یک تولیدکننده از قاچاق پوشاک می گوید

چهارشنبه ، 25 شهریور 1394 ، 10:36


بانکی دات آی آر: منصور الیاسی، مدیرعامل کارخانه تولید کت و شلوار ایرانی ددر رابطه با برخی از مشکلات حوزه پوشاک به ویژه حوزه تخصصی تولیدات کارخانه خود بیان داشت: متأسفانه قاچاق سهم عمده‌ای در بازار مصرف داخلی دارد و بدون شک همین سهم هم ضربه زیادی به تولید داخل می‌زند به طوری که بسیاری از کارخانه‌ها به تعطیلی کشیده شده است.
به گزارش نسیم، وی ادامه داد: همین واردات به صورت قاچاق باعث شده تا کارخانه‌ای مثل کارخانه من تنها با 30 درصد ظرفیت خود تولیدش را ادامه دهد.
الیاسی تصریح کرد: کارخانه ما تا گنجایش 1200 دست کت و شلوار در روز را می‌تواند تولید کند اما با این وضعیت الان روزی 250 دست تولیدمان است، شلوار و پیراهن روزی 1500 دست می‌توانیم تولید کنیم اما الان تولیدمان به 400 و 500 دست رسیده است و همه این‌ها نتیجه حمایت نکردن‌ها از بخش تولید داخلی و نبود سرمایه در گردش و همین بحث واردات کالاها و برندهای خارجی و قاچاق است.
وی اضافه داشت: من در طی جلساتی که با برخی از مسئولان داشتم این موضوع را بیان کردم که چرا شما به دنبال قاچاقچیان خرد و جزئی هستید چرا با قاچاقچیان بزرگ و کلان مبارزه نمی‌کنید. از من که پرسیدند چطور می‌توانیم این قاچاقچیان را پیدا کنیم به آن‌ها پیشنهاد دادم که سری به ترکیه بزنند تمام دلالان ایرانی در خیابان‌هایی خاص مستقر هستند.
وی تأکید کرد: این دلالان حتی بر روی تابلوهایی نوشته‌اند که تمامی کالاهای شما را ظرف مدت یک روز با فلان قیمت، یک هفته با فلان قیمت و دو هفته با قیمتی مشخص در جلوی مغازه‌هایتان در ایران بدون هیچ دست‌خوردگی تحویلتان می‌دهیم.
الیاسی بیان داشت: آیا جای تعجب ندارد که کالای قاچاق بدون هیچ دست‌خوردگی وارد بازار می‌شود، بدون شک دست‌هایی در کار است که کانتینر جنس قاچاق از مرز ایران می‌تواند این چنین و به این راحتی وارد ایران شود.
وی اظهار داشت: من تولیدکننده ایرانی اگر بخواهم تولیداتم را به شهر اصفهان بفرستم دو روز طول می‌کشد تا به مقصد برسد، چه طور ممکن است که کالایی از کشور دیگر بدون هیچ دست‌خوردگی وارد ایران شود آن هم با مدت زمانی کاملا مشخص؟!
مدیرعامل بزرگترین کارخانه کت و شلوار تولید داخل در پاسخ به این سؤال که آیا بخش دولتی از تولیدات شما حمایت دارد یا خیر، گفت: متأسفانه حتی برخی ارگان‌ها حاضر نیستند که از ما خرید کنند با این که می‌دانند کیفیت کالاهای ما از همتاهایمان در خارج کشور هم بهتر است.
وی افزود: مواردی پیش آمده است که با ادارات و سازمان‌ها صحبت کرده‌ایم تا کار دوخت کت و شلوار ایرانی را با بالاترین کیفیت و در حد همان کالاهای خارجی برایتان انجام می‌دهیم اما با این که می‌دانند طرف مقابلشان کالای مورد نیاز آن‌ها را از خارج از کشور وارد می‌کند اما باز هم خود را به ندانستن زده و از او اجناس را دریافت می‌کنند.
الیاسی گفت: بسیاری از افراد که طرف قرارداد سازمان‌ها هستند کت و شلوارها را به ترکیه سفارش می‌دهند، و بعد این اجناس را به اسم تولید داخل به ارگان‌ها می‌دهند آن‌‍‌ها نیز اصلا تحقیق نمی‌کنند تا مطمئن باشند که آیا این کالا واقعا در کارخانه ایرانی ساخته می‌شود یا خیر؟ و حتی برخی هم این موضوع را می‌دانند و با آگاهی می‌پذیرند.
این تولید کننده داخلی تصریح کرد: این موضوع به من تولیدکننده و 400 کارگری که بنده و یا همکاران دیگر من دارند و حتی افرادی که به صورت غیرمستقیم با ما کار می‌کنند ضربه می‌زند، چرا نباید این سفارش‌ها از کارخانه تولید داخل باشد؟
وی گفت: حتی برخی سازمان‌ها حاضر هستند به تولیدکنندگان زیرپله‌ای سفارش بدهند که آن‌ها نیز این سفارش را به تولیدکنندگان چین می‌دهند و تنها نقش واسطه‌گری را اجرا می‌کنند.
مدیرعامل کارخانه کت و شلوار بیان داشت: من متأسفم که این را می‌گویم اما در برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها برخی مأموران خرید درصدی را از واسطه میگیرند و همین باعث می‌شود تا به جاهای خاصی سفارشات خود را بدهند و سمت تولید داخل نروند زیرا اگر سمت تولید داخل بیایند همه چیز با مدرک و فاکتورهای رسمی است لذا این آقایان خیلی دوست ندارند که خریدهایشان از تولیدات داخلی باشد.
وی افزود: اگر به بهانه کیفیت از کت و شلوارهای خارجی استفاده می‌کنند باید بگویم که بهانه کاملا غیرمنطقی و بی اساس دارند به طوری که بنده با قاطعیت می‌گویم که صد در صد کت و شلوارهای تولید داخل نه تنها با کت و شلوارهای ترکی قابل رقابت است بلکه حتی از آن‌ها نیز بهتر است.
الیاسی عنوان کرد: بسیاری از محصولات تولید داخل به اسم برند خارجی به فروش می‌رسد زیرا متأسفانه برخی فرهنگ استفاده از تولید داخلی برایشان جا نیفتاده است. اما کیفیت تولید داخل آن چنان عالی است که هیچ کس نمی‌تواند تشخیص دهد این برند خارجی است یا تولید داخل است. پس چگونه می‌توان مدعی بود که تولید ما با خارج از کشور قابل رقابت نیست؟

► تحلیل رییس کانون انبوه‌سازان از تحرک بازار مسکن
دولت و فضای مجازی بیگانه ◄

مطالب مرتبط
بنر