مقایسه DNA کشف شده از یک آفریقایی باستانی با یک آفریقایی امروزی

شنبه ، 18 مهر 1394 ، 14:36

بانکی دات آی آر: محققان توانسته‌اند برای اولین بار، مولکول DNA را از اسکلت انسانی ۴۵۰۰ ساله که در کوهستان‌های اتیوپی کشف شده بود، استخراج کنند. مقایسه‌ی این DNA کشف شده با ساختار DNA افریقایی‌های امروزی، پیچیدگی اختلاط و کوچ انسان‌های اولیه بین قاره‌های مختلف را نشان می‌دهد.

به گزارش دیجی کالا، ساختار DNA قدیمی در افریقا کشف شده است که نحوه‌ی تغییر نسل‌های افریقایی‌ها در طول زمان را مشخص می‌کند.
قاره‌ی آفریقا، مهد تولد انسان هوشمند بوده است. با این حال به دلیل شرایط آب و هوایی آفریقا، مولکول‌های DNA در اسکلت انسان‌های اولیه، سالم باقی نمی‌ماند. تا به حال هرچه DNA از انسان‌های باستانی بدست آورده‌ایم، از اسکلت‌های موجود در اروپا و آسیا بوده است. ولی روز پنجشنبه، گزارشی در نشریه‌ی ساینس مبنی بر اینکه برای اولین با از یک اسکلت ۴۵۰۰ ساله در آفریقا مولکول DNA استخراج کرده‌ایم منتشر شد.

بر اساس این تحقیقات، حدود ۳ هزار سال پیش، جمعیت زیادی از سمت اوراسیا وارد افریقا شده‌اند. این حرکت، در DNA افراد ثبت شده است؛ طوری که می‌توان ریشه‌های این کوچ را در ساختار دی‌ان‌ای ۲۵ درصد از افریقایی‌های امروز پیدا کرد. این بازگشت به آفریقا، پس از مهاجرت بزرگ انسان هوشمند از آفریقا به دیگر قاره‌ها صورت گرفته است. این به ما نشان می‌دهد که فرایند مهاجرت‌های بین قاره‌ای انسان‌ها، پیچیده‌تر از چیزی است که قبلا فکر می‌کردیم. دکتر «آندریا مانیکا» از دانشگاه کمبریج این تحقیقات جدید را انجام داده است. او درباره‌ی کشف‌اش می‌گوید: «جمعیت‌های مختلف مردم آفریقای امروز، ریشه‌ای بزرگ در اوراسیا دارند.»

ساختارهای ژنتیکی قدیمی تا به امروز در مناطق مختلفی از دنیا پیدا شده‌اند، اما DNA به دلیل وضعیت گرم و مرطوب افریقا، در این منطقه دوام زیادی نمی‌آورد. با این حال، محققان توانسته بودند آثار به‌جای مانده از فردی را که متعلق به ۴۵۰۰ سال پیش است در غاری در افریقا پیدا کنند.

ساختار DNA این فرد، در استخوان Petrous که زیر گوش است زنده به‌جای مانده بود. دکتر مانیکا در این باره گفته است: «استخوان Petrous بسیار سخت است و می‌تواند از ورود باکتری و از بین رفتن DNA جلوگیری کند.»

او ادامه می‌دهد: «توانستیم DNA سالمی را پیدا و توسط آن تمام ساختار DNA آن شخص را بازسازی کنیم. تک تک ژن‌های این فردی که ۴۵۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده است را در حال حاضر تشخیص داده‌ایم.»

در حالی که DNA فرد کشف شده، کاملا افریقایی است، ورود اوراسیایی‌های به افریقا این ساختار را در نسل‌های پس از او تغییر داده است. در حال حاضر هم تمام افریقایی‌ها، ژن‌هایی از اجداد اوراسیایی‌شان دارند.

► آیا CRM نیاز جدی برای کسب وکارهای کوچک است؟
ایلان ماسک: اپل قبرستان تسلا است ◄

مطالب مرتبط
بنر