کوله پشتی مدرسه مجهز به فناوری خورشیدی

يكشنبه ، 5 مهر 1394 ، 11:04

بانکی دات آی آر: کارخانه ای در منطقه ی روستنبرگ، واقع در حومه ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی کوله پشتی های جدیدی برای دانش آموزان ساخته است که با فناوری خورشیدی کار می کند.

برای دانش آموزان ساکن محله های فقیرنشین آفریقای جنوبی که هر روز با مشکل قطع برق روبرو است، انجام تکالیف مدرسه بدون دردسر نیست. مثلا یک دانش آموز ۹ ساله به نام کامو از مدرسه بازمی گردد، وسایلش را از کوله پشتی اش در می آورد و مشغول انجام تکالیفش می شود. او ساکن شهر روستنبرگ و یکی از محله های فقیر نشین این شهر است. او کیف مدرسه ای دارد که با فناوری خورشیدی ساخته شده است و هنگامیکه او در راه مدرسه است، شارژ می شود. صفحه سلولهای خورشیدی در جیب جلوی کیف قرار دارد. وقتی کامو به خانه بازمی گردد، صفحه را بیرون می آورد و به یک پیل خورشیدی مخصوصی وصل می کند. باتری ها تا ۱۲ ساعت دوام می آورند و میتوانند برق مورد نیاز وی در هنگام قطع برق خانه را تامین کنند. وی میگوید: "این کوله پشتی خیلی به من کمک میکند. در هنگام قطع برق میتوانم از آن برای روشن کردن یک لامپ استفاده کنم تا بتوانم تکالیف مدرسه ام را انجام دهم".

این کوله پشتی ها را از کیسه های پلاستیکی بازیافت شده می سازند. ابتدا ورقه های پلاستیکی را تمیز و فرآوری می کنند تا قالب پذیر شوند، و بتوان با آنها کیف ساخت .ماده ای که برای ساختن کیف به کار می رود بازتابنده نیز هست، تا بچه ها هنگامی که در کنار جاده به مدرسه می روند از دور دیده شوند.

طراحی و شکل ظاهری کیف هم خیلی مهم است. رنگ های روشن و مختلف در ساختن کیف به کار می رود تا برای دانش آموزان جذاب باشد.

یکی از مدیران کارخانه سازنده این کیفها می گوید: "دانش آموزان از داشتن کیف مدرسه خوشحالند. یادم است بار اول که این کیف های مدرسه را تقسیم می کردیم یکی از بچه ها به گریه افتاد. پدرومادرها و معلم ها سراغ ما می آیند و می گویند بچه ها تکلیف هایشان را انجام داده اند. خلاصه ساخت این کیفها در همه جنبه های زندگی کودک ثمربخش بوده است".

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► عذر خواهی مدیر عامل فولکس واگن در آمریکا
استفاده از پهپاد برای جلوگیری از انقراض نسل لاک پشت مکزیکی ◄

مطالب مرتبط
بنر