تولید نوعی فرش با قابلیت راهنمایی مسیر

چهارشنبه ، 8 مهر 1394 ، 14:58

بانکی دات آی آر: شرکتی هلندی به نام "دِسو"( Desso) با همکاری غول صنایع الکترونیک، شرکت فیلیپس،  فرشی ساخته است که مجهز به لامپ "ال ای دی" است و طراحان آن می گویند که می تواند در زمان حقیقی، اطلاعاتی متغیر را منتقل کند.
با این فرش می توان مسافران در فرودگاه را راهنمایی کرد یا میهمانان هتل را بسرعت به نزدیکترین راه فرار اضطراری هنگام آتش سوزی هدایت کند.
برای به وجود آوردن ماده سازنده این فرش که هم باید وزن افراد را تحمل کند و هم بتواند نور را پخش کند، به کار مهندسی نیاز بوده است. کسانی که این ماده را ساخته اند می گویند که این فرش حتی وزن و فشار خودرویی کوچک را نیز می تواند تحمل کند.
مدیر بخش بازاریابی و فروش این فرش در شرکت فیلیپس می گوید: "با این وسیله می توانیم میزان ایمنی را در ساختمانها بالا ببریم، به مردم اطلاعات برسانیم و کمک کنیم مسیر خود را در ساختمان های بزرگ پیدا کنند. حتی می توانیم برای آنها نمایشهایی الهام بخش به وجود بیاوریم".
لامپ ال ای دی در این فرش در بخشی 12 میلیمتری قرار داده شده است. این فرش طوری طراحی شده که حس دیداری مردم و تمایلِ چشم به دنبال کردن نور را به کار گیرد. این فناوری از این تمایل مردم بهره می برد که درون فضاهای بزرگ تلاش می کنند مسیرشان را براساس کف راهروها پیدا کنند.
آقای هوئیبرز در این باره می گوید: "وارد هتل می شوید، به شما کارتتان را می دهند و بعد فرش شما را راهنمایی می کند وشما را به اتاقتان می رساند. درون اتاق اگر نیاز داشتید، فرش، بهنگام شب راه دستشویی را به شما نشان می دهند یا اگر وضعیت اضطراری پیش بیاید راه گریز اضطراری را به شما نشان خواهند داد".
سازندگان امیدوارند این فرش نحوه کنش و واکنش با اطلاعات و محیط کار یا محیط هتلها و سالنهای کنفرانس و دیگر ساختمانهای عمومی را متحول کند.
برگرفته از euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► تولید گوشی ارزان قیمت طبی با چاپگر سه بـُعدی
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۸ مهر ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر