فناوری تشخیص راننده ی خواب آلود؛ رانندگی ایمن تر برای آینده

پنجشنبه ، 16 مهر 1394 ، 10:02

بانکی دات آی آر: در موسسه فناوری سوئیس در لوزان، پرفسور ژان فیلیپ تیران(Jean-Philippe Thiran) در حال طی کردن مراحل آزمایشی ردیاب حالات چهره است. دستگاهی که ممکن است روزی برای بیدار کردن رانندگان خواب آلود مورد استفاده قرار بگیرد و از تصادفات جاده ای بکاهد.

پروفسور تیران می گوید: "دستگاه از یک دوربین، چند منبع نور و یک رایانه برای تحلیل همزمان ویدیو تشکیل شده است. نخستین مشکل این دستگاه شرایط نوری است. برای برطرف کردن این مساله ما تصمیم گرفتیم از یک دوربین مادون قرمز استفاده کنیم. همینطور از نورهای مادون قرمز. نتیجتا از مشکلات ناشی از کمبود نور رها شدیم و دستگاه می تواند در شب و روز، بدون دردسر کار کند".

این دستگاه روی داشبورد و پشت فرمان نصب می شود و دستاورد مشترک موسسه فناوری سوئیس و گروه خودروسازی پژو سیتروئن است. محققان به الگوریتمی دست یافتند که به این دستگاه امکان تجزیه و تحلیل عکس و ردیابی احساسات را می داد. پس از عکس، نوبت به محک آن در یک خودروی آزمایشی و تحلیل همزمان تصاویر رسید. آزمایش از دقت هشتاد و پنج درصدی دستگاه در تشخیص تغییر حالت راننده با بررسی نقاط حساس روی صورت او حکایت می کرد.

با بررسی حرکات پلک، دستگاه در تشخیص خواب آلودگی نیز موفق از کار درآمد. خودروسازان اکنون در حال توسعه سامانه ای هشدار دهنده هستند که ممکن است مدل های جدید خودرو را به آن مجهز کنند

پروفسور تیران می افزاید: "اگر خودرو تشخیص دهد که راننده خسته است و دارد خواب آلود می شود، آن وقت موسیقی تندی پخش می کند یا نور داشبورد تغییر کرده و خشن تر می شود. در مقابل اگر راننده مضطرب باشد، خودرو موسیقی آرام پخش خواهد کرد".

مدیر عامل گروه همکاری پژو-سیتروئن معتقد است یک چنین دستگاهی می تواند شکاف میان خودروهای کلاسیک و خودروهای کاملا خودکار را پر کند.

آقای پاژو می گوید: "یکی از گام های میانی، تولید خودروی نیمه خودکار است. یعنی خودرو می تواند به خودی خود رانندگی کند اما کماکان به حضور نظارتی راننده نیازمند است".

در راه رسیدن به خودرویی نیمه خودکار، محققان باید روی راننده تحقیق کنند و به گفته آقای پاژو، کار اصلی این پروژه هم همین است. این محققان در پی آن هستند که در نهایت به سامانه ای برای همه خودروها دست یابند و از این طریق از خطرات رانندگی بکاهند.

 

برگرفته از BusinessInsider

 

مترجم: مهرداد دستورانی

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۱۸ مهر ۹۴
شبکه های اجتماعی؛ ابزار در دست گرفتن قانون!؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر