پناهگاه سیار مقاوم در برابر بمباران

شنبه ، 11 مهر 1394 ، 10:42

بانکی دات آی آر: یک کمپانی استونیایی به نام "ترامیل" ( Terramil) که در زمینه امور دفاعی فعالیت می کند، آغاز به ساختن یک پناهگاه سیار کرده که انسان را در برابر بمب محافظت می کند. این پناهگاه اضطراری که در کمتر از دو ساعت بنا می شود، می تواند دوازده انسان را در خود جای بدهد و در ساختنش از پلی اتیلن که یک پلاستیک رایج است، استفاده شده است. از نظر سازندگان، این پناهگاه قابل استفاده در محدوده منفی پنجاه تا مثبت هشتاد درجه سلیسیوس خواهد بود و ضد آب است.
مخترع پناهگاه و عضو هیات مدیره کمپانی ترامیل می گوید: "برای نصب و راه اندازی این پناهگاه در اینجا حدود یک و نیم ساعت زمان صرف شد. البته ما زمان را از موقع حرکت کامیون حمل تجهیزات برای تخلیه آن، حساب می کنیم. پایان محاسبه هم، زمانی است که همه مراحل انجام شده و پناهگاه به درستی سر جای خودش قرار داده شده است".
وزن این پناهگاه تقریبا دو هزار کیلوگرم است. تولیدکنندگانش می گویند که برای حمل و نصب آن نیاز به جرثقیل و تجهیزات ویژه ای نیست. با یک بیل مکانیکی که در ساختمان سازی استفاده می شود، می توان نصبش کرد. با وجود سهولت در حمل و نصب، این پناهگاه باید حتما درون زمین جاسازی شود، جایی که تلی انبوه از خاک را بالای خود داشته باشد.
به گفته ی پیتر کیرتسی مخترع پناهگاه سیار: "ما آن را برابر گونه های مختلفی از سلاح آزمایش کردیم. می بینید که هیچ آسیبی ندیده است. اینجا وسایلی هستند که می توانند فشار، ارتعاش، شدت صوت و هر چیزی را که برای انسان خطرناک است اندازه بگیرند. اما سنجش هایی که انجام دادیم نشان داد که هیچ صدمه ای به افراد داخل پناهگاه وارد نشده است".
در واقع، تولیدکنندگان این محصول را با کمک نیروهای نظامی بومی و نیز سربازان ارتش آمریکا آزمودند و آنها در مقام حمله کننده و پناه گیرنده در مقابل بمباران در دوران آموزشی خود، خصوصیات پناهگاه را محک زدند.
تاکنون کشورهای هند، پاکستان، مصر و عربستان سعودی برای خرید این پناهگاه ها ابراز تمایل کرده اند.

برگرفته از euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► نسل جدیدی اسکنرهای سه بعدی؛ سبک و قابل حمل
آسیب پذیری سیستم تولید انرژی خورشیدی درمقابل ریزگردها ◄

مطالب مرتبط
بنر