نمایشگاه دندانپزشکی موناکو و فناوریهای جدید در این عرصه

سه شنبه ، 7 مهر 1394 ، 13:54

بانکی دات آی آر: نمایشگاه  موسوم به "تخیل" (Imagina) که به معرفی فناوریهای نوین در دانش دندانپزشکی می پردازد، امسال نیز مانند هرساله در شاهزاده نشین موناکو برگزار شد.
بیست و پنج تولید کننده از 7 کشور مختلف در نمایشگاه امسال حضور دارند و پرنس آلبرت، شاهزاده موناکو نیز در مراسم افتتاحیه آن شرکت داشت.
مدیر نمایشگاه می گوید: "نمایشگاه تخیل، به نمایشگاه سالانه دندانپزشکی و کاربردهای فناوری های سه بعدی در این حرفه تبدیل شده است. موضوع نمایشگاه امسال "دندانپزشکی زیبایی" انتخاب شده، زیرا مهم است نشان داده شود که معالجه بیماران تنها به درمان خلاصه نمی شود بلکه زیبایی خنده ها نیز از اهمیت برخوردار است".
یکی از جدیدترین تکنولوژیها در بخش زیبایی، توسط شرکت اتریشی آمریکایی "سیرونا" (Cirona) معرفی شده که مربوط به درمان ناهنجاریها در چیدمان دندانهاست.
در دوران کودکی ما، ارتدونسی ها پر از آهن و چیزی بسیار ناخوشایند بود. اما اکنون به کمک طرح های شرکت سیرونا این کار با ظرافت بیشتری انجام می شود.
استفان بوشون(Stephan Boshon) می گوید: "به کمک فناوری نوین قالب کوچکی ساخته شده که اجازه می دهد در نهایت به همان نتیجه نهایی گذشته اما با زیبایی بیشتر برسیم. با گرفتن یک اسکن از دهان، این توانایی را خواهیم داشت که مدل مد نظر را تعیین و درمان ارتدونسی را اجرا کنیم، البته با ظرافت بیشتر".
بسیاری از موادی که در آینده در دندانپزشکی به کار می روند نامرئی و در برابر باکتریها مقاوم خواهند بود. همچنین کاربرد آنها باعث می شود سرعت کار در دندانپزشکی بسیار بالا رود.
شرکت اتریشی "امان گیرباچ"( Amann Girrbach) نیز که توانست جایزه نمایشگاه امسال را دریافت کند، فناوری ای را معرفی کرده که باعث می شود پروتز دندان بطور کاملا خودکار و با دقت بالایی انجام شود و زمان مورد نیاز برای اجرای آن نیز 60 درصد کمتر از زمان لازم برای کار مشابه اما بصورت دستی باشد.
مدیر این شرکت می گوید: "تصور کنید دندانپزشکی بخواهد یک دست دندان مصنوعی برای بیماری که هیچ دندانی ندارد، تهیه کند. او باید ابتدا به کمک گچ، یک مدل بسازد. سپس از این مدل به کمک اسکنر، یک تصویر سه بعدی تهیه می کند. این کار به نرم افزار ما اجازه می دهد دندانهایی کاملا منطبق با دندانهای بیمار تهیه کند. دندانهایی که به این روش ساخته می شوند، روی پایه ای از جنس موم قرار می گیرند که دارای سوراخهایی است و اجازه می دهد دندانها بخوبی تنظیم شوند. به این ترتیب می توان مانند لگو دندانها را یک به یک در محل قرار داد".
یکی از بزرگترین مشکلات در رادیوگرافی دندانها، میزان بالای اشعه ایکس است که بیماران در معرض آن قرار می گیرند. اکنون به کمک فناوریهای مدرن می توان این مشکل را حل کرد.
یک شرکت فنلاندی، ماشین جدیدی با دوز پایینی از اشعه ایکس برای تهیه تصاویر سه بعدی ساخته است. این دستگاه تنها یک پنجم دوزی را به کار می برد که دستگاههای سنتی استفاده می کنند. به کمک این دوز پایین، می توان اسکنهایی با اهداف مختلف تهیه کرد مثلا برای معالجات کودکان، بیمارانی که در حال شیمی درمانی هستند و افرادی که نسبت به اشعه ایکس حساسند.
شرکت "اوروماکس" (Euromax) از موناکو هم نوع جدیدی از دوربین را برای اسکن از دندانها در داخل دهان طراحی کرده است. این ابزار را می توان جایگزین آینه گرد و کوچک دندانپزشکان کرد. اکنون با یک دستگاه بسیار کوچک، سبک و دقیق، و مجهز به 10 دوربین و لامپهای "ال ای دی" می توان در لحظه، تصاویری سه بعدی تهیه کرد. همچنین پزشک می تواند صفحه نمایش را بدون دست زدن به آن، کنترل کند که خود در بهداشت محیط کار موثر است.

برگرفته از forbes

مترجم: مهرداد دستورانی

► نقشه گذاری کره زمین با دقتی بالاتراز GPS
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۷ مهر ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر