و برنامه های توصیه شده در بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی تناقض دارد که نه تنها به پیشرفت تولید داخلی کمک نمی کند بلکه سدی بزرگ در برابر به ثمر نشستن سیاست های اقتصاد مقاومتی هم به شمار میرود.

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۲۲ شهریور ۹۴
مجوز ويژه به يک سازمان براي خريد ۱۰۰ خودرو ◄

مطالب مرتبط
بنر