راز سالم ماندن ریه‌ی بعضی افراد سیگاری

دوشنبه ، 6 مهر 1394 ، 16:43

بانکی دات آی آر: محققان انگلیسی می‌گویند ژنتیک، نقش مهمی در دچار شدن به بیماری‌های ریوی دارد.

به گزارش دیجی کالا، محققان انگلیسی، دلیل اینکه چرا برخی از افراد پس از سال‌ها سیگار کشیدن هنوز هم ریه‌هایی سالم دارند را کشف کرده‌اند.
بر اساس تحقیقات منتشر شده، نوعی جهش‌های ژنتیکی در ریه‌ی بعضی از مردم باعث می‌شود که دود سیگار روی سلامت ریه‌ی آن‌ها تاثیر نگذارد یا تاثیر خیلی کمی داشته باشد. دانشمندان شورای تحقیقات پزشکی انگلستان گفته‌اند که بررسی‌های جدید، می‌تواند منجر به ساخت داروهای جدیدی برای بهبود وضعیت ریه‌ی افراد شود.
با این حال، محققان می‌گویند که سیگار نکشیدن، هنوز هم بهترین راه است.
بیشتر افراد سیگاری، به بیماری‌های ریوی دچار می‌شوند. با این حال، خیلی‌ها هم بدون اینکه دخانیات استعمال کرده باشند، بیماری ریوی دارند.
پژوهشگران در تحقیقات خود، به بررسی «بیماری مزمن انسدادی ریه» یا COPD پرداختند که در نهایت منجر به سرفه، عفونت‌های ریوی و کمبود نفس می‌شود. حدود سه میلیون نفر در انگلستان از این وضعیت رنج می‌برند. بیماری‌هایی مثل برونشیت هم در این دسته جای می‌گیرند.
محققان با مقایسه‌ی افراد سیگاری و غیرسیگاری، توانستند بخش‌هایی از DNA را پیدا کنند که توانایی کم کردن امکان دچار شدن به بیماری‌های COPD را داشتند. سیگاری‌هایی که این ژن خوب را در بدنشان دارند، کمتر از دیگر افراد از وضعیت‌های مختلف COPD رنج می‌برند.
دانشمندان در تحقیقات خود هم‌چنین ژن‌هایی را یافتند که در افراد سیگاری، بیشتر از افراد غیرسیگاری بود. این ژن‌ها، در میزان اعتیاد افراد به نیکوتین تاثیر گذاشته‌اند.
این تحقیقات جدید، در نشریه‌ی Lancet Respiratory Medicine منتشر شده است. «این جارولد» (Ian Jarrold)، از مدیران موسسه‌ی ریه‌ی انگلستان، درباره‌ی تحقیقات جدید گفته است: «اکتشافات جدید، قدمی مهم در کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی واقعیت‌های سلامت ریه است.»

► نظام بانکی باید مهیای دوران پساتحریم باشد
یارانه تولید نصیب خودروسازان شد ◄

مطالب مرتبط
بنر