بهینه کردن انرژی باد

يكشنبه ، 12 مهر 1394 ، 14:12

بانکی دات آی آر: در یک نیروگاه بادی، در نزدیکی شهر بورگوس در شمال اسپانیا، مهندسان ابزاری برای کاهش صدای توربین های بادی نصب می کنند. آلودگی صوتی یکی از مشکلات مهم توربین ها است و طراحی توربین هایی با آلودگی صوتی کمتر در بازار این منبع انرژی طبیعی تاثیر بزرگی خواهد داشت. بسیاری از توربین ها در نزدیکی مناطق شهری ساخته می شوند که مقررات آلودگی صوتی باید در آن بشدت رعایت شود.
مسئول هماهنگ کننده ی امور "بنیاد انرژی بادی" کارکرد ابزار کاهش صدا را اینگونه توضیح می دهد: "این ابزار از مجموعه ای از دندانه ها ساخته شده است. طراحی آن طوری است که تاثیر باد روی لبه های پره های توربین را کم می کند و در نتیجه صدای توربین کمتر می شود. در اینجا آن را روی ژنراتور 78 متری با شعاع گردش پره 900 متری آزمایش می کنیم".
بزرگترین توربین های موجود به ارتفاع یک ساختمان ده طبقه و شعاع گردش پره های آن به اندازه زمین فوتبال است. هدف این کارشناسان "بنیاد انرژی بادی" ساخت نسل تازه ی توربین های بادی برای افزایش کارایی و کاهش بهای انرژی باد است. استفاده بهینه از الیاف کربنی برای ساخت پره ها، دوام آنها را بیشتر، وزن قطعات را کمتر و در نتیجه عمر توربین را بطور کلی افزایش می دهد . که در نهایت به کاهش هزینه حفظ و نگه داری آن منجر می شود.
در کارخانه ای در نزدیکی مادرید، کارشناسان در حال آزمایش ابزاری به نام مبدل باد هستند. این ابزار انرژی مکانیکی پره های توربین را به برق تبدیل می کند. هدف، بهینه کردن تناسب بین تولید انرژی و عمر دستگاه است. دستگاه تبدیل درون توربین قرار می گیرد و به گفته کارشناسان در هر توربین می توان چهار تبدیل قرار داد. آنها انرژی جنبشی باد را به برق تبدیل می کنند. برای کاهش ضریب اشکالات فنی احتمالی، "بنیاد انرژی بادی" نسل جدیدی از نیمه هادی ها را ساخته است.
کارشناسان این کارخانه می گویند علاوه بر بکار بردن الگوریتم هایی برای پیش بینی وقوع اشکالات فنی در توربین ها و حل کردن مشکل آلودگی صوتی، آنها هنوز چالش های دیگری از جمله اختلال در تولید انرژی به دلیل تغییر هوا، ذخیره کردن، تاثیر آن بر محیط زیست و هزینه نسبتا بالای تولید و نگهداری تاسیسات و تجهیزات را نیز در پیش رو دارند.
یکی از مسئولان پروژه "بنیاد انرژی بادی" باد می گوید: "هدف ما در اروپا تولید انرژی پاک و قابل دوام با کمترین هزینه است. به این دلیل باید روی جنبه قابل اعتماد بودن منبع انرژی همچنان کار کنیم".
باد بدون ایجاد آلودگی دی اکسید کربن و با کاهش هزینه سوخت های فسیلی می تواند بخشی از انرژِی مورد نیاز اروپا را تامین کند. پیشرفت و بهینه کردن توربین های بادی به بهبود و توسعه مصرف انرژی بادبه عنوان منبع پاک و تجدیدپذیر انرژی کمک می کند.

برگرفته از euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► تصفیه و بازیافت فاضلاب برای آبیاری
استفاده از فناوری برای حفاظت از سلامت انبوه زائران در هند ◄

مطالب مرتبط
بنر