نوعی مایع با کاربرد در جلیقه ی ضد گلوله

سه شنبه ، 21 مهر 1394 ، 10:21

بانکی دات آی آر: دانشمندان لهستانی موسسه فناوری امنیتی موراتکس(Moratex) در حال تولید زرهی از جنس مایع هستند که در اثر ضربه سخت و سفت می شود و به این ترتیب بدن فرد را در برابر انواع مختلفی از گلوله ها محافظت می کند. این مایع وقتی در حالت روان است در کیسه های ویژه گذاشته می شود که برای حفاظت از بدن در میان جلیقه پوشیده می شود و در عین حال امکان حرکت کردن در حالتهای مختلف را می دهد.

هنگامی که این پوشش مورد اصابت یک گلوله قرار می گیرد، مایع ضربه را جذب می کند و مانع هرگونه صدمه جدی به اعضای بدن می شود. این زره وابسته به این مایع ویژه است و گردش این مایع بسته به میزان حرارت و فشار متفاوت است.

دکتراولزوسکا، هماهنگ کننده موسسه فناوری امنیتی موراتکس می گوید: "این مایع نسبت به سایر مایعات متفاوت است چون میزان چسبندگی آن با افزایش نیروی وارد شده فرق می کند. چسبندگی آن با وجود ذراتی در درون مایع افزایش می یابد و بنابراین آنها همچون سدی در برابر عامل نفوذی خارجی عمل می کنند".

به گفته محققان، این فناوری نه تنها برای زره های ویژه پلیسها و سربازان کاربرد دارد بلکه از آن می توان در تولید قسمتهایی ار تجهیزات ورزش حرفه ای و یا حتی کل این تجهیزات بهره گرفت. استفاده دیگر آن می تواند در ساختن سپر ماشینها و یا موانع حفاظتی جاده ها باشد. در حال حاضر و بر اساس نمونه های آزمایشگاهی این زره بدن می تواند در برابر گلوله هایی با سرعت حدود 900 متر در ثانیه مقاومت کند.

برگرفته از businessinsider

مترجم: مهرداد دستورانی

► حسگرهایی برای کنترل محیط اطراف؛ اینترنت اشیاء
نرخ سود اقتصاد را به چالش کشیده است ◄

مطالب مرتبط
بنر