گزارش رويترز ازشركاي عمده خارجی ایران در بخش نفت

شنبه ، 16 خرداد 1388 ، 14:45

رويترز در گزارشي ضمن طبقه بندي مهم‏ترين شركا و مشتريان بخش انرژي جمهوري اسلامي ايران، از ژاپن، چين، هند، مالزي و اندونزي به عنوان برترين اين كشورها نام برده است. جزئيات اين گزارش به شرح ذيل است:

آسيا
ژاپن: بزرگترين و اولين خريدار نفت ايران است كه در سه ماهه اول سال 2009، روزانه بالغ بر519.518 هزار بشكه از ايران وارد كرده است.
سرمايه گذاري: شركت هلنيگ اينپكس ژاپن 75 درصد از سهام ميدان نفتي آزادگان را در اختيار داشت. در سال 2006 و بعد از گفتگو و مذاكرات مربوط به طرح‏هاي توسعه اين ميدان، سهام اين شركت به 10 درصد تقليل يافت.


چين: دومين خريدار بزرگ نفت ايران است. اين كشور در سه ماهه اول سال 2009 روزانه بالغ بر484.093 هزار بشكه نفت از جمهوري اسلامي ايران وارد كرده است. ايران دومين تأمين كننده بزرگ نفت چين محسوب مي‏شود.


شركت دولتي ژوهاي ژنرانگ چين كه خريد نفت از ايران را بيش از يك دهه قبل آغاز كرده و در زمره اولين خريداراني است كه از طرح فروش نفت در ازاي يورو به جاي دلار آمريكا استقبال كرده است، با شركت ملي نفت ايران به توافق رسيده تا در سال 2009، روزانه 240 هزار بشكه نفت از ايران وارد كند.


شركت ساينوپك كه از شركت‏هاي پالايشگاهي برتر و اصلي چين محسوب مي‌شود نيز توافق كرده است همانند سال 2008، روزانه 160-150 هزار بشكه نفت از جمهوري اسلامي ايران وارد كند.


سرمايه گذاري: شركت ملي نفت چين (CNPC) قراردادي به ارزش 4.7 ميليارد دلار با يك شركت نفتي دولتي ديگر امضا كرده كه مضمون آن، توسعه يكي از فازهاي پارس جنوبي ايران است. اين شركت در واقع قرار است جايگزين شركت توتال فرانسه در اين پروژه بشود.


شركت ملي نفت چين (CNPC) در حال گفتگو و رايزني با جمهوري اسلامي ايران است تا در صورت توافق، قراردادي به ارزش 3.6 ميليارد دلار در مورد خريد گاز مايع طبيعي (ال ان جي) از فاز 14 پارس جنوبي بين طرفين منعقد شود.


اين شركت همچنين در زمينه اكتشاف و توسعه ذخاير انرژي ايران در درياي مازندران در حال رايزني و انجام مذاكرات با مقامات ايراني است.


شركت ملي نفت چين در ماه ژانويه سال جاري، قراردادي با شركت ملي نفت ايران منعقد كرده كه مضمون آن، همكاري در توسعه ميدان نفتي آزادگان شمالي است. ارزش قرارداد مذكور در مرحله اول حدود 2 ميليارد دلار برآورد شده است. در مرحله اول اين قرارداد كه حدود 48 ماه طول خواهد كشيد، ظرفيت ميدان مذكور به 75 هزار بشكه در روز مي‏رسد. مدت اجراي پروژه مذكور 12 سال تعيين شده است.


گروه نفتي سينوپك چين با انعقاد قراردادي در دسامبر سال 2007 كه ارزش آن حدود 2 ميليارد دلار مي‏باشد، توسعه ميدان عظيم ياد آوران را در ايران به عهده گرفته است.


شركت ملي نفت فراساحلي چين (CNOOC) در حال انجام مذاكراتي با ايران است كه در صورت رسيدن به توافق نهايي، قراردادي به ارزش 16 ميليارد دلار منعقد خواهد كرد. مضمون اين قرارداد، توسعه ميدان گازي پارس شمالي و ساخت يك كارخانه ال ان جي در ايران است.


هند: هندوستان در سال مالي 2009-2008 روزانه حدود426.360 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرده است كه نسبت به سال ما قبل از آن حدود5 .9 درصد افزايش نشان مي‌دهد. جمهوري اسلامي ايران دومين تامين كننده بزرگ نفت هند محسوب مي‏شود. در عين حال هندوستان بخش اعظمي از بنزين و گازوئيل وارداتي ايران را نيز تأمين مي كند.


سرمايه گذاري: شركت‏هاي نفتي اويل اينديا، IOC و ONGC در حال گفتگو و مذاكره هستند تا در صورت توافق با عقد قراردادي به ارزش 3 ميليارد دلار، توسعه ذخاير گازي بلوك فارسي را بر عهده بگيرند. شركت نفت و گاز طبيعي هند (ONGC) و گروه نفتي هندو جا همچنين در حال گفتگو و مذاكراتي هستند تا در صورت امكان در توسعه ميدان نفتي آزادگان مشاركت داشته باشند و همزمان از پارس جنوبي گاز خريداري كنند.


شركت نفت و گاز طبيعي هند در مذاكرات مربوط به همكاري در توسعه ذخاير نفت و گاز درياي مازندران نيز شركت دارد.
هند يكي از شركاي پروژه 7 ميليارد دلاري معروف به "خط لوله صلح" است كه از ماه سپتامبر گذشته با كنار كشيدن از مذاكرات اين پروژه اعلام كرد كه قصد دارد ابتدا در مورد هزينه انتقال گاز از پاكستان بطور دو جانبه با اين كشور به توافق برسد.


مالزي: شركت SKS مالزي در دسامبر سال 2008 قراردادي به ارزش 14 ميليارد دلار با شركت ملي نفت جمهوري اسلامي ايران منعقد كرد. اين قرارداد شامل پروژه‏اي جهت توليد گاز مايع طبيعي (ال ان جي) و توسعه دو ميدان گازي به نام‏هاي گلشن و فردوس است. بخش ديگري از اين قرارداد، صادرات 120 هزار بشكه نفت و ميعانات گازي از ايران به مالزي بود.


اندونزي: شركت نفت دولتي اين كشور مرسوم به پرتامينا در ماه مارس اعلام كرد كه پروزه سرمايه گذاري مشترك پالايشگاهي اين كشور با ايران از سال 2010 به سال 2016 موكول خواهد شد.
در سال 2006، شركت اندونزيايي با شركت ملي پالايش و پخش ايران قرارداد اوليه‏اي را منعقد كرد كه مضمون آن، ساخت و احداث پالايشگاهي با ظرفيت پالايش 300 هزار بشكه در روز در اندونزي بود و قرار بود در سال 2010 تكميل شود.


پاكستان: منابع خبري جمهوري اسلامي ايران ماه گذشته اعلام كردند كه ايران و پاكستان توافقنامه‌اي را به امضا رسانده‌اند كه بر اساس آن، ايران به پاكستان گاز طبيعي صادر خواهد كرد.


كره جنوبي: اين كشور در سه ماهه اول سال 2009، روزانه 244.989 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرده است. ايران چهارمين تأمين كننده بزرگ نفت كره جنوبي است.


تايوان: اين كشور در سه ماهه اول سال جاري، 82.411 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرد. جمهوري اسلامي ايران سومين تأمين كننده بزرگ نفت تايوان محسوب مي‏شود.
روسيه: روسيه ساخت و احداث نيروگاه هسته‏اي جمهوري اسلامي ايران و تأمين سوخت مورد نياز آن را بر عهده دارد.


سرمايه گذاري: شركت گازپروم در ماه فوريه در مورد اجراي پروژه‏هاي جديدي در ايران توافق كرد. نقش موثرتر در ميدان پارس جنوبي و حفاري هاي نفتي از آن جمله است. شركت گازپروم از سال 2007، حدود 4 ميليارد دلار در ايران ‏سرمايه گذاري كرده و در مراحل اوليه پارس جنوبي مشاركت داشته است.

اروپا
اتريش: بزرگترين شركت اتريشي فعال در عرصه انرژي (5887) در رأس كنسرسيومي قرار است پروژه خط لوله نابوكو را تا سال 2013 و با هدف انتقال گاز از تركيه به اتريش و از طريق بلغارستان، روماني و مجارستان احداث نمايد. اروپا به دليل كاهش وابستگي به گاز روسيه، خواستار اجرايي شدن اين خط لوله است.


فرانسه: شركت توتال فرانسه مدتي است جاي خود را در تعامل و همكاري‏هاي نفتي با ايران به شركت ملي نفت و گاز چين (CNOC) داده است.


ايتاليا: شركت اني ايتاليا قراردادي به ارزش يك ميليارد دلار براي توسعه فاز دوم ميدان نفتي دار خوين با ايران منعقد كرده و قرار است ظرفيت توليد آن را از 50 هزار به 160 هزار بشكه در روز افزايش دهد.


آلمان: شركت اي بي بي لوموس آلمان در سال 2006 قراردادي به ارزش 512 ميليون دلار با شركت ملي نفت ايران منعقد كرد كه هدف آن، توسعه پالايشگاه بندر عباس است. هدف از اين قرارداد، توسعه ظرفيت پالايشگاهي بنزين از4.8 به 13 ميليون ليتر در روز بود.


اسپانيا: شركت رپسول اسپانيا با همكاري شركت شل قصد داشت در توسعه پارس جنوبي و ساخت كارخانه ال ان جي در ايران مشاركت كند، اما شركت شل سال گذشته انصراف داد و به هيمن دليل، همكاري شركت اسپانيايي منتفي شد.


سوئيس: شركت ايي جي ال سوئيس، سال گذشته قراردادي به ارزش 13 ميليارد دلار با ايران منعقد كرد تا بر اساس آن به مدت 25 سال از ايران گاز خريداري كند.
تركيه: تركيه قصد دارد با سرمايه گذاري 3.5 ميليارد دلاري در توسعه ميدان پارس جنوبي مشاركت كند. گفتني است دو كشور در نوامبر سال 2008، قراردادي با مضمون صادرات گاز به اروپا نيز منعقد كرده‏اند.


انگليس: شركت رويال داچ شل سال گذشته از پروژه مرحله 13 پارس جنوبي انصراف داد، اما در عين حال معتقد است كه امكان دارد در توسعه فازهاي بعدي اين ميدان مجددا به جرگه همكاران آن ملحق شود.

منبع:خبرگزاری موج

► لغو جلسه معارفه بانک صادرات
آگهی استخدام موسسه مالی و اعتباری مهر(تهران) ◄

مطالب مرتبط
بنر