ساخت پلاستیک از پوسته خرچنگ

شنبه ، 28 شهریور 1394 ، 09:00

بانکی دات آی آر: خرچنگ که برای بسیاری از مردم غذایی لذیذ میباشد، منبع تولید میلیون ها تن زباله در سال نیز هست.چگونه می توان از پس مانده های حیوانات خوراکی دریایی مثل خرچنگ و میگو استفاده ای بهینه کرد؟ آیا راههای پیشرفته تر و بهتری برای بازیافت این مواد خوراکی وجود دارد؟

در ایالت باواریای آلمان، در یک آزمایشگاه محققان فراِیند تولید پس مانده های خرچنگ و میگوی خوراکی به مواد بیوپولیمر(Biopolymer) را انجام می دهند. طرحی که حامی آن اتحادیه اروپا است، این طرح به پالایشهای مورد نظر در بیوتکنولوژی می پردازد و کمک می کند تا از پس مانده های غذایی و زباله ها مواد قابل استفاده در علم و فناوری تولید شود. بیو پلیمرها پس از سلولز ها در جهان یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده مواد غذایی هستند.

بیشتر مواد تشکیل دهندهی خرچنگ، میگو و صدفهای دریاییاز کیتین(Chitin) است. کیتین یک پلی ساکارید است. در واقع پلیمری که از قند های ملکولی مشتق می شود. قندهای ملکولی از نقطه نظر علم شیمی یا زیست فنآوری نقش سازنده های ملکولی را ایفا می کند.

بازمانده های یک خرچنگ، لاشه یک خرچنگ، عناصر غیر بازیافتی در خود دارد. از این عناصر می توان در تولید بیوگاز استفاده کرد. در این فرآیند، بیوشیمیستهای مونیخیموفق به تهیه مخمرهای مختلفی شده اند تا بتوانند کیتین را به روغنهای چرب طبیعیتبدیل کنند. فرآیندی که بین ۵ تا ۷ روز بطول می انجامد.

کیتئین چه سودی در فناوری بیو پولیمر دارد؟

دکتر ماتیاس اولریش(Matthias Ullrich)، یکی از محققان این طرح می گوید: "در این ساختار، ما به روغنی طبیعی دست پیدا می کنیم که از میگو و یا خرچنگ بدست امده است. با افزایش فشار شدید به این روغن دست پیدا می کنیم، طی یک فرآیند به پلاستیک نهایی می رسیم".

روغن طبیعی در یک فرآیند شیمیایی به خلوص بالاییمیرسد و حالبه ماده ی اولیه یساخت پولیمر تبدیل میشود، مرحله بعدی پولیمرکردن است. محصول بیو پولیمری ما از رآکتوری با حرارت بین 250 تا 300 درجه سانتی گراد خارج می شود و بلافاصله به ذره های کوچک تر تبدیل می شوذد.

یکی از محققان می گوید: "از این راکتور که مانند یک زودپز عمل می کند، می توان مقادیر زیادی مواد اولیه تولید کرد. اساس اصلی ما این روغن طبیعی است که آنرا با کاتالیز کردنتغییر داده ایم. پس از پایان فرآیند شیمیایی به پلاستیکهایی با عملکرد فوق العاده دست پیدا خواهیم کرد و آنرا در حوضچه آب سرد می اندازیم".

در اینجا بیوپولیمر ها در دستگاه کنترل می شوند تا عناصر اصلی آن ها مشخص شوند. از طریق پس مانده های میگو و یا خرچنگ و با کمک یک فرآیند شیمیایی می توان در آینده مواد جدیدی تولید کرد.

 

برگرفته از euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► بازار دوچرخه های الکتریکی در اروپا
شیشه بازیافتی ارزان تر و دوستدار محیط زیست ◄

مطالب مرتبط
بنر