نرخ سود اقتصاد را به چالش کشیده است

سه شنبه ، 21 مهر 1394 ، 10:20

بانکی دات آی آر: به واسطه نرخ سود بانکی موجود کل اقتصاد به خطر افتاده است و بازار سرمایه به عنوان بخشی از اقتصاد هم از آن مجزا نیست و تا زمانی که سود بانکی کاهش نیابد اتفاق خاصی نمی‌افتد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،محمدرضا کفاش، مدیرعامل کارگزاری کالا سپهر در خصوص شرایط این روزهای بازار سهام به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: تا زمانی که سود بانکی کاهش نیابد نمی‌توان انتظار اتفاق مثبتی از بازار را داشت و با رفع تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این سودها هیچ‌گاه سرمایه‌گذاری جذب ابزار اوراق بدهی نخواهد شد.

وی افزود: تا زمانی که نرخ‌ سود 25 تا 28 درصد و بدون ریسک است نمی‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه تکان بخورد.

کفاش خاطرنشان کرد: به واسطه نرخ سود بانکی موجود کل اقتصاد به خطر افتاده است و بازار سرمایه به عنوان بخشی از اقتصاد هم از آن مجزا نیست و تا زمانی که سود بانکی کاهش نیابد اتفاق خاصی نمی‌افتد.

وی افزود: آنچه مسلم است سود بانکی باید متناسب با تورم باشد و در حال حاضر این طوری نیست و در حال حاضر بازار سنتی نرخ سود بالای 30 درصد است و در بازار رسمی 25درصد است و از آنجایی یک فاصله نرخ تورم با سود بالاست نمی‌توان انتظاری داشت.

کفاش تصریح کرد: نرخ سود بانکی باید متناسب با تورم و به علاوه نرخ بازده باشد، در غیر این صورت اگر سرمایه گذار از کسب بازدهی 40 تا 50 درصد مطمئن نباشد، وارد بازاری نمی شود.

وی افزود: زمانی که نرخ بازده 25درصد باشد نسبت P/E بازار حدود چهار می‌شود و پیرو آن نرخ سود باید 7 تا 8 درصد کاهش بیاید تا تعادل ایجاد شود.

مدیرعامل کارگزاری کالاسپهر گفت: تا زمانی که نرخ سود معادل تورم به علاوه ریسک نرخ بهره نباشد نمی‌توان انتظار داشت اقتصاد به سمت درستی حرکت کند.

وی افزود: وقتی نرخ سود بانکی بالاست نمی‌توان پروژه اجرا کرد و در واقع توجیه‌پذیری پروژه با نرخ سود بالا کم می‌شود و همین مسئله رکود را بیشتر می‌کند.

به گزارش سنا ، وی افزود: سود بانکی در سیاست ما انقباضی است و همین سود بانکی اقتصاد را فلج کرده و اگر اصلاح نشود اقتصاد خراب‌تر می‌شود.

► نوعی مایع با کاربرد در جلیقه ی ضد گلوله
امکان بازگشایی حساب بانکی ارزی و ریالی برای سرمایه گذاران خارجی ◄

مطالب مرتبط
بنر