یوروکا، سازمانی برای توسعه فناوری و توسعه

دوشنبه ، 23 شهریور 1394 ، 11:12
بانکی دات آی آر: مراسم سی امین سال تاسیس سازمان یوروکا (Eureka)  در شهر لوگانو سوئیس برگزار شد. یورکا سازمانی اروپایی برای تشویق نوآوری است که توسط رهبران فرانسه و آلمان تاسیس شد.
رییس فعلی سازمان یورکا در این مراسم گفت: "سال ۱۹۸۵ فرانسوا میتران و هلموت کهل رهبران کشورهای فرانسه و آلمان با حمایت از ایده بنیانگذاری یورکا، تاسیس و شکل گیری این سازمان را عملی کردند."
یورکا پروژه ای برای حمایت از تحقیقات و توسعه صنعتی در اروپا و هدف آن بالا بردن تولید و رقابت از طریق ارتقا فناوری است. این شبکه در طول سه دهه فعالیت، با صرف سی میلیارد یورو از بودجه بخش دولتی و خصوصی به بیش از دو هزار پروژه اقتصادی گوناگون بزرگ و کوچک کمک های قابل ملاحظه ای کرده است.
برای آلمان، که یکی از اصلی ترین حامیان یوروکا میباشد، این پروژه کلید توسعه آینده است. وزیر آموزش، پژوهش و نوآوری آلمان می گوید: "یورکا بودجه اولیه برای شروع پروژه را تامین می کند. سپس این پروژه باید همان مقدار پول را به یوروکا برگرداند. به همین دلیل پروژه های یورکا باعث بالا رفتن میزان مشارکت و کمک های متقابل می شود. این بالاترین ارزش یورکا است. بدون پژوهش و نوآوری نمی توانیم در رقابت های جهانی دوام بیاوریم. موفقیت و آینده مان را باید براساس فناوری و خدمات تازه و مبتکرانه بنا کنیم."
یورکا در پرتغال از تولید گوجه، مهمترین محصول کشاورزی کشور حمایت کرده است. گوجه فرنگی یکی از محبوبترین مواد خوراکی و از جمله مهمترین محصولات کشاورزی دنیا است که گفته می شود برای سلامتی بسیار مفید است. دلیل آن وجود ماده ای به نام لیکوپن در گوجه است. اما مشکل، پیداکردن بالاترین میزان لیکوپن در گوجه است. برای اینکه هزاران گونه و انواع مختلف گوجه در سراسر دنیا کاشته می شود. لیکوپن رنگ قرمز گوجه فرنگی را بوجود می آورد و در برخی از پژوهش ها به ضد سرطان بودن این ماده اشاره شده است.
پرتغال و ایالت کالیفرنیا در آمریکا، بزرگترین تولید کننده گوجه در دنیا محسوب می شوند. در مرکز کشت صنعتی گوجه در استوبال در جنوب پرتغال که از پروژه های مورد حمایت یورکا است، میران لیکوپن گوجه فرنگی با اشعه لیزر اندازه گیری میشود.
این مرکز با بودجه ۷۰۰ هزار یورو و طی چهار سال توسط موسسات تحقیقاتی پرتغال و دانمارک ساخته شده است. مدیر این مرکز می گوید: "چندین سال است که برای بالا بردن میزان لیکوپن گوجه کار می کنیم. این گام بسیار مهمی در فعالیت ما است برای اینکه در طول فرایند می توانیم میزان لیکوپن را اندازه گیری کنیم. پیشتر می بایست باید برای تجزیه گوجه مراحل تولید را متوقف می کردیم."
یورکا همزمان با بزرگداشت فعالیت سی سال گذشته، برای آینده نیز آماده می شود. سال آینده سوئد ریاست ادواری یورکا را به عهده دارد.
وزیر نوآوری و بازرگانی سوئد می گوید: "یکی از مشکلات ما در اروپا، بیکاری و همچنین کندی رشد اقتصادی است. امیدواریم جوان های بیشتری در شرکت های کوچک و یا متوسطی که از منابع مالی یورکا برخودار هستند کار پیدا کنند."

برگرفته از Euronet

► جدیـدترین روبات ها در نمایشگاه "اینوروبو" در فرانسه
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۲۳ شهریور ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر