تـلـه پـاتـی با استفاده از پرتونگاری مغز

چهارشنبه ، 8 مهر 1394 ، 15:14

بانکی دات آی آر: محققان مرکز پژوهشی "الم سوترا"( Alam Sutera) در اندونزی، در حال کار بر روی یک طرح نوآورانه برای تهیه تصویر چهار بعدی از مغز و ایجاد امکان ارتباط ذهنی میان افراد هستند.
وارسیتو، دانشمند اندونزیایی که تحصیلات خود را در ژاپن به پایان رسانده است، چهار سال پیش، این مرکز تحقیقاتی تومور شناسی را تاسیس کرد.
تهیه ی تصاویر 4  بـُعدی از مغز انسان و ثبت همزمان تمام فعل و انفعالات مغزی، از نوآوری های منحصر به فرد این مرکز بوده است.
وارسیتو(Warsito Purwo Taruno)، درباره چگونگی تهیه تصاویر چهار بعدی می گوید: "ما می توانیم همزمان سی و دو هزار پیکسل فعالیت مغزی را با سرعت ثبت کنیم. سپس درجه های مختلف داده ها را از نقاط مختلف مغز جمع آوری می کنیم. هنگامی که از مغز تصویر سه بعدی تهیه کردیم، آن را با داده هایمان ترکیب می کنیم و یک تصویر چهار بعدی از مغز خلق می کنیم".
دانشمندان اندونزیایی در جریان تحقیقات خود متوجه شده اند که مغز افراد متفاوت، واکنش های متفاوتی را نسبت به رفتارهای روزمره مانند خوابیدن، خواندن یا گوش دادن به موزیک، از خود نشان می دهد. این عکس العمل ها، با استفاده از ثبت حرکات الکترونیکی مغز، قابل ثبت هستند.
یکی دیگر از فعالیت های این مرکز، تحقیق درباره ارتباط ذهن با ذهن بدون سخن گفتن، درست مثل فیلم های علمی تخیلی سینمایی است.
وارسیتو پوروو تارونو در توضیح این پروژه می گوید: "یک فرد می تواند یک اسکنر را روی سر خود بگذارد و به دیگران اجازه دهد تا آنچه را در سر او می گذرد بخوانند. اسکنر، داده های مغز او را جمع آوری کرده و به یک مرکز مرتبط با اینترنت می فرستد. این داده ها دانلود شده و به یک اسکنر، که روی سر یک فرد دیگر نسب شده انتقال داده می شوند. این اسکنرها در آینده خواهند توانست میان افراد امکان ارتباط ذهنی ایجاد کنند".
این پروژه تحقیقاتی با همکاری دانشگاه توکیو در حال انجام است. اگر این طرح به سرانجام برسد، آنچه به ارتباط ذهنی یا  تله پاتی مشهور است، دیگر یک رویای دوردست نخواهد بود.
دانشمندان این مرکز، نسبت به سوء استفاده های احتمالی از نتایج این تحقیق، به سیاق فیلمهای علمی تخیلی، هشدار داده اند.
برگرفته از euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► آیا جرئت دارید از طولانی‌ترین پل معلق شیشه‌ای رد شوید؟
تولید گوشی ارزان قیمت طبی با چاپگر سه بـُعدی ◄

مطالب مرتبط
بنر