آسیب پذیری سیستم تولید انرژی خورشیدی درمقابل ریزگردها

پنجشنبه ، 9 مهر 1394 ، 11:11

 

یک روز صبح زمانی که می خواهید سوار اتومبیل خود شوید متوجه وجود گرد و خاک زیادی بر روی آن می شوید. احتمال زیادی وجود دارد که منشاء این گرد و خاک از بیابانهای صحرای آفریقا باشد هر چند که صدها یا هزاران کیلومتر از شما دورتر است.

ذرات شن در بیابانهای صحرای آفریقا توسط بادهای قوی در اتمسفر پراکنده می شوند. بدین ترتیب توده بزرگی از این ریزگردها توسط باد به نقاط مختلف اروپای جنوبی منتقل می شوند. این دشمن نامرئی قادر است مشکلات زیادی را از جمله بیماری های تنفسی ایجاد کند.

این ریزگردها همچنین می توانند در تولید انرژی خورشیدی اختلال ایجاد کنند، انرژیی که جانشین مناسب و قابل بازیافتی نسبت به نفت محسوب می شود.

ام ای سی سی 2(MACC 2) نام پروژه ای اروپایی است که درباره مکانهایی که در معرض ریزگردها قرار دارند اطلاع رسانی می کند. این سیستم میزان تاثیر این گرد و خاکها بر روی تابش اشعه خورشید را نیز پیش بینی می کند. داده های این سیستم زمانی اهمیت پیدا می کنند که با توجه به آنها نسبت به مکان ایجاد مراکز تولید انرژی خورشیدی تصمیم گیری می شود.

رییس پروژه می گوید: "چیزهایی که بر روی آینه می بینیم گرد و خاکهایی هستند که از بیابانها می آیند. اینها برای تجهیزات ما مضرند زیرا انرژی خورشید را کاهش می دهند. اگر چند روز قبل از طوفان گرد و خاک، از تاریخ وزش آن اطلاع پیدا کنیم به ذخیره کردن انرژی خورشیدی می پردازیم و از آنها در روزهایی که انرژی خورشیدی کافی نداریم برای براه انداختن تجهیزاتمان استفاده می کنیم. عملکرد این ذخایر با آب فشرده است. بشکه های بسیار بزرگ، آب فشرده را با درجه حرارت بسیار بالا ذخیره می کنند. برای استفاده از این انرژی ما از بخار موجود در این بشکه ها استفاده می کنیم تا بتوانیم منبع انرژی سیستم تولید برق خود را تامین کنیم".

اما چگونه حرکت گرد و خاک بیابانها را می توان پیش بینی کرد؟ در دانشگاه سوفیا آنتی پلیس (Sophia Antipolis) در شهر نیس فرانسه محققان شرکتترانسوالور(Transvalor)، شرکت متخصص در تحقیقات بر روی استفاده از انرژی خورشیدی میزان اشعه خورشید را که به زمین می رسد را اندازه گیری می کنند. در یکی از سالنهای این مرکز مجهز به صفحات بزرگ نمایشی حرکت گرد و خاکهای بیابانها همانطور که تصاویر ماهواره ای نشان می دهند، کنترل می شود سپس با استفاده از مدلهای ریاضی و آلگوریتم پروژه ام ای سی سی 2 حرکت این گرد و خاکها از بیابان ها پیش بینی می شود.

یکی از مدیران ترانس والور می گوید: "امروزه در این مدلها پیشرفتهای زیادی بدست آمده بطوری که آنها قادرند حرکت شنهای بیابانها را که توسط باد بلند شده و در ارتفاع زیادی به سمت اروپا می آیند، پیش بینی کنند. همانند چیزی که اینجا می بینیم. اینها مدلهای دیجیتالی هستند که با عملکرد خود بر روی کامپیوترهای بزرگ میزان شفافیت اتمسفر را نشان می دهند. هر چه میزان شن در آن کمتر باشد اتمسفر شفافتر است. این سیستم به ما درباره پیش بینی حرکت این شنها نیز کمک می کند و می گوید در روزهای آینده چگونه جابجا خواهند شد".

انرژی خورشیدی بیش از پیش تبدیل به منبع تولید انرژی قابل بازیافت شده است. ریزگردهای بیابانها تهدید جدی برای تولیدات مراکز تولید انرژی خورشیدی است.

فهمیدن این موضوع از قبل که چه زمانی طوفانهای شن به وزش در می آیند بسیار حیاتی است زیرا در روند تصمیم گیری برای تعیین مکان مراکز جدید تولید انرژی خورشیدی تاثیر دارد.

برگرفته از euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► پناهگاه سیار مقاوم در برابر بمباران
12 نمودار دیدنی در مورد CRM ◄

مطالب مرتبط
بنر