سیاه‌چاله‌‌ای عظیم که 30 برابر بزرگتر از حد انتظار است

دوشنبه ، 6 مهر 1394 ، 16:36

بانکی دات آی آر: سیاهچاله‌ای کشف شده است که بر اساس تئوری‌های فعلی فیزیک، نباید وجود داشته باشد.

به گزارش دیجی کالا، محققان می‌گویند یک سیاه‌چاله‌ی ابر پرجرم در کهکشانی دوردست کشف کرده‌اند که به قدری بزرگ است که وجودش با نظریه‌های فعلی فیزیک قابل توضیح نیست.
این تحقیقات جدید، توسط اخترشناسان دانشگاه «کیل» (Keel) و «سنترال لنکشایر» (Central Lancashire) انجام شده و قرار است به زودی نتایج آن در نشریه‌ی Monthly Notices of the Royal Astronomical Society چاپ شود.

کهکشانی که این سیاه‌چاله در آن پیدا شده است SAGE0536AGN نام دارد. دانشمندان آن را توسط تلسکوپ اسپیتزر ناسا کشف کرده‌اند و می‌گویند که احتمالا ۹ میلیارد سال قدمت دارد.
اخترشناسان می‌گویند که سیاه‌چاله‌ی پیدا شده‌، نظریه‌های ثبت شده درباره‌ی چگونگی تکامل کهکشان‌ها را نقض می‌کند. داده‌هایی که به دست آمده‌اند، اندازه‌ی سیاهچاله را ۳۰ برابر بزرگ‌تر از چیزی که از کهکشان میزبان‌اش انتظار می‌رود نشان داده‌اند.
دکتر «جاکو ون لون»، اخترفیزیک‌دان دانشگاه کیل، در این باره می‌گوید: «کهکشان‌ها جرم بسیار زیادی دارند. سیاه‌چاله‌های هسته‌ی آن‌ها هم جرم بزرگی دارند. با این حال، این سیاه‌چاله برای کهکشان‌ میزبانش بسیار بزرگ است. در واقع نباید این قدر بزرگ باشد.»
محققان احتمال می‌دهند که سیاه‌چاله سریع‌تر از کهکشان پیرامون‌اش رشد کرده است؛ یا چیزی مانع از رشد کامل کهکشان شده است.

► پلیس حق پرسیدن رمز گوشی شما را ندارد